Dinsdag 18/05/2021

Waarom successerie 'Thuis' het al 2.500 avonden volhoudt

'Slechte verhalen bestaan niet. Wel slecht vertelde'

Oorspronkelijk stonden slechts zestig afleveringen van de Eénsoap Thuis op het programma. Dertien jaar later zijn we aan aflevering 2.500 toe en wordt de serie dagelijks door één miljoen fanatieke televisiekijkers gevolgd. Producers Winnie Enghien en Paul Schellekens gunnen ons een blik achter de schermen van Vlaanderens meest succesvolle televisiefeuilleton.

Door Pieter Dumon

De geboorte van Thuis was er één van het lastige soort. Toen in 1995 voor het eerst het idee werd geopperd om met een soap te starten, was dat nog een vies woord aan de Reyerslaan. "Het was de bedoeling om een feuilleton naar Brits model uit de grond te stampen", vertelt Winnie Enghien, die in die beginjaren producer van dienst was. "Het moest een soort Coronation Street worden: een soap die twee of drie keer per week in primetime werd uitgezonden en waarin vooral de working class aan bod zou komen. We hadden met Het Park al een eerste poging in die richting ondernomen, maar door allerlei omstandigheden kwam die serie uiteindelijk slechts één keer per week op de buis, zodat het hele concept in het water viel."

Kans om te groeien

Na dat mislukte experiment was het de beurt aan Thuis om het te proberen. "Het oorspronkelijke plan was om zestig afleveringen in te blikken", vertelt Enghien. "Daarna zouden we wel zien of er nog een tweede en eventueel een derde seizoen zou komen. Maar toen de programmatoren beslisten om Thuis vijf dagen per week op antenne te gooien, werd het aantal afleve- ringen meteen opgetrokken tot 90. Nog een paar maanden later werden het er 175 en ondertussen zitten we al aan 2.500." Toch waren de kijkcijfers van de soap in die beginjaren niet meteen om over naar huis te schrijven. "We haalden toen gemiddeld zo'n 250.000 kijkers", herinnert Paul Schellekens zich, een van de huidige producers van de reeks. "Maar omdat van bij het begin de kwaliteit van de reeks voorop stond, kregen we van de VRT de kans om te groeien. We hebben altijd met heel goede acteurs gewerkt en de kwaliteit van de scenario's werd en wordt nauwlettend in de gaten gehouden."

Net daarin zit volgens Schellekens het verschil met Familie, de soap van de commerciële collega's uit Vilvoorde. "De scenaristen van Familie werden destijds niet zo goed betaald. Niet genoeg om van te leven en dus moesten ze noodgedwongen werken met mensen die na hun uren wat bijklussen. Wij daarentegen werkten toen al met een team van vijftien professionele scenaristen. Dat verschil zag je op het scherm. Intussen is er ook bij Familie gekozen voor een professionelere aanpak."

En toch hebben de kijkers in de dertienjarige geschiedenis van de populaire soap al een aantal ongeloofwaardige plotwendingen moeten slikken, denk maar aan de populaire Frank Bomans, die er plots een boosaardige dubbelganger op na bleek te houden. Zitten de scenaristen na 2.500 afleveringen stilaan op hun tandvlees? "Helemaal niet", beweert Schellekens. "Een paar kleine ingrepen - de herintrede van een oud personage bijvoorbeeld - zijn vaak voldoende om een hele reeks nieuwe verhaallijnen mogelijk te maken. En wat die dubbelganger betreft: die fout zullen we geen twee keer meer maken. Uit die ervaring hebben we geleerd dat onze kijkers dingen willen zien die hen ook kunnen overkomen. Het moet geloofwaardig blijven."

Zwaardere criminaliteit

Ook Enghien geeft toe dat de boosaardige dubbelganger misschien niet zo'n goed idee was. "Maar ik blijf er wel bij dat er in principe geen slechte verhalen bestaan. Je kan ze alleen wel slecht vertellen. Als je wilt dat de kijker in zo'n plotwending mee gaat, moet je dat hele verhaal logisch opbouwen en daar hebben we in dit geval te weinig aandacht aan besteed. Je kunt ook niet altijd over koetjes en kalfjes blijven vertellen. Er moet af en toe iets gebeuren. Het eerste seizoen van Thuis is geëindigd met een moord. We hebben dus al snel de stap gezet naar de zwaardere criminaliteit."

Voorlopig is het gissen naar de houdbaarheidsdatum van Thuis, maar volgens Enghien en Schellekens kan de serie nog een hele tijd mee. "Er zijn voorbeelden genoeg van series die al veel langer lopen. Thuis kan gerust nog eens 2.500 afleveringen mee." Over de vraag of dat dan ook met dezelfde cast moet, lopen de meningen uiteen. "De oude kern van acteurs die er al van bij het begin bijwaren is heel belangrijk", vindt Schellekens. "Ik kan me geen Thuis voorstellen zonder Frank, Simonneke of Marianne." Enghien ziet geen probleem in personeelswissels. "Ook toen actrice Ann Petersen stierf, toch een van de dragende figuren van de reeks, hebben we een oplossing gevonden. Door andere figuren naar de voorgrond te halen, hebben we dat verlies opgevangen. Dat is trouwens één van de dingen die ik het leukst vind aan een serie als Thuis. Je kan als scenarist God spelen en voor je personage een heel eigen leven scheppen."

De 2.500ste aflevering van Thuis, 26 december op Eén

Producer Winnie Enghien:

Iedereen is vervangbaar: dat hebben we gemerkt toen Ann Petersen stierf

De truuk met de acteurs

Binnenkort beleeft Thuis een primeur. Tom, de zoon van Marianne, keert terug. Tom wordt echter niet meer gespeeld door Donald Madder - die tijdens een verkeersongeval om het leven kwam - maar wel door Wim Stevens. "Het is de eerste keer dat we zo'n acteurswissel met een hoofdpersonage doen", legt Schellekens uit. "We hebben heel lang getwijfeld of het wel een goed idee was. Maar de terugkeer van Tom opent een pak mogelijkheden en Donald is ondertussen tien jaar van het scherm verdwenen. Veel Thuis-fans hebben hem nooit aan het werk gezien. We hebben ook bewust voor een straffe acteur gekozen, niet voor een lookalike van Donald."

n De betreurde Donald Madder als Tom. Het personage komt nu terug, gespeeld door Wim Stevens.

n Sinterklaas op bezoek bij Thuis. De twee producenten: 'De serie kan gerust nog eens 2.500 afleveringen mee.'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234