Maandag 12/04/2021

Waarom Thais winkelcentrum de populairste Instagram-plek is

Instagrams in Siam Paragon Beeld Instagram
Instagrams in Siam ParagonBeeld Instagram

De Amerikaanse fotodeel-app Instagram is één van de populairste sociale-media-apps van het moment. Toch is niet een wereldberoemde toeristenattractie of hotspot in San Francisco of New York de meest 'geïnstagramde' plek van 2013, maar winkelcentrum Siam Paragon in Thailand. Hoe komt het dat een Thais winkelcentrum zo populair is op Instagram?

De populariteit van Siam Paragon komt niet uit de lucht vallen. Vorig jaar stond het op de tweede plek en moest het alleen de Thaise luchthaven Survarnabhumi voor zich dulden. Dit jaar staat de luchthaven op plaats 9 en is het winkelcentrum nummer 1. Siam Paragon huisvest onder andere een gigantisch warenhuis, een bioscoop en een oceanarium. Het is het op één na grootste winkelcentrum van de Thaise hoofdstad Bangkok, en het tiende in de wereld. Desondanks spreekt het lang niet zo tot de verbeelding als, om maar iets te noemen, Times Square, Disneyland of de Eiffeltoren. Laatstgenoemde is dit jaar niet eens meer in de top-10 terug te vinden.

Selfie-gallore
Een blik op de foto's die in de afgelopen uren in het winkelcentrum zijn genomen leert al gauw wat voor foto's er vooral worden gemaakt: Siam Paragon is een selfie-gallore. Jonge, knappe Thaise meisjes maken foto's van zichzelf met hun nieuwste shopaanwinst, met hun vriendje of van hun eten uit de luxe foodcourt.

Maar dat verklaart nog niet waarom Instagram nu juist in Thailand zo populair is - er zijn immers meer goede plekken voor selfies. Want ook als het gaat om steden is Bangkok de op één na populairste stad voor Instagram, vlak na New York.

Voor het succes van Instagram in Thailand is niet één ding aan te wijzen, het is een combinatie van factoren. Instagram, sinds 2012 eigendom van Facebook, groeit hard over de hele wereld, de teller staat al op circa 150 miljoen actieve gebruikers, waarvan de helft dagelijks gebruikmaakt van de app. Zestig procent van de Instagrammers bevinden zich buiten de Verenigde Staten.

Smartphonegebruik
Niet alleen is Thailand een populaire toeristenbestemming met 10,2 miljoen toeristen per jaar, het smartphonegebruik van de Thai zelf is na een onstuimige groei de laatste jaren inmiddels ook zeer imposant. Thailand heeft 67,3 miljoen inwoners (waarvan 9,3 in Bangkok wonen) en 22 miljoen huishoudens. Slechts 6 miljoen huishoudens hebben een computer in huis staan, tegenover 14 miljoen smartphones, blijkt uit cijfers van de NSO, het Thaise CBS. 60 procent van de Thaise internetgebruikers is online met een smartphone, in plaats van met een computer.

Ook de tijd die ze aan hun smartphone besteden is aan de maat. Volgens Nielsen Thailand wordt 49 procent van de tijd aan mobiel internet besteed. Dat is meer dan de Thai spenderen aan tv-kijken (namelijk 36 procent van hun tijd).

Nieuwst, mooist, best
Dus de Thai houden van hun mobiele telefoon. Maar de Thai houden vooral van de nieuwste, mooiste en beste smartphone - met de beste camera. In 2013 zijn er volgens een schatting van gfK Thailand ongeveer 9 miljoen nieuwe smartphones verkocht. Dit zijn vooral Android-telefoons (70 procent) en iPhones. De verkoop van Blackberry's, Nokia's en andere smartphones is gepriegel in de marge. Dat Instagram alleen apps voor Android en iOS heeft, maakt dus in Thailand niets uit.

De smartphone heeft in korte tijd het straatbeeld in Thaise steden gedomineerd, het is volledig geaccepteerd in het dagelijks leven, misschien nog wel meer dan in andere landen. Volgens een studie van Effective Measure zijn Thai de nummer 1 'early adopters' in Zuidoost Azië. De smartphone is een statusobject in het land van grote tegenstellingen.

Uiterlijk vertoon en het bijhouden van de laatste trends heeft hoge prioriteit, en het gezien worden met de mooiste telefoons en de hipste apps is van groot belang voor moderne, jonge Thai (72 procent van de mobiele internetgebruikers in Thailand is onder 24 jaar). Dit verklaart dat de Thai verzot zijn op shoppen en nog doller zijn op talloze foto's van zichzelf maken terwijl ze dat aan het doen zijn. Natuurlijk hoort er een locatie-checkin bij de foto, want dat anderen kunnen zien waar ze nu weer uithangen, is de halve pret.

Obsessie voor beroemdheden
Daarnaast, of misschien wel in het verlengde van deze 'kijk-mij-cultuur', heerst er een collectieve obsessie voor beroemdheden. Vrijwel iedere jonge artiest of om onduidelijke redenen bekend geworden beroemdheid zit op Instagram. Uiteraard heeft dat een zichzelf versterkend effect: de celebrities gaan op Instagram omdat het populair is, en daardoor wordt Instagram nog populairder. Vooral vrouwelijke beroemdheden hebben honderdduizenden volgers, een mix van vrouwelijke fans en mannelijke voyeurs.

Datzelfde stuwende effect is te zien vanuit de commercie. In Thailand is er een aardige boterham te verdienen met product placement op Instagram. Zonder gene poseren sterren met een fles shampoo op hun Instagram-account, zoals ook te zien is op de Instagram-pagina van actrice Aerin Yuktadatta. En niet alleen beroemdheden worden benaderd door merken, ook de gewone Thai met veel volgers worden gestrikt voor 'grassroot-advertising'. Het loont dus om veel tijd en aandacht te besteden aan het verkrijgen van volgers.

Het winkelcentrum Siam Paragon hoeft ondertussen niet te betalen voor al die aandacht van de fanatieke Thaise Instagramfans, maar speelt er zeker slim op in. Het winkelcentrum heeft dan misschien niet de culture allure van de Eiffeltoren of de Big Ben, maar is wel volgezet met fotogenieke tafereeltjes die zich uitstekend lenen voor de perfecte selfie. En wie heeft dan een lange reis naar Europa nog nodig?

Meest geïnstagramde plekken van 2013:

Siam Paragon, Bangkok, Thailand
Times Square, New York, VS
Disneyland, Californië, VS
Bellagio Fountains, Las Vegas, VS
Disney World Florida, VS
Staples Center, Los Angeles, VS
Central Park, New York, VS
Dodger Stadium, Los Angeles, VS
Luchthaven Suvarnabhumi, Bangkok, Thailand
The High Line, New York, VS

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234