Dinsdag 26/10/2021

AchtergrondFietssector

Waarom onze Belgische fietskledij hot is in Azië: ‘Wielrennen is daar een elitesport. Ze willen er goed uit zien en geven graag geld uit’

Wielerkleding van Peloton de Paris verovert de Aziatische markt. Beeld RV
Wielerkleding van Peloton de Paris verovert de Aziatische markt.Beeld RV

Dat we dankzij corona massaal op de koersfiets zijn gesprongen, is geen nieuws meer. Liefst van al nog doen we dat ook in een hippe outfit. Vlaamse fietskledij doet het niet alleen in ons land goed. In Azië gaan Japanse, Singaporese en Indonesische wielertoeristen overstag voor shirts van Belgische makelij.

De tijd dat de Vlaamse wielertoerist zijn stalen ros beklom met een zeemvel vol reclame, een wapperend shirt met borstbedrukking van een andere lokale zelfstandige en korte sokjes onder dat geheel, ligt achter ons. De man/ vrouw op de fiets heeft begrepen dat het vandaag hipper, strakker en modieuzer mag. Nieuwe merken schieten daardoor als paddenstoelen uit de grond.

Niet alleen in ons land gaan sportievelingen trouwens overstag voor lycra van eigen bodem. In Azië met name is wielerkledij met Belgisch etiket hot. Ook bij Peloton de Paris uit Mechelen en Çois Cycling Legacy uit Kontich staan ze ervan te kijken. Wendy Janssens (Peloton de Paris): “Toen we zelf nog onze pakketjes inpakten, helemaal in het begin, was ik op een gegeven moment een hele dag adressen richting Japan aan het kleven. Ik dacht ‘hu, van waar komt dat nu ineens?’ Na enig zoekwerk bleek een van de grootste Japanse fietsblogs, die ons op Instagram had opgepikt, een artikel over ons te hebben geschreven. Japan is een vrij nieuwe fietsmarkt, maar wel een gigantische.”

Haast hetzelfde verhaal klinkt bij Tom Cools van Çois Cycling Legacy. Ook voor hen openden Instagram en diezelfde Japanse wielerwebsite de deur richting Azië. Hun eigen site is ondertussen ook volledig naar het Japans vertaald. “Het is absurd”, lacht Cools. “Zo kreeg ik recent nog een foto toegestuurd uit Indonesië van een vrouw in een van onze shirts. Bleek dat Kelly Tandiono te zijn, ginder een bekende actrice en model die ook aan triatlon doet. Ze heeft 190.000 volgers op Instagram. Qua reclame kan dat tellen.”

De Japanse aandacht legt onze Vlaamse fietsmerken geen windeieren. Sindsdien gaan stelselmatig Indonesië, Taiwan, Singapore en Maleisië overstag voor Belgische makelij. Janssens: “Stilaan volgt ook Zuid-Amerika, trouwens. We worden populair in Mexico en Colombia.”

Elitesport

De Aziatische wielertoerist is vestimentair trouwens niet te vergelijken met zijn Belgische tegenhanger. En dat is meteen ook de reden waarom onze merken er zo’n succes hebben. “Ons land kent een clubcultuur, waarbij iedereen op zondag in dezelfde tenue verschijnt”, verklaart Cools. “Een Aziatische toeristenclub daarentegen is een kakofonie van kleuren waarin ieder draagt wat ie zelf mooi vindt.”

En terwijl wij Belgen 95 euro voor een shirt met korte mouwen, de gemiddelde prijs bij veel merken die in Europa worden gemaakt, toch stevig vinden, geven ze in dat andere werelddeel graag veel geld uit. “Daar kunnen we niet premium genoeg zijn”, vertelt Janssens. “Wielrennen is bij hen echt een elitesport, ik heb de indruk dat het iets voor de gegoede klasse is. Dure kledij associëren zij met kwaliteit. Kost het niet genoeg, dan kopen ze het niet. zijn bovendien gek op Europa. Het staat garant voor kwaliteit volgens hen.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234