Zaterdag 26/09/2020

Media

Waarom het nieuwe Canvas-logo van Engelse makelij is

Beeld rv

Deze week verving Canvas zijn bekende, vierkante logo door twee horizontale balkjes. Dat het logo werd ontworpen door een Engels bureau doet Vlaamse designers de wenkbrauwen fronsen.

"Vinden jullie dat Canvas met een Belgisch bedrijf moet werken voor zijn branding?" Op de website van Antwerp. Powered By Creatives (APBC), een designplatform dat lokale ondernemers en designers wil samenbrengen, verscheen gisteren die vraag. Want voor de nieuwe huisstijl van televisiezender Canvas ging de VRT aankloppen bij Why Not Associates, het Engelse designbureau dat ook de vorige logo's - het bekende vierkantje, eerst met een opening en later zonder - ontwierp.

"Terwijl er in België genoeg getalenteerde ontwerpers rondlopen", zegt Vincent Buyssens, community manager van APBC. "Zij kunnen een minstens even sterk designmerk creëren, voor een kleiner prijskaartje."

Bij APBC hebben ze wel begrip voor de keuze van de VRT, maar ze vinden het vooral een gemiste kans. "We begrijpen het concept van een vaste partner. Verandering is een risico, vooral als je tevreden bent. Waarom zou je dan naar een ander bureau gaan?", merkt grafisch ontwerpster Hanna Maes op, die de problematiek voorts als "een moeilijke discussie" omschrijft. "Maar we vinden het een vreemd signaal dat een overheidsbedrijf als de VRT geen Vlaams talent aanschrijft voor zo'n opdracht", voegt Buyssens daar wel aan toe.

Beste inzending

Maar dat er geen Belgische designers betrokken zijn bij de VRT-stijl, is niet helemaal correct. Zo ontwierp KIET, het designbureau van Tom Hautekiet, al verscheidene logo's voor de openbare omroep: van Radio 1 over Cobra.be en Op12 tot het iconische geelgroene Sporza-logo.

Ook nu is de VRT, ondanks de eerdere samenwerkingen met Why Not, niet meteen naar het Engelse ontwerpbureau gestapt, zegt VRT-woordvoerder Hans Van Goethem. "Zowel voor de nieuwe huisstijl van Eén als die van Canvas hebben we bij een marktbevraging verschillende ontwerpers gecontacteerd, uit binnen- en buitenland, en we hebben de beste inzending geselecteerd."

Bovendien was ook een intern VRT-team betrokken bij ontwerpen: een productieve wisselwerking tussen de ervaring van de Britse designers en de visie van de openbare omroep.

Dat uiteindelijk Why Not uit de bus is gekomen, heeft dan ook enkel en alleen met de kwaliteit van het ontwerp te maken, zegt Van Goethem. "We willen het sterkste concept, en bij die keuze primeert de kwaliteit." Vanwaar dat logo komt, maakt dan niet zo veel uit.

Ook het nieuwe één-logo is gemaakt door een Engels bureau.Beeld rv
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234