Maandag 21/06/2021

Waarom het toch United werd

#AgentP. Makelaar Paul Pogba met een emoji van een detective erachter. Met een subtiele hashtag hintte de duurste voetballer op zijn rol. Praatte hij Lukaku Chelsea uit het hoofd?

Zelfs onder de Rode Duivels was het een publiek geheim. Begin juni, toen de nationale ploeg verzamelde, stak Lukaku zijn voorkeur niet weg. Gesprekken met Chelsea zaten in een vergevorderd stadium. Coach Conte had hem laten verstaan dat hij eerste keus was en hield contact. Technisch directeur Emenalo, de man die hem destijds haalde, smeerde stroop om zijn mond. Subtiel liet Lukaku zich enkele keren ontvallen dat United hem eigenlijk maar weinig interesseerde.

Op Twitter spuwde hij begin mei zijn gal toen The Sun schreef dat hij United prefereerde. "Blijf uit mijn zaken", schreef hij. Zowel bij Everton als Chelsea hadden ze de indruk dat hij maar naar één club wilde. Alleen: net als vorig seizoen raakte de kampioen nooit in de buurt van een akkoord met Everton en slingerde de voorkeur van Lukaku plots de andere richting uit. Was hij de afwachtende houding van Chelsea, voor het tweede jaar op rij, beu?

Bij Chelsea voelden ze zich verraden. Deels om eigen falen te verhullen wezen ze graag in de richting van Mino Raiola. Dat ze nooit de riante commissie die de omstreden makelaar eiste, wilden betalen. Nochtans had United de piste-Lukaku eind mei in het vriesvak geschoven. Mourinho had hem op een lijstje van vier wensspitsen gekribbeld. CEO Ed Woodward polste, The Special One ook, maar ze merkten dat de onderhandelingen met Chelsea veel verder stonden. Van Lukaku kregen ze noch een ja, noch een neen, maar Raiola beloofde hen wel op de hoogte te houden.

Rooney zorgt voor doorbraak

In tussentijd stortte United zich op Alvaro Morata van Real. Madrid bleek ook niet de gemakkelijkste onderhandelingspartner. En als bij wonder kwam vorige week plots de oplossing uit de lucht vallen. In de gesprekken over een terugkeer van Rooney naar Everton kwam Lukaku ter sprake. Raiola tipte Woodward dat Chelsea maar geen doorbraak kon forceren en sprak in op zijn cliënt. In LA vertelde Pogba 'broer' Lukaku nogmaals hoe tof het bij United wel is. Een kans die ze niet lieten liggen.

Toen hij de volmondige 'ja' van Lukaku had drukte Woodward door. Een PR-bod van Chelsea kwam te laat. Lukaku: "Mijn hoofd stond toen al naar United. Ik had mijn woord gegeven. Terugkijken doe ik nooit. Wie zegt er 'neen' tegen de grootste club ter wereld? Pogba vertelde me hoe het er bij de club aan toeging en dat triggerde iets in mijn hoofd. Toen het aanbod kwam, moest ik geen twee keer nadenken." Agent P. had zijn werk gedaan.

Lukaku went alvast best aan de extra aandacht die hij zal krijgen. De op één na duurste transfer ooit, speler bij de rijkste club ter wereld, een ijzersterk voetbalmerk met volgens marketingstudies bijna 700 miljoen volgers. Iedereen kijkt mee. Van een uithoek in Azië, over fans in Tanzania, tot de West Coast van de States. Het zijn andere dimensies dan bij Everton, in vergelijking met United slechts een dorpsclub. Elke put in de weg is vanaf nu een zinkgat. Elke splinter een boom. Het wordt voetballen en leven onder een microscoop.

Het valt niet eens uit te sluiten dat BT Sports, voor zijn officiële debuut in de Europese Supercup op 8 augustus tegen Real Madrid, of Sky Sports, voor zijn entree in de Premier League als United-speler tegen West Ham, de beruchte volgspot zal bovenhalen. Een druk op de rode toets zal volstaan om elke beweging te zien. Om elke loopactie te registreren. De kracht van elk schot te voelen.

Daar komen de meningen nog bij. Lukaku zal heen en weer worden geslingerd tussen extremen. Meer dan hij ooit gewoon is geweest. Niet alleen van een handvol surfers die zonder onderbouwde argumenten schreeuwen dat Lukaku een prutser is en die honderden messcherpe Everton-fans die hem na een nederlaag niet de meest werklustige noemden. In Engeland domineert de Premier League, met zijn succesvolste club voorop, doorgaans de sportagenda. Een hele dag door.

Onmenselijke druk

Tientallen analisten zullen hun oordeel klaar hebben. Los van hun geloofwaardigheid. Hun echo's zullen op het internet en door de sociale media overal ter wereld worden versterkt. Supporters zullen hun zegje mogen doen op de radio en de eigen fankanalen op YouTube. De zuurste en origineelste reacties op Facebook en Twitter, zullen, ongeacht uit welke hoek ze komen, op websites worden geplamuurd en daarna door traditionele media worden gerecycleerd. De moderne heksenjacht, op grote schaal.

Enkel goals en constante topprestaties zullen die storm kunnen temperen. Instant rendement wordt verwacht. Niet meer, niet minder. Zonder nuances. Zonder tijd voor aanpassing. Zelfs Pogba, bij Juventus toch al het een en ander gewoon, vocht vergeefs tegen de windmolens. Bedolven onder - vaak overdreven - kritiek. Geen enkele Belg zal ooit onder zoveel druk hebben gespeeld. Zijn schouders zullen sterk moeten zijn.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234