Maandag 13/07/2020

Waarom op lijstjes klikken zo onweerstaanbaar is

Beeld THINKSTOCK

Of het nu de 100 foutste platen of 10 bizarre lichaamskwaaltjes zijn, de kans is groot dat ook jij deze lijstjes gretig openklikt. Waarom we hapklare brokken informatie zo onweerstaanbaar vinden, ontdek je hier.

Psycho- en neurologen bogen zich over het vraagstuk, dit zijn de conclusies:

Herkenbaarheid
We weten perfect wat we mogen verwachten omdat de lay-out van een lijstje vertrouwd overkomt. De voorspelbaarheid laat ons toe om 'schemata' te ontwikkelen, een soort mentale shortcuts die ervoor zorgen dat we informatie makkelijker opnemen en begrijpen.

Gemis
Wanneer je een lijstje ziet passeren, kan de beschikbaarheid van die informatie het gevoel uitlokken dat je iets zou verliezen dat je eigenlijk al binnen handbereik hebt. Het is met andere woorden makkelijker om op het artikel te klikken, dan opgezadeld te zitten met de gedachte dat je iets gemist hebt.

Belasting
Online lezen gaat vaak gepaard met multitasken. Terwijl we het ene artikel bekijken, moeten we beslissen op welke links we al dan niet doorklikken, terwijl er ook nog e-mails en (chat)berichtjes binnenrollen. Lijstjes gaan het gedesoriënteerde gevoel dat hierdoor kan ontstaan tegen omdat ze minder belastend zijn voor ons brein.

Gokken
Van zodra je ziet dat een artikel opgesteld is als een lijstje, kan het voorspellen van de inhoud beginnen. De aantrekkingskracht van dit gokspel is extra groot omdat het een combinatie is van eigen kennis en geluk. Het beloningscentrum in onze hersenen kan pas werken wanneer je ook effectief verifieert of je juist bent, en dat weet je pas als je op het lijstje klikt.

Bezige bij
Uit onderzoek blijkt dat ons tijdsbesef verstoord wordt door de explosie aan informatie die dagelijks op ons afkomt. In 1887 kloeg Nietsche al dat hij moest nadenken met zijn oog op de klok, terwijl hij zijn middagmaal at en de laatste beursberichten las. We denken graag dat we het veel te druk hebben om uitgebreide artikels te lezen, maar voor korte, 'to the point' lijstjes kunnen we wel tijd maken.

Beeld THINKSTOCK
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234