Donderdag 27/01/2022

Wake Up

Catherine Ongenae achter de

schermen van de New York Fashion Week

Make Up

Het is een trend waar we niet omheen kunnen. Ethisch correcte lifestyleproducten zijn fashionable. Het cosmeticamerk Aveda, dat al sinds 1978 bestaat, was een van de eerste bedrijven die erin slaagden een brug te slaan tussen schoonheid en het goede doel. Vandaag is Aveda een graag geziene gast in de backstageruimtes van de modeweken, maar het merk is kieskeurig. 'DM Magazine' liep een dagje mee tijdens New York Fashion Week.

Door Cathérine Ongenae

Foto's David Willems

Zondag 5 februari, negen uur in de ochtend. We bevinden ons in de witte tent in Bryant Park, het epicentrum van de modeweek in New York. Modellen, onder wie catwalklievelingen Tiiu Kuik en Lisa Cant, sijpelen binnen. Zo zonder make-up lijken ze babystruisvogels, net uit het ei. Ze koesteren allemaal een kartonnen beker koffie van Starbucks. We leren snel de reden: de koffie die backstage wordt geserveerd, is traditioneel ondrinkbaar.

Ze nestelen zich gedwee op een stoel om onder handen te worden genomen door het kappersteam van Aveda. Hoofdkapper Alain Pichon brieft zijn assistenten. Aan de andere kant van de ruimte staan de make-upartiesten van Mac klaar, gewapend met poederborstels en fond-de-teintsponsjes. Om de hoek hangen assistenten de nieuwe wintercollectie van het Koreaanse ontwerpersduo Y & Kei uit. Met korte, nijdige bewegingen borstelen ze de kleren netjes. Zelfs het kleinste pluisje is niet veilig.

Hani Yoon en Gene Kang zijn maar twee van de meer dan zeventig ontwerpers die ervoor kiezen hun werk via de New Yorkse catwalk wereldkundig maken. Voor de kapsels van de modellen doet het duo een beroep op Aveda. Een gunst die niet aan iedereen is gegeven. "Aveda heeft een missie", vertelt pr-verantwoordelijke Nicole Kaldes. "Onze producten zijn ethisch correct, en bovendien in de mate van het mogelijke gemaakt met biologisch geteelde planten. We voeren campagne tegen aids, voor de bescherming van het regenwoud, voor een betere economie in de derde wereld. Het spreekt voor zich zelf dat de ontwerpers die we sponsoren ook een hart voor de natuur moeten hebben. We zullen nooit iemand steunen die bijvoorbeeld bont in zijn collectie verwerkt."

Elk seizoen vraagt Aveda een ethisch correct werkende designer om het T-shirt van de kappers te ontwerpen. Dit seizoen viel de eer te beurt aan Rag & Bone, een Brits jeansmerk dat onlangs nog in de prijzen viel en door de Ecco Domani Fashion Foundation werd uitgeroepen tot merk van de toekomst. De prijs was niet min: een geldsom van 25.000 dollar. Grote Amerikaanse labels als Zac Posen, Project Alabama en Proenza Schouler kregen op die manier eerder al een snelle start.

Hoewel Aveda voluit gaat voor het goede doel, is dat niet de hoofdreden waarom het merk zo populair is. "Ik sta niet onder contract bij Aveda", zegt Alain Pichon, "dus ik ben niet verplicht te zeggen dat het een van mijn favoriete merken is. Maar het is het wel." Hij bewierookt de producten om hun hoogstaande kwaliteit. Ook de modellen zijn er dol op, omdat hun haar er niet stuk van gaat, de shampoos en crèmes zo lekker ruiken én omdat het gebruik van een aantal ervan samengaat met een zachte hoofdmassage. Dat ze na de show een vol tasje mee naar huis krijgen, is natuurlijk ook een pluspunt.

Veel tijd om te praten is er niet, de show begint over een dik halfuur en er moet nog worden gerepeteerd. De kappers laten de meisjes met tegenzin gaan, de helft is nog lang niet klaar. Voor de klassieke en feestelijke collectie van Y & Kei vond Pichon een lage chignon de gepaste look. De lange haren worden laag op het hoofd in twee staartjes opgedeeld, waarbij vervolgens lokjes met haarpinnen vast worden gestoken. "Het mag vooral niet stijf lijken", maant hij de assistenten aan. "Het moet eruitzien alsof ze hun haar gisteren hebben opgestoken en er daarna een nachtje op hebben geslapen."

Voor dat instant nachtje slaap test hij een nieuw product dat pas in de zomer op de markt komt, de Pure Abundance Potion. Hij houdt de flacon boven onze hand en schudt er wat wit poeder uit. "En nu warm wrijven", demonstreert hij. Het poeder blijkt een soort wasachtige textuur te hebben, dat in de warmte van de handpalm vloeibaar wordt. Hij masseert het goedje in de haren van een model, die meteen een glazige blik in haar ogen krijgt en een net-uit-bedkapsel.

De spanning stijgt. Lippen worden bijgewerkt, elk meisje wordt gekeurd door de meester, en dan is het tijd. Geholpen door kleedsters schieten de modellen vliegensvlug in de outfits, en weg zijn ze. Tien minuten later is de show voorbij. De zaal stroomt leeg, op naar het volgende defilé. Backstage maken ook de modellen zich uit de voeten. De werktafels zijn intussen opgedoekt, ook de kappers zijn al onderweg naar het volgende adres. De fotograaf staat er een beetje bedremmeld bij: "Ik had er geen idee van dat er zoveel mensen betrokken zijn bij een modeshow die nog geen kwartier duurt." En ook hij snelt een taxi in, op naar zijn studio waar hij de oogst van twee uur backstage gaat opmeten. n

Het model krijgt meteen een

glazige blik in haar ogen

en een net-uit-bedkapsel.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234