Zondag 20/06/2021

Games

Waarom u nog niet verlost bent van 'Candy Crush Saga' en 'Angry Birds'

null Beeld King
Beeld King

De interesse van het publiek voor de allereenvoudigste videogames, genre 'Candy Crush Saga' en 'Angry Birds', is aan het tanen. Dus wat doen de makers ervan? Nog meer investeren in hun bestaande titels en hun imago van 'one hit wonders' extra omarmen. Met iets nieuws komen is momenteel, op de drukke markt voor mobiele games en internetspelletjes, zo goed als uitgesloten.

Een goeie truc om in één klap bedrevener te worden in 'Candy Crush Saga', dat Facebook- en mobiele spelletje voor mensen die niets beters te doen hebben? Stephen Jarrett is directeur gamedesign bij King Digital Entertainment, het Zweedse bedrijf achter de game, en weet er dus eentje: zo veel mogelijk rijen van drie snoepjes in dezelfde kleur onderaan het scherm samenbrengen. Op die manier vallen er misschien automatisch nieuwe rijen aan de bovenkant. "Je laat de game zelf het zware werk doen", zegt Jarrett.

Het bewijst opnieuw dat 'Candy Crush Saga' briljant is in zijn eenvoud, een kenmerk waardoor de game heer en meester is geworden in een segment dat binnen de videogame-industrie als 'casual games' wordt bestempeld: games die vooral op repetitie drijven, en die daardoor een enorm en trouw publiek rond zich scharen. Wat extraatjes verkopen voor een paar eurocent per stuk, een beetje reclame in de zijlijn, en er worden miljoenen mee geschept.

null Beeld King
Beeld King

Vertraging

Het zorgde ervoor dat King, dat ondertussen vestigingen heeft in Stockholm, Malmö, Berlijn, Londen en Seattle, eind vorig jaar voor zo'n 5,9 miljard dollar (5,2 miljard euro) werd overgenomen door het Amerikaanse videogameconcern Activision Blizzard. Een stevig bedrag, zeker gezien het feit dat het bedrijf in zijn laatste kwartaalrapport voor de overname een duik in zijn omzet zag van liefst 7 procent, en dat zijn succes in essentie uitsluitend op 'Candy Crush Saga' draait. Tijdens Casual Connect in Amsterdam, een twee dagen durende bijeenkomst voor gamemakers in het 'casual'-segment, opperde Jarrett dat de tientallen andere games die het bedrijf op de markt brengt samen maar net de omzet genereren die het uit zijn kleurrijke snoepspelletje haalt.

Een vergelijkbare neerwaartse trend is te zien bij Rovio, die andere koning van de casual game, die eveneens het grote geld binnenhaalde met slechts één game: het mobiele spelletje 'Angry Birds'. In 2009 werd dat zo'n megasucces dat de kwaaie vogels meteen bij andere videogame-iconen als 'Super Mario' en 'Lara Croft' konden worden bijgeschoven.

Maar sinds eind 2014 gaat het stilletjes bergaf. Toen begon er een stoelendans aan de top van het bedrijf, en moesten er ontslagrondes worden ingezet waarbij achtereenvolgens 110 en 260 mensen hun job verloren, omdat het succes van opvolgers 'Angry Birds Epic' en 'Angry Birds Go!' uitbleef. De winst van het bedrijf ging in 2014 met zo'n 73 procent naar beneden, de omzet daalde met 9 procent.

Ook de markt waarop King en Rovio zich begeven heeft voorlopig zijn beste tijd achter de rug: de omzet van mobiele games ging in 2015 slechts met één procent omhoog, en het aantal minuten die spelers in mobiele games doorbrengen daalde met twintig procent. Chat-apps, social media en algemene entertainment-apps als YouTube en Shazam nemen meer aandacht van de consument in. "Er is een situatie die we moeten omdraaien", zei Wilhelm Taht, hoofd gameontwikkeling bij Rovio, gisteren tijdens Casual Connect.

null Beeld Rovio
Beeld Rovio

Franchises

Men zou denken dat de makers van 'Candy Crush Saga' en 'Angry Birds' nu alles in het werk stellen om hun grote opvolger te presenteren. De game die het vernuft van de honderden designers die in hun rangen werken nog beter benut. De game die de speler nog meer verrast met zijn briljante eenvoud. Maar dat zou verkeerd gedacht zijn. Ook in het komende jaar zijn beide grootheden vooral van plan om nog meer 'Candy Crush'- en 'Angry Birds'-varianten op de markt te brengen.

Hun belangrijkste reden: het is lastig om nog met iets nieuws te komen, aangezien er momenteel zo'n 300.000 videogames te koop zijn op de App Stores van Apple, de maker van de iPhone en iPad, en Android, het besturingssysteem dat op toestellen van onder meer Samsung, Huawei en Motorola staat. "De goudkoorts van enkele jaren geleden is nog steeds bezig", zegt Taht. "Het is bijzonder druk op de markt, waardoor het moeilijk is om nog op te vallen."

Die situatie heeft zich al eens eerder voorgedaan in de videogame-industrie: een tiental jaar geleden werd het zo druk op de markt voor consolegames dat heel wat fabrikanten onderuit gingen, en de grotere gewoon meer en meer geld gingen investeren in hun succesgames. Het leidde tot de huidige situatie, waarbij letterlijk iedere game in de tien best verkochte games van vorig jaar bij winkels Game Mania en Bol.com deel uitmaakte van een grote en langlopende franchise als 'Fifa', 'Call of Duty' en 'Grand Theft Auto'.

null Beeld Rovio
Beeld Rovio

Diezelfde richting gaat het ook uit met 'Candy Crush Saga', dat spin-offs als 'Candy Crush Soda Saga', 'Pepper Panic Saga' en 'Scrubby Dubby Saga' uitbracht, allemaal geënt op slechts één gamemechaniek. Hetzelfde geldt voor Rovio, dat vorig jaar het geflopte 'Angry Birds 2' op de markt bracht, maar ondertussen ook de belletjesgame 'Angry Birds Pop' en de strip 'Super Angry Birds'. Volgende zomer komt er bovendien een animatiefilm in de bioscoop, waarvoor een animatieafdeling van Rovio samen met filmmaatschappij Columbia Pictures een productiebudget van 100 miljoen dollar (90 miljoen euro) opzij hebben gezet.

Het sluit bovendien niet uit dat de twee gamemakers ondertussen evengoed inzetten op nieuwe titels, waarvoor ze dankzij het plotse succes van hun centrale game de financiële middelen en de marketingkracht hebben opgebouwd. King heeft bijvoorbeeld al een tweede game lopen in zijn 'Bubble Witch Saga', en Rovio probeert het met 'Nibblers'. "In Berlijn hebben we een studio die zes prototypes voor een nieuwe game heeft gemaakt, waarvan pas de laatste effectief genoeg in zich had om een game te worden. Bij heel wat andere bedrijven was die afdeling allang opgedoekt geweest", zegt Jarrett. "We zullen blijven falen en proberen. Maar we zullen ook altijd nieuwe 'Candy Crush'-games blijven maken. Onze franchise verder uitbouwen is heel belangrijk voor ons."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234