Maandag 01/03/2021

Pleidooi

Waarom u (nog altijd) absoluut naar 'Blade Runner 2049' moet gaan kijken

De sterren uit 'Blade Runner 2049' Ana de Armas, Harrison Ford en Sylvia Hoeks poseren met regisseur Denis Villeneuve. Beeld EPA
De sterren uit 'Blade Runner 2049' Ana de Armas, Harrison Ford en Sylvia Hoeks poseren met regisseur Denis Villeneuve.Beeld EPA

Blade Runner 2049 is een van de beste films van het jaar, maar ook een van de grootste financiële rampen. En dat is vooral spijtig voor u.

Maanden, jaren zelfs, werd er enthousiast over gepraat, getweet en geblogd: na 35 jaar kreeg Blade Runner een sequel! Met topregisseur Denis Villeneuve (Arrival) achter de camera en Ridley Scott als producer, hoera! Maar toen de film eenmaal in de zalen speelde, werd het plots verdacht stil. De ­verhoopte hype bleef uit.

Anderhalve maand later zijn de rekeningen gemaakt, en het verdict is hard: Blade Runner 2049 haalde wereldwijd net geen 250 miljoen dollar (213 miljoen euro) op. Veel, maar toch niet genoeg om de torenhoge productie- en marketingkosten te dekken. Verre van zelfs: The Hollywood Reporter schat het verlies op maar liefst 80 miljoen dollar (68 miljoen euro).

Huilen in de regen

Dat is slecht nieuws voor de mensen die hun geld in Blade Runner 2049 geïnvesteerd hebben, maar ook voor u en ik. Want laat dit nu net een perfect voorbeeld zijn van een sequel die alles goed doet.

Een vervolg op Blade Runner had anno 2017 makkelijk kunnen ontaarden in een generische actiefilm vol exploderende replicants en ironische oneliners – “Ga nog wat huilen in de regen, skin-job!”, ik kan het me zo inbeelden. Maar Villeneuve kreeg zowat carte blanche van de geldschieters, en bleef trouw aan de geest van het origineel.

Niet alleen ademt het scenario dezelfde melancholie uit als toen, het geeft ook een nieuwe draai aan de existentiële vragen die Scott in 1982 al stelde. Blade Runner 2049 zet je aan het denken over de steeds dunner wordende lijn tussen echt en niet echt. Én entertaint. Én verbluft met de duizelingwekkende composities van director of photography Roger Deakins. Legt u trouwens ook eens de veelal handgemaakte, overweldigende decors van deze film naast de karakterloze, volledig uit eentjes en nulletjes bestaande effectendiarree van Justice League.

Of nee, geloof me gewoon maar op mijn woord en bespaar u die beproeving.

Maar dus: 80 miljoen dollar verlies. Wie zal er na dit fiasco nog willen investeren in verrassende, ambitieuze en intelligente sciencefiction? Dit is de nachtmerrie van elke filmstudio. Sowieso heeft er ergens in een blits kantoor in Hollywood iemand uitgeroepen: “Ik had nog zo gezegd dat we Michael Bay moesten vragen, in plaats van die wijsneus uit Canada!”

Misschien is het nog niet te laat. Misschien kan u morgen – wat zeg ik: vanavond! – alsnog met al uw buren, vrienden en familie naar de bioscoop trekken om dit meesterwerk te gaan ontdekken, voordat het weer uit de zalen verdwijnt. Nu nog influencers vinden die deze oproep wereldwijd viraal doen gaan, en dat gat van 80 miljoen wordt snel dichtgereden, toch?

Mocht u toch nog bang zijn dat deze film te highbrow is voor u: er zit een memorabel triootje in! Goed, eentje dat misschien veeleer uw hersenkwabben dan bepaalde andere lichaamsdelen zal doen zwellen, maar toch. Waar voor uw geld!

En als u mij nu wilt excuseren, ik ga nog een potje huilen in de regen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234