Dinsdag 26/01/2021

Waarom het festival ook dit jaar de moeite loont

Sinds Jean Vilar het Theaterfestival van Avignon in 1947 stichtte, groeide het uit tot het grootste in zijn soort ter wereld. Aanvankelijk bood het een erepodium aan het Franse teksttheater, maar vanaf de jaren '70 kwamen er steeds meer buitenlanders en verscheen ook vaker dans en tentoonstellingen op de affiche. Die mix maakt ook de 65ste editie erg aantrekkelijk.

Opmerkelijk is dat Belgen hier sinds jaar en dag vaste prik zijn. Meer zelfs: twee van de vier producties op het hoofdpodium, de binnenkoer van het Palais des Papes, zijn van Anne Teresa De Keersmaeker en Guy Cassiers. Op die 'Cour d' Honneur' spelen is een eer die enkel de grootsten te beurt valt. Toch is die 'Cour d' Honneur' geen geschenk voor theatermakers. De muren zijn zo indrukwekkend hoog, het podium zo wijds en de tribune zo overrompelend dat je heel sterk moet uitpakken om niet in de verdrukking te raken. De Keersmaeker kent het probleem: in 1992 al bracht ze hier de succesvolle wereldpremière van Mozart Concertaria's - un moto di gioia.

Toch waagt ze een geweldige gok met Cesena, al werd het werk speciaal bedacht voor deze plek. In samenwerking met Björn Schmelzer en zijn polyfoon ensemble Graindelavoix, en kunstenares Ann Veronica Janssens bedacht ze een stuk dat aanvangt om 4u30 's morgens. Het licht van de opkomende zon wordt wellicht de enige belichting. Zoiets kan pure magie opleveren, wat vorig jaar bleek met De Keersmaekers En atendant. Dat stuk, op de binnenkoer van een oud klooster, kende enkel de ondergaande zon als lichtbron.

Nederlands, met boventiteling

Guy Cassiers palmt dit grootse podium in met een XXL-versie van Bloed en rozen, het stuk van Lanoye dat onlangs zijn 'indoor' première kende in Antwerpen. Cassiers zal de 'Cour d' Honneur' ongetwijfeld weten temmen met zijn uitgekiende projecties. Zijn gok is dan weer dat het stuk in het Nederlands, met boventiteling, gespeeld wordt. Afwachten of de Fransen, verzot als ze zijn op hun taal, dat zullen lusten.

Er zijn nog Belgen dit jaar. Eric Joris is te gast op Rencontres d'été de la Chartreuse, een nevenpodium van het Festival gewijd aan theatervernieuwing. Joris werkt al jaren nauw samen met dat centrum omwille van de innovatieve experimenten met 'immersief theater'. Dat is theater waarbij je niet vanaf de tribune naar het drama kijkt, maar door allerlei hoogtechnologische middelen ondergedompeld wordt in de actie zelf. Een andere (halve) Belgische gast in Avignon is Meg Stuart. Het gezelschap van deze Amerikaanse choreografe is al sinds de jaren 1990 in Brussel gevestigd en ook zij staat hier niet voor het eerst. In 2004 ging Forgeries, Love and other Matters hier in première, nu is het de beurt aan Violet, naar eigen zeggen haar eerste 'abstracte' werk.

Dat twee van de vier Belgen choreografen zijn is geen toeval. Dit festival staat immers, meer dan andere jaren, in het teken van de dans. Natuurlijk voeren enkele zwaargewichten van het Franse en internationale theater de affiche aan. Je kan hier werk van Patrice Chéreau, Roméo Castellucci, Fréderic Fisbach of Arthur Nuazyciel meemaken. Opmerkelijk is ook de passage van Nature Theater of Oklahoma. Deel twee van hun onvolprezen Life and Times beleeft hier zijn Franse première.

Maar het aantal gereputeerde choreografen, van Boris Charmatz over Xavier Leroy tot William Forsythe, is niet op één hand te tellen. Dat is minder vreemd dan het lijkt. De 'artiste associé' - de kunstenaar die de artistieke leiding adviseert - is Boris Charmatz, een choreograaf. Een van de opmerkelijkste die de laatste vijftien jaar voor het voetlicht traden in Europa trouwens. Hij presenteert zelf onder andere zijn nieuwste werk Enfant. Het thema 'Kinderen' is ook een rode draad in het festival. Maar daarover later meer.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234