Dinsdag 22/06/2021

Waarom het nooit goedkomt met Mac-games

null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN

Het is een bekende realiteit voor Mac-gamers: videogames die vandaag op de markt komen voor de referentieplatformen, duiken pas binnen één à twee jaar op voor hun computer. Dat gebeurt nu onder meer met het voornoemde BioShock 2, maar ook bij Assassin's Creed: Brotherhood en Mafia II was dat het geval.

Hoe komt dat? Ten eerste is er voor de uitgevers van die games niet meteen commerciële haast bij, want Mac-gebruikers blijken in de regel niet zulke fervente gamers te zijn. Game-uitgevers gaan ervan uit dat het aantal exemplaren die een Mac-versie van een willekeurige game over de toonbank doet schuiven, ongeveer 10 procent van het aantal verkochte stuks van de pc-versie bedraagt. En die is, op zijn beurt, slechts goed voor 20, maximaal 30 procent van de totale verkopen. En ook aan retailzijde is er weinig interesse: loop een willekeurige Apple Store binnen in de VS of een paar Europese grootsteden, en u vindt met veel geluk een tiental winkeldochters in het rek. En de meeste zelfstandige Apple-winkels in België hebben games niet eens meer in hun aanbod zitten. "We moesten elk jaar honderden exemplaren van games gewoon weggooien", zegt zaakvoerster Annick Maes van Easy-M, een keten van een achttal Apple-resellers in Vlaanderen.

Bovendien is er een technische horde die moet worden gerond om een game op de Mac te brengen: pc-games moeten worden geherprogrammeerd. Er zijn een handvol bedrijven wereldwijd die dat doen, zoals Feral Interactive, TransGaming en Aspyr, maar die blijven voorzichtig in hun investering: ze nemen de tijd, en zetten alleen games over die al op de pc geld hebben opgebracht. "Er is een hoop schot in de zaak gekomen sinds Apple enkele jaren geleden is overgeschakeld naar Intelchips, zodat de processor tenminste al dezelfde is als die van een doorsnee pc", zegt CEO Vikas Gupta van TransGaming. "Maar het probleem blijft dat de manier waarop een Mac geprogrammeerd is erg veel verschilt van die van een Windows-pc. Er is nog steeds veel werk aan."

Hier en daar zijn er uitzonderingen. Blizzard bijvoorbeeld, de uitgever van miljoenenklepperWorld of Warcraft en binnenkort Diablo III, brengt al zijn games tegelijkertijd uit op de pc én de Mac, maar doet dan weer niks op de spelconsoles. Ook de pc-gerichte games van Electronic Arts, zoals De Sims 3, komen rechtstreeks uit op de Mac. En dan is er de opmars van downloadwinkels, zoals Steam, die alvast het obstakel van het ongeïnteresseerde retailkanaal overbruggen. "Sinds de komst van digitale gamedistributie naar de Mac zijn er meer en meer successen gekomen", zegt Gupta. "Ik heb nooit een verschil gezien tussen een pc- of Mac-gamer: beiden houden vooral van strategiegames en rollenspellen. Hun gedrag verschilt dus niet van elkaar. De verschillen zijn puur technisch."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234