Woensdag 21/10/2020

Waarom vliegtuigmaaltijden vandaag beter smaken

Een vliegtuigmaaltijd combineert vaak de slechtst denkbare kookomstandigheden - microgolf - met de slechtst denkbare eetomstandigheden - droge lucht, ongevoelige smaakpapillen, krappe ruimte. Wie is eigenlijk ooit op het lumineuze idee gekomen eten te serveren op 10.000 meter hoogte? “Al voor de Eerste Wereldoorlog werd op de zeppelin een koud buffet aangeboden voor de passagiers ,” zegt Guillaume de Syon, professor luchtvaartgeschiedenis aan de Allbright College in Reading.

Na de Eerste Wereldoorlog werd het aanbieden van een maaltijd algemeen op vliegtuigen. “De oorspronkelijke bedoeling was de passagiers op hun gemak te stellen over de veiligheid van de toen nog avontuurlijke vliegreis. Voor een stuk blijft die functie vandaag nog behouden”, zegt professor de Syon. “Als er eten wordt geserveerd, dan moet het wel veilig zijn”, is de onderbewuste redenering en dus eten we op het vliegtuig op wat we thuis in de vuilbak zouden kieperen.

De crisis in de luchtvaartsector na 9/11 leek het begin van het einde voor de vliegtuigmaaltijd. “Siinds 9/11 was er niet alleen een verbod op metalen messen en vorken aan boord, de prijzen van tickets kwamen steeds meer onder druk te staan door de opkomst en het succes van lowcost. Om concurrentieel te blijven schaften heel wat reguliere vliegmaatschappijen de gratis maaltijd af,” aldus professor de Syon.

De laatste jaren is hij echter aan een comeback bezig. “Ondanks de tegenslagen die vliegtuigmaaltijden in het begin van de 21ste eeuw te verduren hebben gekregen,neemt de variatie en de kwaliteit van de vliegtuigmaaltijden nu weer toe”, meent Guillaume de Syon. “Voor luchtvaartmaatschappijen is het vaak de manier om een stukje eigenheid door te drukken in het anders nogal onpersoonlijke luchtruim en voor nationale maatschappijen is het de manier om de traditionele keuken kenbaar te maken aan een breed publiek.”

De laatste jaren werken grote maatschappijen ook steeds vaker samen met sterrenchefs om hun catering service een betere naam te geven. Zo creëerde Oud Sluis-chef Sergio Herman in 2008 maaltijden voor KLM, kookt bij Lufthansa al sinds 2005 om de twee maanden een andere topchef voor de passagiers in eerste klas (in april is dat sterrenchef Stefan Stiller) en Jet Airways doet sinds maart dit jaar een beroep op de Belgische topchef Yves Mattagne om de passagiers ook culinair naar ‘de zevende hemel’ te brengen.

“De achterkant van die medaille is dat passagiers steeds meer worden gevraagd te betalen”, zegt professor de Syon. “ Op low cost-vluchten wordt al jaren alleen eten tegen betaling aangeboden. Maatschappijen experimenteren al jaren met verschillende formules voor maaltijden aan boord. In de jaren tachtig probeerde Air France een bistrodienst aan boord uit, United Airlines werkt nu aan een concept waarbij passagiers vlak voor het opstijgen hun maaltijd kunnen kiezen.Het ziet er naar uit dat die trend zich zal voortzetten.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234