Zondag 18/04/2021

AchtergrondChatdiensten

Waarom Microsoft 10 miljard dollar voor Discord veil heeft

Jason Citron, medeoprichter en CEO van Discord, zit in een comfortabele onderhandelingspositie. Beeld Getty Images for TechCrunch
Jason Citron, medeoprichter en CEO van Discord, zit in een comfortabele onderhandelingspositie.Beeld Getty Images for TechCrunch

Microsoft zou met een miljardenbod de chatdienst Discord proberen binnen te hengelen. Het platform is al jaren populair bij gamers, maar is sinds de pandemie evengoed het toneel van groepjes studenten of beleggers. Waarom scheert Discord zulke hoge toppen?

Tien miljard dollar of omgerekend 8,4 miljard euro, zoveel zou de Amerikaanse technologiereus Microsoft over hebben voor de chatdienst Discord. De gesprekken zijn lopende, zo meldt financieel persagentschap Bloomberg op basis van ingewijde bronnen. Eerder deze week schreef de site VentureBeat al dat Discord zichzelf in de etalage had geplaatst. Het hoge bedrag illustreert mooi de opmars van Discord, dat pas in 2015 werd opgericht.

Het doelpubliek bestaat vooral uit gamers. Die kunnen tijdens het knoppenrammen via Discord gemakkelijk een praatje slaan met hun vrienden of vijanden, zowel via tekst, audio als video. Voor bekende gamers die streamen via YouTube of Twitch is het ook een geliefd kanaal geworden om – zonder al te strenge richtlijnen – te interageren met fans.

De voorbije maanden gaat het gebruik echter veel breder: jongeren gebruiken Discord terwijl ze een serie bekijken of naar muziek luisteren, studenten organiseren er groepswerken of zelfs cantussen, en beleggers komen er samen om hun financiële hersenspinselen te delen.

“Corona is een accelerator geweest voor heel wat audiovisuele applicaties”, zegt professor nieuwe media Lieven De Marez (UGent/imec). De vergelijking wordt wel eens gemaakt met het succes van Clubhouse, de audioapp die zo’n beetje het surrogaat is geworden van netwerken op een afterwork. Discord is voor jongeren de digitale hangplek geworden, zegt Niek Godfroid, educatief medewerker bij Mediaraven. “Jongeren zoeken een comfortzone, en Discord is een populaire trekpleister. Je kan er in besloten kring gesprekken voeren en zonder pottenkijkers memes delen.”

Dat laatste is wellicht de reden waarom de naam Discord ook bij een ouder publiek een belletje doet rinkelen. In de geheime Discord-groep van Schild en Vrienden, die voor het eerst in een Pano-documentaire in 2018 aan bod kwam, waren die memes van de meest ranzige kant. Veiligheidsdiensten botsen er steeds vaker op radicale propaganda, maar het kan ook anders. De Nederlandse popartieste Froukje richtte tijdens de pandemie de open groep ‘Ik voel me kut en ik wil wat’ op, waar grappige memes samengaan met het bespreken van mentale gezondheid.

Compatibel met games

Op zich verschilt Discord niet zo heel gek veel van andere chatdiensten. Afspreken kan in open of besloten groepen, of een-op-een, en anonimiteit is een optie. Toch lijkt de constante: spreek je met een groep vrienden af om samen te gamen via WhatsApp, dan is er meteen een verhuis naar een Discord-groep.

“Wat Discord zo populair heeft gemaakt, is dat het zo compatibel is met games”, zegt Karen Linten, expert bij Mediawijs. Ze geeft het voorbeeld van Among Us, een soort digitale versie van het spel Weerwolven waarbij de groep de ‘intrigant’ moet weten te ontmaskeren. “Via Discord worden de gesprekken automatisch aan- en uitgeschakeld op basis van de fase in het spel: is er overleg nodig of net niet.”

Die handige omgeving werpt vruchten af. Discord rapporteerde eind december ongeveer 140 miljoen actieve gebruikers per maand, anderhalf jaar eerder waren dat er 56 miljoen. Volgens het laatste Apestaartjaren-rapport gebruikte 8 procent van de Vlaamse jongeren (12-18 jaar) op dagelijkse basis Discord, al gebruikte 72 procent het nog nooit. De bevraging werd echter afgenomen voor de coronacrisis en is dus wellicht een onderschatting.

Net zoals het platform Reddit de voorbije maanden een sterke groei kende in de nieuwssferen, ziet De Marez dat Discord als sociaal medium de niche is ontstegen. “Het bereikt een grootte waarop zo’n dienst ‘gevaarlijk’ kan zijn voor de concurrentie”, zegt hij. “Eens je de grens van 10 procent marktaandeel voorbij bent, is het eigenlijk vrij logisch dat een overname in beeld komt.”

Xbox

Zowel Discord als Microsoft willen voorlopig niet bevestigen dat er gesprekken lopende zijn. In kannen en kruiken is het al zeker niet. In het verleden onderhandelde Discord ook al zonder succes met Epic Games en Amazon.com. En recente plannen van Microsoft om TikTok en Pinterest te kopen, liepen eveneens op de klippen. Bovendien is ook een beursgang een mogelijke piste voor Discord.

Dat Microsoft zich aandient, is volgens De Marez geen verrassing. “Het bedrijf heeft zijn positie wat herwonnen door de coronacrisis. Met Microsoft Teams hadden ze al een voet tussen de deur in heel wat organisaties, om te videobellen is het bij veel werknemers nu de referentie. Maar: voor de werknemers van morgen is die referentie misschien Discord. In die zin zou het zeker een slimme zet zijn.”

Bovendien heeft Microsoft op dit moment niet echt een sociale chatdienst in de portefeuille zitten. “Skype heeft die belofte nooit kunnen waarmaken”, zegt mediaprofessor Ike Picone (VUB). “Met Discord koop je ook nog eens een stuk van die gaminggemeenschap op, waar Microsoft door zijn Xbox-console heel wat belang bij heeft.” Het is geen toeval dat Xbox-topman Phil Spencer de gesprekken met Discord zou voeren.

“Microsoft evolueert al een tijdje van Office-product naar een familie gebruikers”, ziet Tom Simonts, financieel econoom bij KBC. “Bij zo’n gemeenschap komen ook een berg data kijken, en de mogelijkheid om die te analyseren. Daar ligt natuurlijk de echte waarde.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234