Dinsdag 20/04/2021

Waarom iedereen Facebook Messenger haat (maar toch zal gebruiken)

null Beeld fb
Beeld fb

Facebook Messenger staat nu helemaal bovenaan de lijst van meest gedownloade iPad-apps. Sinds de sociaalnetwerksite zijn gebruikers bijna verplicht om de aparte app te gebruiken om berichten te sturen, is dat niet eens verwonderlijk. Maar waarom dringt Mark Zuckerberg zijn chatapp zo op? Werkt dat geen haat in de hand?

Wie het berichtengedeelte binnen de reguliere Facebook-app op zijn iPhone opent, krijgt doodleuk de melding: "Berichten zijn verplaatst. Installeer Messenger om je nieuwe berichten te zien." Zelfs voor iPad, waar berichten tot voor kort kort probleemloos binnen de app gelezen en gestuurd konden worden, moet nu de aparte Messengerapp worden gedownload.

Die geforceerde manier van omschakelen zorgt ervoor dat niemand echt van Facebook Messenger lijkt te houden. De app mag dan een nummer 1-positie in de appstore bekleden, een waardering van anderhalve ster duidt op weinig goeds en de beoordelingen lezen als een zee van ergernis. "Dit is gewoon hetzelfde als Facebook", schrijft iemand. "Alleen verlies ik nu tijd door twee apps te moeten checken en er telkens tussen te wisselen." Veel gebruikers vinden het Messenger-aanhangsel "nutteloos en onacceptabel". "Een goede reden om Facebook en zijn geforceerde vriendschapspraktijken te dumpen", claimt een ander. Maar de sociaalnetwerksite weet uiteraard ook dat slechts een handvol gebruikers ooit die stap zal zetten.

Wat bezielt Mark Zuckerberg om zijn gebruikers een nieuwe app op te dringen om elkaar persoonlijke berichten te sturen?
Daarvoor moet je even terug in de tijd. Facebook begon al in 2011 met zijn Messenger-app, maar moest al die jaren lijdzaam toekijken hoe concurrerende berichtendiensten als Apples iMessage en Whatsapp het voortouw namen als vervanger van de traditionele sms. De apps laten gebruikers flink geld besparen door via mobiel internet bijna onbeperkt gratis foto's, berichten en video's naar elkaar te laten sturen. Ze zagen er even even snel gebruikers bijkomen als inkomsten van mobiele operatoren afnamen. De sms leek instant passé.

Het logo van Facebook Messenger. Beeld fb
Het logo van Facebook Messenger.Beeld fb

WhatsApp en Messenger haalden en masse nieuwe mobiele gebruikers binnen, terwijl Facebook maar geen vat op mobiele gebruikers kreeg. Nogal ironisch, want de sociaalnetwerksite had al die tijd een gebruikersgroep die vele malen groter was. Het kan verkeren. Drie jaar later is WhatsApp in de handen van Facebook. De geforceerde manier waarop die zijn gebruikers verplicht om zijn Messenger-app te downloaden, lijkt de enige juiste om gebruikers te overtuigen van zijn mobiele communicatiedienst gebruik te maken.

Waarom een aparte app?
"We willen dat mensen een gefocuste ervaring beleven bij het beantwoorden van berichten", verklaart Facebook de keuze voor een standalone-app. "Binnen de app van Facebook zelf komen berichten over als iets tweederangs."

In realiteit wil Facebook dat mensen sneller op berichten van hun vrienden reageren en wil het weten met welke vrienden het meeste wordt gecommuniceerd. Wie de pushnotifications had uitgeschakeld bij Facebook, wordt dankzij de nieuwe app met trilsignaal en pinggeluidjes handig op de hoogte gebracht: "hé, er vraagt een vriend om aandacht". Volgens intern onderzoek van Facebook worden er dankzij Messenger 20 procent sneller berichten verstuurd en ontvangen.

Facebook-CEO Mark Zuckerberg. Beeld REUTERS
Facebook-CEO Mark Zuckerberg.Beeld REUTERS

Werkt die verplichte switch dan geen haat in de hand?
In eerste instantie waarschijnlijk wel. Waarom nog eens een app erbij die hetzelfde doet als wat vroeger kon? Maar verder dan een zucht zal het wellicht niet komen. Hoe moeilijk het ook is, we moeten toegeven dat Facebook ons voor een stuk in zijn macht heeft en uiteindelijk dus maar moeten slikken wat het netwerk wil. Dit kan geen doorslaggevende reden zijn om het netwerk de rug toe te keren, want daarvoor zijn echt wel betere redenen te bedenken.

Het geforceerd overschakelen lijkt bovendien een techniek die werkt. Ook Foursquare, een app om in te checken op plaatsen, doorgaat een transitie en verplicht zijn gebruikers de nieuwe app Swarm te downloaden om nog in te checken op plaatsen. De meeste gebruikers lijken dat zonder tegenstribbelen te doen.

Hoe kan Facebook geld verdienen met Messenger?
Het kan geld verdienen door speciale stickers (wat grotere smileys) te verkopen als in-appaankoop. Bedrijven kunnen ook stickers sponsoren om zo op een aangename manier reclame te maken voor hun producten.

Maar Facebook wil vooral dat zijn gebruikers aan de Messenger gaan om te weten met wie je het meeste persoonlijk contact zoekt, ook buiten zijn site. Op basis van die gegevens kan het een nog beter nieuwsoverzicht samenstellen en - dat kon je al raden - veel relevantere advertenties tonen. De gebruiker deelt zijn persoonlijke informatie dus weer als pasmunt voor het gebruik van de dienst.

Stickers, een manier waarop Facebook mogelijk geld zou kunnen verdienen aan Messenger. Beeld fb
Stickers, een manier waarop Facebook mogelijk geld zou kunnen verdienen aan Messenger.Beeld fb
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234