Zaterdag 29/02/2020

Waarom kijkt er geen kat naar 'Culture Club'?

De redactie van De Morgen zet de blik op oneindig. Vandaag: Kim Van de Perre over Culture Club.

Er is iets vreemds aan de hand met cultuurliefhebbers op woensdagavond. Is dat gewoon de vaste avond waarop ze allemaal verzamelen in het theater, of is er een samenzwering aan de gang? Bieden concertzalen dan stiekem tickets aan halve prijs aan? Er moet een redelijke verklaring zijn waarom geen kat op woensdagavond naar Culture Club kijkt.

Het live cultuurprogramma van Canvas, dat vanavond zijn tweede seizoen afsluit, haalde vorige week amper 51.000 kijkers. Al werd dat cijfer intern misschien nog op gejuich onthaald, want enkele weken ervoor strandde de show van Sofie Lemaire en Bent Van Looy op een bedroevende 28.000. Mogelijk keken er nog enkele culturo's na hun theatershow in uitgesteld relais of online, maar iets zegt ons dat die niet met tienduizenden zijn.

Zou het aan het late uur liggen? Misschien hebben cultuurliefhebbers dan al zoveel tijd in concertzalen en musea doorgebracht dat ze halverwege de week voor tien uur uitgeteld in bed kruipen. Could be. Thomas speelt het hard,net voor Culture Club, kon 238.000 man bekoren. Anderzijds: zelfs een bende mannen van middelbare leeftijd die een uur lang over voetbal leuteren trekken om tien uur 's avonds op Canvas met de vingers in de neus meer dan 250.000 kijklustigen.

Bizar. Toegegeven: Culture Club is geen 'ik zit op het puntje van mijn stoel'-televisie. Nog te veel etalage, te weinig prangende maatschappelijke discussies die de cultuuragenda of promotalk van de kunstenaar overstijgen. De intro van het programma is zeer flitsend, de rest zou dat iets meer mogen zijn.

Altijd gezeur

Cultuur op televisie: het is een spreidstand waar zelfs prima ballerina's zich niet aan wagen. Zeker met een doelpubliek dat doorgaans theater en concerten verkiest boven het medium televisie. Of je nu opteert voor elitair of toegankelijk: er zijn er altijd die zeuren. Vraag maar aan de VRT, die heeft het al allemaal geprobeerd. Wie herinnert zich Hallo, cultuur? nog, of De Leeuw van Vlaanderen?

Daarmee vergeleken heeft Culture Club wel massa's potentieel. Het programma mixt moeiteloos bekende bands met onbekendere sopranen, wisselt grote namen à la Dries Van Noten en Tom Barman af met beginnende schilders en kunstenaars die de massa dringend moet leren kennen. De reportages zijn fris, het enthousiasme van Sofie aanstekelijk, initiatieven zoals 'dé kunstwerken die elke Belg gezien moet hebben' lovenswaardig.

Nu enkel nog dat extra ingrediënt vinden dat culturo's wél het theater doet inwisselen voor het tv-scherm. Je zou kunnen beargumenteren dat cultuur op de openbare omroep een must is, maar dat je er nu eenmaal nooit honderdduizenden kijkers mee zal trekken. Tegelijkertijd is 28.000 geïnteresseerden wel heel weinig voor een cultuurshow voor een breed publiek.

Afvoeren? Nee. Bijspijkeren? Graag. Een suggestie: zoek de Jan Mulder van de cultuur. Iemand met kennis van zaken maar toch vooral een scherpe tong die met één welgemikte oneliner een debat op gang brengt waar je een uur mee zoet bent. Het lijkt te werken voor Extra Time.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234