Maandag 16/05/2022

Waarom we deze nieuwe K3 konden verwachten

Sakina Elkayouhi (23) is masterstudente communicatiewetenschappen aan de VUB en journaliste bij jongerenmedia- agentschap Stampmedia.

Oya lélé, we hebben een nieuwe K3!

Hoe aanstekelijk de K3-liedjes ook mogen zijn, ik sta niet te springen voor de nieuwe K3. Mijn gebrek aan enthousiasme betekent niet dat ik de meiden niet getalenteerd genoeg vind. Het is ook niet omdat ik geen zeven meer ben. Toen het publiek kennismaakte met Demi en Nora geloofde ik bijna dat Studio 100 had begrepen dat media een afspiegeling moeten zijn van de samenleving. Een half jaar later zijn we met dit K3-resultaat geen meter verder, in welke diversiteitsvorm dan ook.

Het is me alleen nog duidelijker geworden dat Studio 100 lang niet klaar is voor diversiteit in de breedste zin van het woord. Dat zien we in bepaalde keuzes die binnen het programma werden gemaakt of net niet werden gemaakt. We kunnen er niet goed de vinger op leggen, maar Nora en Demi leken puur voor het diversiteitsverhaal in de show te zitten. Niet dat ze niet goed waren, wel integendeel. Het valt uiteraard moeilijk te bewijzen, net zoals de overtuiging van veel mensen dat het doorgestoken kaart zou zijn. Zo moest het publiek telkens uit twee kandidates een keuze maken, wat mogelijk werd omdat sommige meisjes hun haren moesten verven. Dat, gecombineerd met het naar huis sturen van publieksfavoriet Demi en het laten overvliegen van de broer van Marthe vanuit Australië, roept wel wat vragen op. Natuurlijk is het eigen aan televisie maken dat er zaken in scène worden gezet, maar met mate. En wanneer het gebeurt, kom er dan voor uit.

Toch is het programma een goede productie. Dat mag ook worden gezegd. Ik ben vooral onder de indruk van jong presenteertalent Niels Destadsbader. Waar ik het meest van opkijk, is de sterke marketing. Wie bijvoorbeeld dacht dat Gerard Joling werkelijk 'per ongeluk' de haarkleur van de meisjes een paar uur voor het programma lekte op Instagram, is naïever dan ik de voorbije paar weken ben geweest. Je zorgt er immers niet in een-twee-drie voor dat #K3zoektK3 wereldwijd een trending topic wordt. Joling verwijderde de foto na het zogenaamde 'pijnlijke incident', maar VTM deelde de foto nog eens via de eigen sociale media. In tijden van crisiscommunicatie gaat men toch anders te werk, nietwaar?

Kortom, Studio 100 heeft zich in de loop van de jaren als vrijwel 'wit' en conservatief merk neergezet met een functioneringswijze die het moeilijk maakt om op veranderingen in de samenleving in te spelen. Misschien verwachtte ik te veel. Het vereist immers een ware mentaliteitsswitch om met een divers K3-team voor de dag te komen. Daarvoor ontbreekt het niet alleen aan culturele diversiteit in de nieuwe K3, maar ook aan een veelzijdigheid aan persoonlijkheden.

Demi hoorde vocaal bij de top drie, maar paste als stoere chick gewoonweg niet in het idee dat Studio 100 heeft van een (K3-) meisje. Dat staat in fel contrast met de realiteit. Net zoals er meisjes met een kleurtje bestaan, zijn niet alle meisjes meisje-meisjes of dragen ze niet allemaal graag korte kleurrijke rokjes. Ik vind het spijtig wanneer kinderidolen als K3 kinderen een beeld opleggen van hoe ze zich moeten gedragen of van wat mooi is.

Ieder meisje zou zich in een K3-lid moeten herkennen, en dat is met het nieuwe trio niet het geval. Meiden als Demi en Nora zouden K3 anno 2015 wat meer realiteit hebben gegeven. Toch wens ik de nieuwe K3 alle succes toe. Ik hoop met heel mijn hart dat we in de toekomst Demi en Nora nog zullen terugzien. Zulke powermeiden die stereotypes doorbreken, hebben we hard nodig in het huidige medialandschap.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234