Donderdag 03/12/2020

Leopold II-tunnel

Waarom is het zo rustig in Brussel? "Als iedereen denkt dat er file zal staan, valt het wel mee"

Tot en met augustus is de Leopold II-tunnel in Brussel gesloten.Beeld BELGA

Automobilisten die van en naar Brussel pendelen, hielden hun adem in voor de werken aan de Leopold II-tunnel. Nu de tunnel dicht is, blijft de verwachte hinder uit. "Als je vooraf zegt dat de chaos gigantisch wordt, dan blijkt dat in de praktijk vaak mee te vallen." 

"In Brussel is de Leopold-de-tweede-tunnel de hele zomer in beide richtingen afgesloten. Hou rekening met file in de omgeving." Zo begint het verkeersbericht van maandagochtend, acht uur. Hoewel dit de eerste werkdag is waarop de tunnel dichtgaat, besluit ik om het er toch op te wagen. Ik vertrek iets vroeger naar het werk en ga bovengronds langs de Basiliek van Koekelberg. 

Om vanuit centrum Brussel richting Asse te gaan, is het wel aanschuiven, maar niets dramatisch. Zelfs op dinsdagochtend – wanneer een aantal verkeerslichten in volle ochtendspits niet werken – verlies ik maar een goed kwartiertje. 

Dat het zo vlot gaat in Brussel, is op zijn zachtst gezegd opmerkelijk. Tijdens de voorbereidingswerken, vorige week donderdag en vrijdag, stonden er wel files rond Brussel, waarop De Standaard aankondigde dat dit "een voorteken" was. Door de heibel met de werken aan de Reyerstunnel leek dat dan ook geen slechte voorspelling. 

'Doenbaar'

Toch is van het verwachte debacle nu geen sprake. "Volgens onze analyse is het opmerkelijk rustig", zegt Inge Paemen van Brussel Mobiliteit. "Zeker dinsdag was het bijzonder kalm." Ook Hajo Beeckman, verkeersanker van de openbare omroep, noemt de situatie rond de tunnel "zeker wel doenbaar." 

Hoewel dat niet wil zeggen dat alles pais en vree is op de Brusselse wegen. Door een ongeval dinsdag werd de Kruidtuintunnel afgesloten, wat de nodige miserie veroorzaakte. Maar op het parcours waar iedereen voor vreesde (grofweg van aan het Kanaal tot aan de Basiliek van Koekelberg) is er nog geen grote hinder geweest. Ook al gaan er elke dag 80.000 verplaatsingen door de tunnel, waarvan de helft door pendelaars van buiten de hoofdstad. 

Hoe dat kan? Daar spelen natuurlijk verschillende factoren een rol in, zegt Beeckman. Het is niet alleen vakantie, maar ook is het bouwverlof in Brussel al begonnen en bovendien speelt er ook wat psychologie mee. "Iedereen kent de tunnel. Dus als je daar werken aankondigt en op voorhand zegt dat de chaos gigantisch wordt, dan zal iedereen zich daar onmiddellijk een beeld bij vormen." 

Omdat iedereen de tunnel dan zal vermijden, treedt er volgens hem een 'free rider-effect' op: wie toch langs de klassieke weg komt, zal daar net minder problemen ondervinden.

Parking met elf auto's

Dat de angst er goed in zat, komt mogelijk ook omdat er zoveel ruchtbaarheid is gegeven aan de werken. De Brusselse regering is samen met Voka en andere verenigingen al in april begonnen met een infocampagne voor omwonenden, handelaars en bedrijven. "We hebben vooral gewezen op de alternatieve vervoersmiddelen en ook op het feit dat de NMBS en de MIVB hun capaciteit hebben vergroot om mensen naar Brussel te vervoeren", zegt Kasper Demol van Voka. 

Een lege Leopold II-tunnel.Beeld BELGA

Daarnaast is er ook een fietsstrook ingelegd aan de Keizer Karellaan (waar je anders niet kan fietsen, of tussen dubbelgeparkeerde auto's moet laveren). En er is een parking aan de Heizel, vanwaar automobilisten kunnen overstappen op de metro. Maar of die laatste maatregelen veel effect hebben, is twijfelachtig. Op de parking stonden dinsdag elf auto's, maandag maar zes. 

"Misschien is de parking nog niet bekend genoeg", zegt Paemen. "Brussel Mobiliteit probeert alleszins zoveel mogelijk lessen te trekken uit de werken, omdat de tunnel volgende zomer weer twee maand dichtgaat." 

Wat de overlast deze zomer nog zal geven, is natuurlijk onduidelijk. Al denkt Hajo Beeckman dat die enkel zal toenemen. Volgende week komt de Amerikaanse president Trump naar Brussel voor een NAVO-top. "En in augustus is het bouwverlof in Brussel gedaan en keren de eerste vakantiegangers terug", zegt het verkeersanker. "We zien altijd dat in augustus het verkeersvolume met een trapje per week toeneemt." 

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234