Vrijdag 24/05/2019

Eurovisiesongfestival

Waarom het fout liep voor Eliot op het Songfestival: dit schrijft de internationale pers

Eliot greep naast een finaleplaats. Beeld EPA

Van de hemel naar de hel: met een bijzonder slappe concurrentie leek een finaleplaats op het Eurovisiesongfestival voor België bijna een evidentie. Toch was ‘Wake Up’ van de Waalse Eliot niet goed voor een ticket naar de volgende ronde. Wat liep er fout?

‘Te nerveus’

Buitenlandse media zijn vrijwel unaniem: Eliot was té zenuwachtig om goed te kunnen zingen, iets wat ook al tijdens de generale repetitie opviel. “De scholier was overduidelijk nerveus”, schrijft Frankfurter Allgemeine. Iets wat ook The Independent is opgevallen. “Gestresseerde jongen, is het geen bedtijd voor hem? Voorts een paar valse noten hier en daar, zeker niet het beste nummer van de avond.”

“Valt er nog wat te redden aan deze ernstige en wankele vertolking?”, vroeg de Volkskrant zich dan weer af in een recensie van de halve finale. De krant Algemeen Dagblad is nog een stuk harder: “Arme Eliot. Zijn hippe jasje werd in Tel Aviv al snel omgedoopt tot reddingsvest. (...) De Belgische inzending is te flets om te blijven drijven op de woelige Eurovisie-golven. Eliot (pas 18) is de meeste aandoenlijke deelnemer van het jaar, maar daarmee zijn geen punten te verdienen.”

‘Vreemde nummerkeuze’

Het nummer van Eliot ‘Wake Up’ is helemaal niet slecht, klinkt het unisono, maar is een vreemde keuze voor het Songfestival. Het is te onopvallend, mysterieus en braaf. “Het zou de soundtrack kunnen zijn voor de serie Stranger Things”, vindt The Telegraph

De Volkskrant heeft dezelfde indruk. “Een tikkie eentonig lied, door een luisteraar op YouTube accuraat omschreven als ‘de soundtrack van een Netflix Original’. Hmm.”

‘Het verhaal klopte niet’

Het verhaal dat Eliot bracht op het podium was nog volgens Frankfurter Allgemeine niet eenduidig genoeg. “Van zijn te grote jas tot de Tibetaanse trommels op het podium, niets leek te kloppen”, klinkt het.

De Britse BBC steekt dan weer de draak met de trommels die Eliot begeleidden op Twitter. ‘Die drummers is wat je gewoonlijk krijgt als je vraagt om een stille huisgenoot.’

“De flinterdunne stem van de Belgische Eliot dreigde de avond in een sloom non-spektakel om te toveren”, vindt de Ierse krant Irish Times. Toch wordt Eliot niet overal neergesabeld. De Spaanse krant El Periódico kopt: “Portugal en België verrassend uit finale gehouden door San Marino en Wit-Rusland.” Eliot werd er als mogelijke winnaar genoemd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.