Zondag 13/06/2021

Games

Waarom zoveel mensen graag met een virtuele tractor rijden in 'Farming Simulator'

null Beeld rv
Beeld rv

Een bietenveld rooien, een veestapel hoeden, gewassen oogsten: de spanning is niet meteen te snijden in 'Farming Simulator'. En toch is de Zwitserse gamereeks al jaren een hit. 'Farming Simulator 2015' ligt nog maar pas in de winkels, maar staat al in de top tien van best verkochte games.

Voor een gamer die de snelheid van een 'Call of Duty' of de actie van een 'Assassin's Creed' gewend is, is 'Farming Simulator', waarvan twee weken geleden de nieuwste editie is verschenen, te saai om onder woorden te brengen. Spelers besturen een virtueel landbouwbedrijf, maar moeten ook zelf aan de slag op het veld - tractoren, pikdorsers en ander materieel besturen, bijvoorbeeld, met de grootste zorg nagebootst door het Zwitserse gamebedrijf Giants Software. De tuigen in kwestie rijden even traag als de echte, en het werk dat de speler ermee uitvoert is even gezapig en repetitief.

En toch bereikt het bedrijf er ieder jaar weer een (kortstondige) verkoopspiek mee, en slijt het er tegen het einde van het jaar een deftig aantal exemplaren van. 'Farming Simulator 2015', net uit, is een van de tien best verkochte games wereldwijd - populairder dan de op dezelfde dag op de markt gebrachte horrorgame 'The Evil Within' en de succesvolle PlayStation 4-versie van voetbalgame 'Fifa 15'. Van editie 2013 gingen zelfs bijna 3 miljoen stuks over de toonbank.

null Beeld rv
Beeld rv

Relaxerende gameplay

Wie speelt dat dan allemaal? Volgens Thomas Frey, artdirector en productieverantwoordelijke voor 'Farming Simulator', zijn er verschillende niches van spelers die erg geïnteresseerd zijn in games van dit slag, en samen een fors publiek vormen.

"Er valt moeilijk een gemeenschappelijke noemer op te plakken, maar het gaat vooral om spelers die niet meteen op zoek zijn naar een adrenalinerush", zegt Frey. "Ze houden van relaxerende gameplay. Meestal zijn het oudere spelers, maar er zijn ook veel jongere kinderen, vooral jongens, die met onze game in de weer zijn: die zijn vaak nog iets te jong voor 'Fifa' of 'Call of Duty', maar vinden het wel prettig om in alle vrijheid met zware landbouwmachines rond te rijden."

Boeren zonder stress

Dat zwaar rollend materieel is een bindende factor bij zowat alle simulatorgames van dit slag: zo zijn er simulatoren in de winkel die een ambulance, een brandweerwagen, een lijnbus en een graafmachine voor tunnels nabootsen. Hun commerciële succes is niet half zo groot als dat van 'Farming Simulator', maar ze worden goedkoop ontwikkeld en maken daardoor alleen al winst uit hun verkoop in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, de kernmarkten voor dit soort games.

De makers besteden de grootste zorg aan de juiste simulatie van de rijtuigen, maar Giants Software gaat daar met 'Farming Simulator' net iets verder in: de game bevat realistisch nagemaakte landbouwvoertuigen van de grootste fabrikanten in de sector, van Kärcher tot New Holland, die ook vaak hun digitale blauwdrukken leveren aan de makers van de game. "Voor hen is dat voor een stuk reclame", zegt Frey. "Heel wat spelers van 'Farming Simulator' zijn ook zelf boeren, zo merken we uit feedback die ze ons sturen. Ze spelen 's avonds op hun pc een droomversie van hun werk: zonder stress, en met voertuigen die alleen maar betaalbaar zijn voor grotere landbouwbedrijven."

De tien grootste gamehits (verkocht tussen 1 en 7 november)

1. 'Sunset Overdrive' (Xbox One): 229.739 stuks

2. 'Farming Simulator 2015' (PC): 164.076 stuks

3. 'Fifa 15' ( (PlayStation 4): 158.076 stuks

4. 'Super Smash Bros.' (3DS): 152.251 stuks

5. 'Fifa 15' (PlayStation 3): 141.115 stuks

6. 'WWE 2K15' (PlayStation 3): 105.561 stuks

7. 'Monster Hunter 4G' (3DS): 97.358 stuks

8. 'Minecraft' (PlayStation 4): 95.286 stuks

9. 'The Evil Within' (PlayStation 4): 89.247 stuks

10. 'Lords of the Fallen' (PlayStation 4): 87.449 stuks

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234