Woensdag 13/11/2019

Shopping

Waarom steeds meer megawinkels naar het centrum van de stad trekken

De nieuwe Decathlon aan het Muntplein in Brussel. Beeld Illias Teirlinck

Geraken autoloze millennials in grote steden niet tot bij de megawinkels, dan komen de megawinkels nu naar hen, zo lijkt het. Sportketen Decathlon heeft  nu een winkel geopend in het hartje van Brussel en ook Ikea speelt met dat idee.     

Het centrum van Brussel. Ook al is deze plek de laatste weken nog vooral in het nieuws gekomen door rellen, toch heeft sportketen Decathlon besloten om hier zijn eerste stadswinkel te openen. Vanuit het Muntplein wil de keten vooral jonge stedelingen kunnen bedienen, die geen auto hebben om mee naar de vestingen in de stadsrand te rijden.

"Als je geluk hebt, ben je nu met het openbaar vervoer een half uur kwijt om van in het centrum tot in Anderlecht of Evere te geraken", zegt Koen Tengrootenhuysen, de vastgoed- en expansiedirecteur van Decathlon. "Daardoor verplaatsen de stadsmensen zich tegenwoordig niet meer naar de winkel." 

De focus in het assortiment wordt ook volledig op de stadsmens afgesteld. In plaats van kajaks – meer geschikt voor outdoorsporten – liggen er in de stadswinkel vooral spullen voor yoga, jogging of fitness. 

Hoewel Decathlon voor België nu een pioniersrol speelt, is Ikea hier in het buitenland al langer mee bezig. En uit een interview van de Financial Times met CEO Jesper Brodin, blijkt dat stadswinkels nu een deel worden van de Ikea-strategie. Vanaf volgend jaar zullen de Zweden stadswinkels openen in onder meer Kopenhagen en Greenwich. "Daarmee proberen we dichter bij de klant te komen", zegt woordvoerder Annelies Nauwelaerts. "Voor België zijn er momenteel nog geen concrete plannen, maar we volgen wel wat er in de andere landen gebeurt."

Online

Wat het aanbod dan bevat van die stadswinkels is vooralsnog niet helemaal duidelijk. Over de befaamde köttbullar, of Zweedse balletjes, wordt in het interview met de Financial Times alvast niets gezegd – daarvoor zou Ikea in Duitsland trouwens een aparte fastfoodketen openen. "Waarschijnlijk zal Ikea in de stad meer accessoires gaan verkopen", zegt retailexpert Gino Van Ossel. "Voor dat soort kleinigheden ben je nu minder bereid om in je auto te springen."

De vraag die zichzelf bijna stelt is waarom deze grote ketens per se naar de stad willen verhuizen. Er bestaat toch zoiets als het internet, waardoor jonge stedelingen hun meubels of sportmateriaal online kunnen kopen? "Maar toch heeft een winkel in de stad nog een speciale billboardfunctie", zegt Els Breugelmans, marketingdeskundige aan de KU Leuven. Die stadswinkels doen volgens haar dus dienst als een etalage voor het hele concern. Een consument kan even een Ikea-winkel binnenlopen, een slaapkamer bekijken en hulp vragen aan het personeel alvorens die online te bestellen. "We zien in onderzoek dat telkens als een keten nieuwe winkels opent, ook de onlineverkoop stijgt", zegt ze.  

En dan is er nog een belangrijk voordeel dat stadscentra op de rand hebben, vertelt Breugelmans: de ervaring. Klanten trekken niet altijd naar een winkel om meteen iets te kopen, maar ook omdat het fijn is om wat te winkelen. En in een leuke winkelstraat in de stad is dat nu eenmaal gezelliger.

Ander publiek

Kleinere ketens zoals Mediamarkt, Brantano (dat binnenkort ook stadswinkels gaat openen) of Schoenen Torfs hebben ondertussen ook begrepen dat je met winkels in steden een bepaald publiek beter kunt bedienen. Mediamarkt verkoopt in de steden bijvoorbeeld meer dvd's en games aan jongeren. 

"En wij geloven ook heel sterk in onze hybride vorm", zegt Wouter Torfs, directeur van Schoenen Torfs. "Aan de ene kant hebben we stadswinkels in Antwerpen of Gent en aan de andere kant blijven we vasthouden aan grotere winkels in de rand."

De laatste jaren heeft Torfs ook 30 winkels uit kleine stadscentra naar grote winkelboulevards in de stadsrand verhuisd, omdat die met de auto makkelijker bereikbaar zijn voor gezinnen. "We hebben gemerkt dat we daar ook meer kinderschoenen verkopen", zegt Torfs. "En dat is logisch. Je wilt ook niet met een buggy over stadskasseien gaan rijden."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234