Donderdag 01/12/2022

Walkman-merknaam is voortaan gemeengoed

Na rechtszaak tegen groothandelaar

Sony niet langer exclusieve eigenaar van naam

Het Oostenrijkse Hooggerechtshof besliste gisteren dat Sony niet langer de exclusieve eigenaar is van de merknaam Walkman. Het Japanse elektronicaconcern was nochtans het eerste dat de naam gebruikte voor zijn producten, en liet hem in de jaren tachtig ook keurig registreren. Maar volgens het gerechtshof is de naam zodanig gemeengoed geworden dat niemand zich eigenlijk nog herinnert dat het ooit een merk is geweest.

De uitspraak volgt op een rechtszaak die Sony had aangespannen tegen een Oostenrijkse groothandelaar, die in zijn catalogus ook draagbare radio- en cassettespelers van andere merken onder de noemer 'Walkman' onderbracht.

Ironisch genoeg besliste het Hooggerechtshof dat het bedrijf zich onvoldoende moeite had getroost om zijn merk te beschermen. Als het exclusieve rechten wilde behouden op de naam 'Walkman', had het een alternatief begrip moeten lanceren dat andere fabrikanten voor hun producten konden hanteren, vonden de rechters. Nu is 'walkman' het gangbare begrip geworden, stelde het gerechtshof, daarbij naar het Duitse woordenboek verwijzend: bij het lemma 'walkman' staat nergens de naam Sony vermeld. Evenmin als in de Van Dale overigens.

"De Walkman is een typisch voorbeeld van een generische merknaam", vertelt Marie-Christine Janssens van het Centrum voor Intellectuele Rechten aan de KUL. "De naam wordt veeleer geassocieerd met het product dan met de fabrikant."

Sony laat het hier niet bij. "We zullen alles doen wat binnen onze wettelijke mogelijkheden ligt om onze merknaam te beschermen", vertelt woordvoerster Ann Glorieus van Sony Belgium.

De beslissing van het Oostenrijkse Hooggerechtshof kan echter een precedent vormen voor andere landen van de Europese Unie. Het Oostenrijkse merkenrecht houdt zich immers aan een Europese richtlijn daaromtrent. "Bedrijven konden, bij hun Europese registratie in 1996, wel kiezen om de registratie in bepaalde gastlanden te laten primeren op de Europese", zegt Janssens. "Maar Sony heeft dat voor zijn Oostenrijkse registratie van het merk niet gedaan." RMe

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234