Maandag 24/02/2020

Waarom Snapchat miljarden waard is

Het Amerikaanse bedrijf Snap heeft slechts één app in de aanbieding - Snapchat - en toch acht het zich klaar voor de beurs. De waarde van Snap wordt zelfs geschat op 23 miljard euro. Een ongehoorde zeepbel of is hier meer aan de hand?

Magie bestaat. Het komt voor wanneer je ziet dat iets werkt, maar je niet kunt vatten hóé het werkt. Snapchat is magie. Niet te doorgronden voor dertigers (en al wie ouder is), maar honderden miljoenen tieners en twintigers zijn er dol op.

Snap Inc. is amper vijf jaar oud. Met een rotvaart veroverde Snapchat de harten van jonge gebruikers en de miljarden van oudere investeerders. Amerikaanse technologiesites speculeren nu dat het aandeel Snap in maart op de beurs zal prijken. Mensen met kennis van zaken kleven een waardering van 23 miljard euro op het bedrijf.

Het is geleden van 2013 dat er met zulke hoge verwachtingen werd uitgekeken naar een beursgang. Twitter was toen de sensatie. Maar Twitter blijft de verliezen opstapelen en het aandeel zakt steeds dieper weg.

Gaat het met Snap dezelfde richting uit? Vorig jaar mikte het bedrijf op 280 miljoen euro inkomsten uit advertenties - dit jaar zou dat al oplopen tot bijna een miljard -, maar anders dan Twitter (en Facebook) kent Snapchat zijn gebruikers nauwelijks en kan het ze dus minder efficiënt de 'juiste' reclameboodschappen tonen. Hoe is het mogelijk dat een bedrijf dat zo weinig zekerheid kan bieden over zijn inkomsten zoveel miljarden waard is? Net dát er zoveel jongeren op Snapchat zitten, doet mediabedrijven en adverteerders likkebaarden. Zij betalen grof geld om de gebruikers te laten spelen met aangepaste filters.

Voor de gebruikers heeft Snap twee producten in de aanbieding: de gratis app en de camerabril Spectacles, die 120 euro kost en slechts mondjesmaat wordt verkocht.

Dictator aan het hoofd

De app is niet geschikt voor wie ouder is dan dertig. Velen proberen het even, nemen een paar selfies en keren dan terug naar Facebook en Twitter, waar je communiceert zoals op de internetfora van weleer. Jonge dertigers die dachten dat ze digital natives waren, ontdekken op Snapchat dat dat ze niet meer mee zijn. Spreken met foto's en filmpjes gaat ze gewoon niet af.

Snap presenteert zich niet eens als een sociaal medium. "Snap Inc. is a camera company", meldt het bedrijf. Oprichter en CEO Evan Spiegel - een knaap van 26 zonder diploma - is geobsedeerd door privacy, vandaar ook dat de fotoberichten zichzelf na enkele seconden vernietigen. Bedrijven die op Snapchat zitten, kunnen niet zomaar linkjes plaatsen naar hun eigen website.

Die eigenzinnigheid is Spiegel ten voeten uit. Geografisch behoort Snap niet tot Silicon Valley - het bedrijf zit in Venice, Los Angeles - en de bedrijfscultuur is er een stuk hardvochtiger dan de speeltuinen waar Google en Facebook mee pronken. De verschillende afdelingen weten niet van elkaar waar ze mee bezig zijn en Spiegel durft deals af te blazen wanneer hij op het laatste moment van gedacht verandert.

In zijn kantoor hangt een schilderij van wijlen Steve Jobs, en dat is geen toeval. Ook de Apple-oprichter runde zijn bedrijf als een dictator. Nog een parallel: Jobs en Spiegel waren allebei 21 toen ze hun bedrijf uit de grond stampten. En zolang Snapchat groeit, heeft Spiegel gelijk. Met 300 miljoen actieve gebruikers per maand zit hij Twitter stevig op de hielen.

Een ander bewijs van Spiegels gelijk is dat Mark Zuckerberg schaamteloos leentjebuur speelt bij Snapchat. Op Facebook en Instagram duiken regelmatig functies op die eerst te zien waren op Snapchat. In 2012 bood Facebook 2,8 miljard euro voor Snap en toen Spiegel dat afwimpelde, beloofde Zuckerberg om Snap te verpletteren. Het is hem niet gelukt. Ook Mark Zuckerberg is ondertussen 32 jaar oud.

Met de Spectacles, een zonnebril die filmpjes van 10 seconden opneemt, vernederde Snap zelfs Google. De techgigant ontwikkelde zijn futuristische Glass en doekte het project vervolgens op omdat het niet wist wat het ermee moest doen. Snap weet het wel. De bedoeling van Spectacles is om gebruikers hun gevoelens te laten uitdrukken.

De beursgang van Snap gaat niet over Snap. Het is goed mogelijk dat het bedrijf nooit uit de rode cijfers geraakt, en failliet gaat. Wat echter nooit zal verdwijnen, is de nieuwe manier van communiceren, namelijk met beelden en niet met tekst.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234