Zaterdag 18/09/2021

Filmrecensie

Wanneer de emmer der vernederingen vol zit

Marcello Fonte als hondenkapper in 'Dogman' Beeld Cinéart
Marcello Fonte als hondenkapper in 'Dogman'Beeld Cinéart

Een schriele hondenkapper laat zich niet langer op zijn kop zitten door een brutale maffioso. Dogman heeft de tijdloze charme van een sprookje en het bikkelharde realisme van een bloedige misdaadfilm.

Net zoals Matteo Garrone tien jaar geleden zijn maffiafilm Gomorra opende met een brutale moord in een solarium, zo jaagt hij je ook in Dogman vanaf het eerste beeld de stuipen op het lijf. Een agressieve pitbull blaft de kijker recht in het gezicht. Na enkele seconden blijkt het om een vrij onschuldige scène te gaan: hondenkapper Marcello (Marcello Fonte) probeert de boze viervoeter gewoon een wasbeurt te geven. Niks aan de hand dus, maar de toon is wel gezet: hier komt geweld van.

Dat geweld arriveert in de vorm van Simone (Edoardo Pesce), een kolossale maffioso die cocaïne snuift alsof het lucht is en de hele buurt terroriseert met zijn opvliegende karakter. Hij beschouwt de zachtaardige Marcello, die na zijn uren wel eens een grammetje coke dealt, als zijn persoonlijk schoothondje. Maar op een dag is de emmer der vernederingen vol, en besluit Marcello zich niet langer op zijn kop te laten zitten. Het mondt uit in een haast mythische strijd tussen David en Goliath, in een wereld waar onschuld en goedheid geen schijn van kans maken.

Edoardo Pesce (l.) terroriseert de buurt Beeld Cinéart
Edoardo Pesce (l.) terroriseert de buurtBeeld Cinéart

Decors en tronies

In nauwelijks anderhalf uur tijd vertelt Garrone een strak en meeslepend verhaal dat inzicht biedt in de vicieuze cirkel van vernedering en weerwraak. Maar ook de manier waarop hij zijn tragedie inkleedt, maakt indruk. Wat heeft deze man een oog voor decors en tronies!

Heeft Edoardo Pesce iets weg van een buldog op steroïden, dan is Fonte een schriele poedel die toch venijnig scherpe tandjes blijkt te hebben. Met zijn benige karakterkop lijkt hij wel een kruising tussen Jacques Brel en Buster Keaton. Hij injecteert deze bikkelharde film met een enorme dosis sprookjesachtige charme – met de acteerprijs in Cannes als logisch gevolg.

Dogman speelt vanaf 1/8 in de bioscoop.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234