Zaterdag 27/02/2021

Warhola wint Humo's Rock Rally

De moeder aller rock-'n-roll wedstrijden werd gisteravond beslecht in het voordeel van Warhola. Die groep won nipt het pleit van de jazzcats van Nordmann en de popwondertjes van Five Days.

Warhola sleepte de ultieme prijzenpot in de wacht: 10.000 euro van Humo, een even grote cheque van technische partner PRG EML, 5.000 euro van SABAM for Culture, 1.000 euro aan instrumentencheques van AB Music, plus twee dagen speeltijd in de Blackbox-studio in Tildonk.

Warhola - vernoemd naar de geboortenaam van Andy Warhol - bood in ruil de interessantste bezetting van alle acts in de finale. Twee drummers deelden de achtergrond, terwijl de zanger - zoals eerder via via opgevangen - ontmaskerd werd als een gezant van Junior Eurosong.

Deze Oliver Symons bleek ook behept met een hoogst charmante falset, al ging die meestal verborgen achter AutoTune. Stemmaskering kan dan wel een lapmiddeltje zijn voor tweederangs zangers, Symons deed er opmerkelijk genoeg zijn voordeel mee. Zoals Kanye West en Poliça dus, die er voordien al zonder gezichtsverlies mee wegkwamen.

De gedachte aan Max Colombie van Oscar and the wolf leek ook nooit ver weg in zijn stem, al leek dit Wolfje het soms liefst op een klaaglijk huilen te zetten.

Het grootste euvel van Warhola? Elke song leek nog in de aanbouwfase te verkeren. Zo begon de tweede song zowaar alsof een soundcheck bezig was. Maar wanneer geluidsarchitect en aannemer de neuzen in eenzelfde richting kunnen krijgen, ligt er véél meer in het verschiet voor Warhola dan de warholiaanse 15 minutes of fame.

Zelf vonden we Nordmann de spannendste act van de dag. Als er al een god zou bestaan, en die ook nog eens zou durven klauwen als een jazzcat, dan wisten we op voorhand wie de Rock Rally zou winnen. Nordmann maakte immers gehakt van alle concurrentie. Niet alleen door zijn virtuoze aanpak, maar ook door de buitenissige spanning en sax die ze in de songs konden smokkelen.

Jazz zonder jazz te willen zijn: op die premisse liet Nordmann zich voorstaan in de AB. Daarmee was de groep uit Gent al bij voorbaat een vreemde eend in de bijt. Hoewel ze qua stijl aanleunden bij die van Weather Report, wist dit viertal zijn publiek toch moeiteloos mee de 21ste eeuw in te sleuren. Met onblusbare energie overtuigden ze met een triootje van jazz, woestijnrock en avant-garde experiment.

Five Days stak effectief boven de competitie uit, zolang het op popsongs aankwam. Origineel? Nàh. Fris? Hell yeah. Dat leek ook gelijk de samenvatting van deze editie.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234