Zaterdag 20/07/2019

Wanbetalers sneller opgejaagd

Intrum Justitia, het grootste incassobureau van het land, ziet in zijn eigen portefeuille het aantal vorderingen van minder dan 90 dagen fors toenemen.

De economische crisis bezorgt de incassobureaus fors meer werk. Intrum Justitia noteert op een jaar tijd een stijging met 81 procent van het aantal vorderingen voor onbetaalde facturen die minder dan 90 dagen over tijd zijn. Het gaat dan over facturen van bedrijven naar andere bedrijven. Voor facturen van bedrijven aan consumenten bedraagt de stijging van het aantal vorderingen 65 procent. “Dit jaar maken we de doorbraak mee van de uitbesteding van ‘credit management’, het beheer van openstaande facturen. Bedrijven doen almaar maar sneller en vaker een beroep op een externe partner om hun achterstallige facturen te innen”, zegt Guy Colpaert, directeur van Intrum Justitia.Door de uitbesteding besparen bedrijven op hun eigen werkingskosten. Ze rekenen ook op de incassobureaus, gerechtsdeurwaarders en advocatenkantoren om de wanbetalers sneller tot betaling te dwingen en zo de definitieve verliezen door wanbetaling te beperken.In België heeft Intrum Justitia 3.000 opdrachtgevers, een marktaandeel van 25 procent en 125 medewerkers. Tot zijn opdrachtgevers behoren nutsbedrijven, verzekeraars, industriële producenten, overheden en telecombedrijven. Terwijl tal van bedrijven klagen over de crisis, noteert het incassobureau “een mooie groei”.Omdat het bureau onderdeel is van een Zweedse beursgenoteerde groep, maakt het geen precieze Belgische cijfers vrij. Maar de divisie België en Nederland, samen zowat 15 procent van de groep, zag zijn omzet in het derde kwartaal stijgen met 16 procent. Over de eerste negen maanden zwol de omzet zelfs aan met 22 procent. Ook de Nationale Kamer van Gerechtsdeurwaarders ziet een versnelling van de invorderingsprocedures. “Zoals bij elke crisis hebben we een stijging gezien van onze activiteiten, omdat de bedrijven dringend geld nodig hebben. Maar daarna stabiliseert zich dat weer. Er is niet zozeer sprake van een toename van het aantal dossiers, wel van een versnelling van de procedures. De bedrijven spelen korter op de bal, wellicht gedreven door hun eigen financiële situatie. Als ze vroeger twee maand geduld hadden, zal dat nu een maand zijn”, zegt deurwaarder Bernard Buyse.Volgens Colpaert lopen de betaalcycli van bedrijven en consumenten niet gelijk. “De betaalmoeilijkheden waren bij de bedrijven meteen merkbaar. We verwachten dat ze zich ook sneller zullen regulariseren. Bij de consument heeft het veel langer geduurd vooraleer de crisis zijn betalingsgedrag heeft doen verslechteren. De schok werd vertraagd door het sociale vangnet van de werkloosheidsuitkeringen. De betalingsproblemen van de consument zullen zich over een langere periode spreiden. Het effect van de financiële crisis op de reële economie is nog niet uitgewerkt.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden