Woensdag 19/02/2020

vacature.com

War for talent laat zich nu ook op de campus voelen

Hooggeschoolde jongeren liggen goed in de markt bij de bedrijven. Al vanaf de eerste jaren proberen werkgevers hen aan zich te binden.Beeld Unsplash

Start je aan je laatste jaar aan de hogeschool of universiteit, dan mag je je in de handen wrijven. De arbeidsmarkt is in zo’n goeie doen dat de kans reëel is dat je nog voor het einde van het academiejaar je eerste arbeidscontract zult tekenen. Dank je wel, war for talent!

Twee weken, maximum een maand. Veel langer zal het niet duren voor werkgevers weer aan hun wedloop om de laatstejaarsstudenten zullen beginnen. Een etentje, een avond in de cinema, een bedrijfsbezoek, een hackathon: alles zullen ze uit de kast halen om de jongeren naar zich toe te trekken. “Zeker bij de ingenieur- en informaticaopleidingen is dat zo”, vertelt Michiel Hauwaert, consultant bij IT-dienstverlener Realdolmen. “Ik ben drie jaar geleden afgestudeerd als IT’er en ook toen al schoven de bedrijven in lange rijen bij ons aan. Sindsdien zijn er alleen maar meer vacatures gekomen. De concurrentiestrijd zal er dus zeker niet minder op geworden zijn.”

Die indruk heeft ook Wouter Van Linden, hr-directeur van accountants- en adviesorganisatie KMPG Belgium. “Wij werven elk jaar zo’n 180 jongeren aan. Dat aantal halen vraagt vandaag duidelijk meer inspanningen dan vijf jaar geleden. Om voldoende cv’s binnen te krijgen, volstond het toen om een filmavond te organiseren. Nu moeten we meer individuele tijd in de jongeren investeren. Binnenkort starten we bijvoorbeeld weer met onze diners. Drie collega’s schuiven dan met zes jongeren aan tafel voor een informele babbel over werken bij KPMG. Op die manier hopen we een band met hen op te bouwen en alvast een eerste stap richting aanwerving te kunnen zetten.”

Lees ook: Waarom een masterdiploma nog altijd veel geld waard is

Goodiebags en gastcolleges

In hun acties naar de hogescholen en universiteiten mikken bedrijven trouwens niet alleen op de laatstejaarsstudenten. Al vanaf de eerste jaren zijn ze op de hogescholen en universiteiten te vinden, onder andere via gastcolleges, stage-aanbiedingen of sponsoring van studentenevenementen/-verenigingen. “Dat aanwezigheid op de campus belangrijker is geworden, zullen we niet onder stoelen of banken steken”, zegt Michiel Hauwaert. “We proberen de studenten al van bij het begin van hun traject aan te spreken. Dat ze ons al kennen, geeft een voorsprong wanneer ze uiteindelijk een carrièrekeuze moeten maken. Intussen kiezen meer en meer IT-bedrijven voor die aanpak. Tussen een aantal bedrijven en scholen is de band zelfs zo hecht dat het voor een derde partij moeilijk is om nog een voet tussen de deur te krijgen. Daar zie je de schoolverlaters bijna systematisch naar dat ene bedrijf trekken.”

Gelijkaardige geluiden horen we bij de rekruteerders van BNP Paribas Fortis. Ook zij hebben de voorbije jaren een reeks initiatieven genomen om hun algemene zichtbaarheid op de campus te vergroten. Ze sloten partnerships met de studentenclubs, zetten leerstoelen op met de universiteiten, leverden goodies voor de welcome packs, etc.. “Het is ondertussen al een hele waslijst geworden”, lacht Ann De Permentier, Head of Staffing & Employer Branding. “Maar het is nodig ook. Na de crisis waren de banken wat uit de gratie gevallen. We hebben een tandje moeten bijsteken om de sollicitanten de weg naar ons terug te laten vinden. Bovendien is de bankwereld sterk veranderd. Voor sommige profielen concurreren we nu met andere sectoren mee, wat de zoektocht naar medewerkers natuurlijk niet eenvoudiger maakt.”

Opvallend, volgens sommige werkgevers is het op vraag van de scholen en de studenten zelf dat ze vaker op de campussen verschijnen. “De onderwijswereld zit met veel vragen”, verklaart Bart Oeyen, afdelingshoofd Rekrutering en Selectie van Colruyt Group. “Want leren ze de jongeren nog wel de juiste competenties aan nu de markt zo snel aan het veranderen is? Bij Colruyt Group krijgen we vanuit enkele hogescholen geregeld de vraag om cases aan te brengen of gastcolleges te geven. Daar gaan we graag op in. Samenwerken bevordert de kwaliteit van de opleidingen en vergemakkelijkt de overgang tussen leren en werken. Het maakt dat studenten sterker in de schoenen staan wanneer ze solliciteren en op de werkvloer komen.”

Het goede nieuws is dat veel werkgevers hun zoektocht uitbreiden naar jongeren met een 'moeilijker' diploma, zoals letteren en wijsbegeerte. Experts leggen uit waarom, in het volledige artikel op vacature.com.

TIP: Wie zich voorbereidt op een sollicitatie, kan maar beter goed voorbereid voor de dag komen. Goed weten wat je wil en wat je waard bent, daar komt het op neer. Om je daarbij te helpen, hebben we een aantal handige tools ontwikkeld: gratis e-books die je helpen met het schrijven van je cv of motivatiebrief, voorbeelden van een standaard of creatief cv, of nog veel meer bruikbare tips voor je sollicitatiegesprek. Je vindt ze allemaal hier.

Lees ook:

Drie essentiële vragen bij de start van je carrière

Zeven goede tips voor wie voor de allereerste keer op sollicitatiegesprek gaat

Studeren en werken tegelijk? Vier tips om het mogelijk te maken

Bronvacature.com.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234