Zondag 21/07/2019

Reizen

Waarom zijn onze noorderburen zo tuk op hun 'sleurhut'?

Op dit moment telt Nederland zo'n 455.000 caravans (en 94.000 campers). Bijna één op de tien huishoudens in Nederland bezit een caravan Beeld Eric De Mildt

Nederland is een caravannatie bij uitstek. Dat merken ook de Belgen, en al zeker tijdens de zomervakantie, nu de exodus volop op gang getrokken is. Maar waarom zijn de noorderburen toch zo tuk op de 'sleurhut'?

De typische caravanbezitter? Die bestaat niet meer. Siewert Gorter is stellig in zijn antwoord. Hij kent de karikaturen, maar de voorzitter van de Bovag-branchegroep Camper & Caravan haalt er zijn schouders over op. "Om de doodeenvoudige reden dat de modale caravanbezitter evenmin bestaat als de modale burger. We verkopen caravans in alle prijsklassen en in alle denkbare uitvoeringen aan mensen uit alle lagen uit de bevolking, ook aan artsen en notarissen."

De komende weken zullen automobilisten uit alle windstreken zich er weer van kunnen overtuigen dat Nederland een caravannatie bij uitstek is. "In caravanbezit zijn we koploper in Europa en misschien wel in de wereld", zegt Gorter - tevens eigenaar van Caravanlife Gorter in het Zeeuwse Heinkenszand. Op dit moment telt Nederland zo'n 455.000 caravans (en 94.000 campers). Bijna één op de tien huishoudens in Nederland bezit een caravan, door havenots misprijzend 'sleurhut' genoemd. Vroeger was dat een wiebelig ding met karige voorzieningen en een muffe lucht die zich in alle kastjes en matrassen had genesteld. Nu strekt Gorters assortiment zich uit van een "kleine lichtgewichtcaravan met basisvoorzieningen als kachel, koelkast en toilet, tot de vakantiewoning op wielen voorzien van caravanmover, airco, vloerverwarming, zonnepaneel, satellietontvangst, tweepersoonsbed, twee enkele bedden of een eilandbed - al of niet met stapelbed voor de kinderen".

En goed geventileerd zijn ze allemaal. Op het caravanbezit in Nederland heeft de crisis van de achterliggende jaren hoegenaamd geen invloed gehad. Wel op de snelheid waarmee oude caravans door nieuwe worden vervangen. In 2004 kochten nog zo'n 20.000 Nederlanders een nieuwe caravan. Vorig jaar waren dat er nauwelijks 5.500. Maar de caravanbezitter verliest zijn schroom: in juni lag de verkoop 34 procent hoger dan in juni 2014.

Met de caravan heb je je hele huishouden overal mee Beeld Thinkstock

Vrijheid

Herman Pleij, hoogleraar middeleeuwse letterkunde met een grote belangstelling voor de ontwikkeling van de Nederlandse identiteit, kwam er tijdens een recente reis naar het zuiden vele tegen. Het gros van de caravans op de snelwegen was afkomstig uit Nederland. En hij had de indruk dat ze veelal toebehoorden aan oudere Nederlanders met een hang naar huiselijkheid. "Ik denk dat het een vergrijzende groep is die wel zal uitsterven", zegt hij.

Tegen dat beeld verzet Gorter zich krachtig: de meeste caravanbezitters zijn dan 45 jaar of ouder, hun kinderen nemen hun leefwijze vaak over. Want dat is wat de caravan voor de bezitter vertegenwoordigt, zegt Gorter op het randje van hartstochtelijk: een leefwijze, gedurende zeker acht maanden per jaar. "De caravan geeft de mensen een gevoel van vrijheid. Zodra het mooi weer is, kunnen ze ermee op pad."

Nee, enorme afstanden kun je er niet mee afleggen. Met 300 à 400 kilometer per dag heb je het wel zo'n beetje gehad. "Maar waarom zou je 1.000 kilometer per dag willen rijden? Waarom zou je doorrijden als je 10 minuten nadat je de snelweg hebt verlaten in je eigen stoel aan een glaasje wijn kunt nippen?"

Het enige nadeel van die leefwijze is dat de caravanbezitter er op zekere leeftijd afstand van moet doen. Gorter heeft dat geregeld meegemaakt. "Dan is mijn bedrijf het eindpunt van de laatste rit van hun caravan. Dat is een verdrietig moment, want die mensen weten: de manier van leven waarvoor de caravan zo wezenlijk was, is nu voorbij. Soms gaan ze ter compensatie in een stacaravan zitten, maar dat is toch niet hetzelfde."

Dat de leefwijze van de caravanbezitter bij uitstek aan de Nederlander is besteed, hangt volgens Gorter ook samen met de vlakheid en de overzichtelijke afmetingen van dit land, dat daardoor zo goed bereisbaar is met een caravan. En dan is daarbij nog de kampeertraditie waarvan hij zelf ook het product is. "Ik herinner mij nog de oranje gloed in de tent en die heerlijke geluiden waardoor je 's ochtends werd gewekt."

Staatsbosbeheer voorzag met talrijke kampeerterreinen in natuurgebieden in de behoeften van Nederlanders voor wie een hotel te duur was. Wie de genoegens van de tent had ondergaan, schafte zich met het stijgen van de welvaart een vouwwagen aan en - in veel gevallen - uiteindelijk een caravan. Volgens Pleij geeft de caravan uitdrukking aan de gehechtheid van de Nederlander aan het eigen huis. "Dus wat doe je als je met vakantie gaat? Dan neem je je huis mee. Met alles wat het zo behaaglijk maakt."

De meeste caravanbezitters houden er een nogal traditioneel rollenpatroon op na, zo blijkt uit een recente enquête. Meestal nemen de vrouwen het in- en uitpakken van de caravan voor hun rekening. De mannen zitten doorgaans achter het stuur en bekommeren zich om het inparkeren en de installatie van de caravan. Gorter en zijn vrouw zijn net een paar weken op reis geweest met een Elddis Hurricane, een Engelse caravan "in het hogere segment". Maar daarop zou hij zich nooit laten voorstaan, want caravanbezitters zijn in de regel bescheiden mensen.

België verkiest motorhomes

Ook in België zit de verkoop van caravans en motorhomes al een tijdje in de lift, al kunnen die nog lang niet tippen aan de populariteit in Nederland. Belgen hebben het bovendien ook meer voor de motorhome. In 2014 werden er 10.089 motorhomes geregistreerd, waarmee voor het eerst de kaap van de 10.000 overschreden werd. In 2013 waren er nog maar 9.291 motorhomes geregistreerd. Caravans hinken met 6.131 registraties een beetje achterop, al zijn die ook opnieuw meer in trek. In 2013 waren er nog 5.917 geregistreerde caravans.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden