Dinsdag 20/10/2020

Economie

Waarom Musk Tesla van de beurs wil halen: "Tesla is een circus geworden"

Elon Musk.Beeld AFP

Elon Musk denkt eraan om zijn bedrijf Tesla van de beurs te halen, zo maakt hij op Twitter bekend. Daarvoor zou hij wel meer dan 60 miljard euro moeten ophoesten, terwijl het bedrijf nog geen winst maakt. “Maar als je het aankondigt, ben je juridisch verplicht om het te doen.”

"Ik denk erover om Tesla van de beurs te halen", tweette Elon Musk dinsdag. En aangezien zijn simpele tweet als een bom ging inslaan, tweette hij nadien nog "goedemorgen", met een lachende smiley. Het is niet de eerste keer dat Musk belangrijke aankondigingen over zijn bedrijf via Twitter verspreidt en ook nu reageerden beleggers meteen.

Omdat Musk 420 dollar (361 euro) per aandeel aanbood – wat dan een vijfde meer was dan de prijs van een aandeel – schoten de aandelen op de beurs direct omhoog. Omdat beleggers geld roken, kroop de prijs naar de hoogte van 378 dollar (325 euro). 

Maar de vraag is natuurlijk waarom Musk Tesla van de beurs zou willen halen. In een aankondiging die hij uitstuurde naar zijn werknemers, wees Musk erop dat hij de beurs beu was, omdat die hem dwong om beslissingen te nemen voor de korte termijn, die niet goed zijn voor de lange termijn. Hij voorziet nu een systeem waarbij onder meer de werknemers hun aandelen kunnen behouden. Maar Tesla zou als bedrijf wel van de beurs verdwijnen. Of het plan ook doorgaat, hangt af van een stemming door de aandeelhouders. 

Lees verder onder de tweets.

Pick-up

Volgens Tom Simonts, econoom bij KBC, is het argument over de langetermijnbeslissingen maar een klein deel van het verhaal: het is namelijk al genoegzaam bekend dat Musk en zijn beleggers elkaar al heel wat hoofdpijn hebben bezorgd. "Tesla is synoniem voor een circus geworden", zegt Simonts. "Als je zo'n flamboyante persoonlijkheid hebt aan het stuur van het bedrijf, die voortdurend beloftes maakt die hij niet kan inlossen, dan is de beurs ook niet zo'n geschikte plek. De beurskoers van Tesla is nu een speelbal van geruchten en speculaties, maar dat is natuurlijk niet de beste manier om aandeelhouders tevreden te houden."

Rode draad doorheen het Tesla-verhaal is namelijk dat Musk voortdurend bizarre aankondigingen maakt, terwijl Tesla niet meteen het gezondste bedrijf is. Eind juni bijvoorbeeld vroeg hij op Twitter zijn volgers naar ideeën voor een pick-upvrachtwagen, die groot genoeg moet zijn om gewone pick-ups te vervoeren. En maandag nog liet hij op het sociale medium doorschemeren dat Tesla een mini-auto zou bouwen.

Maar als je dan kijkt naar hoe Tesla het doet, zegt Simonts, dan zijn de cijfers minder geruststellend. Niet alleen maakt het bedrijf nog steeds geen winst. Er is ook veel twijfel over de productie van zijn Model 3.

In juli vorig jaar beloofde Musk dat er 20.000 auto's per week van de band zouden rollen, maar momenteel ligt de productie op 5.000 auto's per week. "En zelfs daar stond er veel druk op Musk om die 5.000 auto's te halen", zegt Simonts. "Veel mensen die een voorschot betaald hebben voor het Model 3, hebben hun geld ook al teruggevraagd." 

Tesla Model 3.Beeld REUTERS

Zichtbaarheid

Mogelijk is een van de belangrijkste redenen voor Musk om zijn bedrijf van de beurs te halen dat hij dan minder transparantie moet bieden aan het publiek over de bedrijfsresultaten. Niet alleen beleggers zijn trouwens een blok aan zijn been, vindt Musk, ook de Amerikaanse media heeft hij al meermaals aangevallen voor hun kritische berichtgeving.

Maar om de aandelen terug te kopen, moet Musk wel met een som over de brug komen, die geschat wordt rond de 70 à 80 miljard dollar (tussen 60 en 70 miljard euro). Dat terwijl Tesla ook geld nodig heeft om onder meer nieuwe 'gigafabrieken' te bouwen in Europa en China.

"Als je het aankondigt", zegt Simonts. "Dan moet je het ook doen. Deze tweet – ook al is het niet helemaal volgens de regels om via Twitter te communiceren – is wel juridisch bindend. Musk moet nu wel echt een bod op tafel gaan leggen. Anders heeft hij een pak rechtszaken aan zijn been."

Elon Musk. Beeld REUTERS
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234