Donderdag 02/12/2021

Maatschappij

Wanneer duurzaam niet meer duurzaam is

De duurzame bank Triodos heeft steeds meer moeite met het begrip duurzaam. Beeld anp
De duurzame bank Triodos heeft steeds meer moeite met het begrip duurzaam.Beeld anp

De ‘duurzame’ Triodos Bank wil af van het woord ‘duurzaam’. Het is een containerbegrip geworden, dat niemand meer iets zegt, constateert Matthijs Bierman, directeur Triodos Bank Nederland. Hij staat niet alleen.

Pfff, ook zo moe van de drie p's? Afgesleten kreten als 'people, planet, profit'. Neen, het valt niet mee als je oprecht wil praten over duurzaamheid.

"Consumenten en ondernemers worden duurzaamheidsmoe, omdat het woord te pas en te onpas wordt gebruikt", zegt Matthijs Bierman, de grote baas van Triodos Bank in Nederland. Uitgerekend de bank die zich laat voorstaan op haar duurzaamheid.

"Het is een zorg die we hebben", zegt Lieve Schreurs van de Belgische tak van Triodos Bank. "Niet dat we nu massaal het woord overboord gooien, maar het is een feit dat het een containerbegrip is geworden." Het positieve punt zegt Schreurs is dat het begrip diep is doorgedrongen in de geesten van de brede bevolking. "Zowel op economisch en financieel vlak, als in de samenleving. Iedereen kan zich er iets bij voorstellen." Maar net dat 'iets', dat is lastiger. Triodos blijft voor een goed begrip bij zijn duurzaam charter, alleen vergt het iets meer uitleg om dat concreet vorm te geven. "Het is bijna een semantisch gegeven."

Ergernis

Toch lijkt het erop dat Triodos een snaar raakt. Eind 2015 werd een Belgisch onderzoek uitgevoerd via iVox, waarbij naar het begrip duurzaamheid werd gepolst. Zowat de helft van de ondervraagden kon zich bij dat gegeven weinig tot niks voorstellen. Een op de drie was ronduit duurzaamheidsmoe en een kwart van de Belgen ergert zich wanneer het woord valt. Gek genoeg vond zowat de helft van de ondervraagden dat ze zelf best wel duurzaam actief waren. Er schort dus niet zozeer iets aan de motivatie, wél aan de invulling.

Lieve Schreurs: "Vroeger moesten we als het ware het abc van duurzaamheid uitleggen, nu wéét men wat het is. Vandaag vergt het een doorgedreven vorm van transparantie. We worden meer uitgedaagd, net omdat het zo'n breed begrip is geworden. Dus, we leggen uit waarom we die ondernemer, of onderneming steunen. Waarom we die biowinkel krediet verlenen, of waarom we in zee gaan met nieuwe energieproducenten." Alles open en bloot op de website.

Wantrouwen

Commercieel is het begrip ‘duurzaam’ compleet vernacheld. Dat zegt Dick Veerman, oprichter van Foodlog, een Nederlandse nieuwsorganisatie die zich toelegt op voedsel. "De consument heeft een toenemend wantrouwen gekregen bij het woord duurzaam door de strijd daarover in media." Het gevolg? Consumenten leggen de verantwoordelijkheid voor een betere wereld vooral buiten zichzelf. En verwachten dat bedrijven en overheden hen de weg wijst.

Precies wat Matthijs Bierman aanhaalt: "Het wordt vooral geassocieerd met de grote wereldproblemen, zoals klimaatverandering. Terwijl de veranderkracht van geld wordt onderschat. Met de keuzes die je dagelijks maakt kun je zelf veel veranderen."

Maarten Geerdink, Chief Investment Officer bij vermogensbeheerder Econopolis beaamt. "Wij noemen onszelf stewards of capital. Het is aan ons om de mensen te begeleiden in hun vraag naar duurzame beleggingen. Zeker in de financiële context is dat begrip goed ingeburgerd." Dat er af en toe discussie woedt over fondsen in handen van banken die beleggen in wapens of vervuilende industrieën noemt Geerdink positief. "Dat betekent dat het debat volop kan gevoerd worden, en dat er extra aandacht is voor een goede invulling van het begrip." Econopolis baseert zich voor zijn fondsen op de data van Sustainalytics. Wereldleider in het vergaren van bedrijfsinformatie op sociaal en milieuvlak. En een dochter van Triodos Bank. Zo is die cirkel mooi rond.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234