Donderdag 01/10/2020

WEC Francorchamps

Waarom uithoudingsraces altijd voor spektakel zorgen

Beeld PHOTO_NEWS

Dit weekend staat op het circuit van Spa-Francorchamps de 6 Uren-race op het programma. Uithoudingsraces zijn zo oud als de autosport zelf. In de pioniersdagen van de racende graven en baronnen was autosport een duursport, getuige onder meer de 24 Uur van Le Mans, die al in 1923 het levenslicht zag. Hieronder een overzicht.

Het WK F1 begon in 1950 en heel lang combineerde toprijders beide competities. Graham Hill (dubbele wereldkampioen F1 en winnaar Le Mans), Jochen Rindt (wereldkampioen F1 en winnaar Le Mans) of onze eigen Jacky Ickx, met zes zeges in Le Mans, zijn enkele van de voorbeelden. F1-teams verboden vanaf de jaren '80 hun rijders om aan de levensgevaarlijke races - denk maar aan de dood van Stefan Bellof in het WK uithouding in Spa in 1985 - deel te nemen en het WK verloor daarmee aan uitstraling tot het in 1992 helemaal verdween.

In 2012 besliste de FIA (de internationale autosportfederatie) om het WK opnieuw in het leven te roepen en ondertussen zijn vier constructeurs - Toyota, Porsche, Audi en vanaf Le Mans Nissan - al paraat. Het WK spreekt de teams, rijders en fans meer en meer aan en daar zijn diverse redenen voor.

De namen
Opvallend, op de deelnemerslijst van het WK Uithouding staan meer en meer namen die de F1 achter zich hebben. De bekendste is meervoudig racewinnaar Mark Webber. In Spa start ook Nico Hülkenberg, actief rijder voor Force India in F1, een breuk dus met het verbod voor actieve F1-rijders op dit soort wedstrijden. Hülkenberg rijdt voor Porsche in Spa en Le Mans. "De kans om met Porsche in Le Mans en in Spa te rijden is uniek. Force India stemde onmiddellijk toe, inderdaad iets wat lang geleden is. Ik kijk echt uit naar dit weekend, maar zeker naar Le Mans. Zelf ben ik er nooit geweest, maar iedereen is zo positief over het event, de race en alles er omheen." Op de vraag of hij liever zijn GP F1 ofwel Le Mans wil winnen, kan hij niet antwoorden. "Eigenlijk een onmogelijke vraag, ik wil ze beide, ik ben een topsporter."

De technologie
Het WK Uithouding heeft een technisch vooruitstrevend reglement. Niet alleen uw snelle TDI-diesel, uw hybride wagen, maar ook de LED-lichten komen uit de uithoudingsraces. "Het succes van het huidige WK ligt bij de goede regelgeving", aldus FIA-voorzitter Jean Todt. "De reglementen in LM P1 zijn zeer vrij, waarbij constructeurs met nieuwe technologieën op de proppen kunnen komen, als een uitstalraam van hun technologische knowhow." Op de vraag of die vrijheid ook in de F1 moet kunnen, is hij duidelijk: "Alles vrijlaten zou beter zijn, maar het probleem vandaag in de F1 is geld. Als we de budgetten vandaag loslaten, kan dat de dood van de F1 betekenen." De budgetten van Porsche en Audi in het WK Uithouding zijn torenhoog. Voor Audi spreken bronnen van 70 miljoen euro per jaar, Porsche zou meer dan 100 miljoen uitgeven. In de F1 variëren de budgetten enorm, tussen 60 (Marussia) en 400 (Red Bull) miljoen euro, maar de F1 telt 20 wedstrijden, het WEC 'amper' acht. Hulkenberg is alvast duidelijk over het technische niveau: "De LM P1 Porsche 919 waar ik mee rijd, is van het hoogste niveau in de wereld."

De traditie en Le Mans
Het WK telt acht wedstrijden, zoals Silverstone of Spa, maar er is maar één echte wereldbekende wedstrijd: de 24 Uur van Le Mans. 275.000 toeschouwers en miljoenen tv-kijkers zijn jaarlijks getuige van een race op een circuit dat niets gemeen heeft met veel van de moderne en vaak steriele omlopen. Le Mans is een gevaarlijke omloop, getuige het dodelijke ongeval van de Deen Allan Simonsen in 2013, of de huiveringwekkende crashes van Anthony Davidson en Loïc Duval. Gevaar spreekt echter aan, zowel bij de rijders als de fans!

Het spektakel
Het spektakel op de piste is ook enorm. Audi, Porsche en Toyota zijn aan elkaar gewaagd. In Silverstone, bij de opener van het WK, reden de drie merken in de top 3, met amper acht seconden tussen de winnende Audi en de Toyota op plek drie. De wagens worden ook sneller en sneller: Toyota zou tot 1000 pk aan boord hebben, Nissan tot 1250 pk en in Silverstone bedroeg het verschil met de snelste F1-wagens nog amper drie seconden. In de F1 vinden we geen exacte cijfers, maar goed ingelichte bronnen hebben het over een 700 pk, met ook hier een combinatie van benzine en hybride krachtbron. "De F1 is sneller in de zuivere acceleratie en de snelle bochten, vooral omdat hij minder weegt, maar een prototypes komt dan weer meer gezwind uit de trage bochten. In de regen hebben de prototypes met hun vierwielaandrijving een voordeel", legt Hulkenberg uit, die de twee wagens kan vergelijken. De top van beide wagens ligt een stuk boven de 300 km/u. Zo haalden Toyota en Porsche in Le Mans net geen 340 km/u op de rechte lijn, Esteban Guitierrez reed in Monza met zijn F1 Sauber vorig jaar 341 km/u. Optrekken doen beide wagens ook razendsnel, met name onder de drie seconden.

Inhalen is geen rariteit in het WEC en vooral omdat er ook tragere GT's meerijden. Aan dat laatste zal Hülkenberg zeker moeten wennen: "Ik zal vooral moeten leren in het verkeer te rijden, tussen de GT-wagens en sommige tragere wagens. Het behoort tot deze races en ik denk dat ik het bij momenten ga haten, maar anderzijds is het ook het moment om tijd te winnen."

Beeld PHOTO_NEWS
Beeld PHOTO_NEWS
Beeld PHOTO_NEWS
Beeld PHOTO_NEWS
Beeld PHOTO_NEWS
Beeld PHOTO_NEWS
Beeld PHOTO_NEWS
Beeld PHOTO_NEWS
Beeld PHOTO_NEWS
Beeld PHOTO_NEWS
Beeld PHOTO_NEWS
Beeld PHOTO_NEWS
Beeld PHOTO_NEWS
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234