Dinsdag 17/09/2019

Beyonce

Waarom fotografen niet welkom zijn op Beyoncés concerten

Ook op Instagram heerste Queen B, dit dankzij fanfoto's. Beeld rv

Tijdens de Belgische passage van haar Formation-wereldtournee weerde Beyoncé professionele fotografen om onflatterende beelden te voorkomen. Maar omdat volledige controle in het Instagram-tijdperk niet mogelijk is, waren smartphones wél welkom. Aanwezig, maar tegelijk ongrijpbaar: het is dé paradox waar Queen B's succes op gestoeld is.

Dramatisch wapperende haren, spotlights die de beroemde bilpartij op de juiste plekken belichten en ogen die verleidelijk vuur spuwen: de officiële foto's van Beyoncés spektakelshow in het Koning Boudewijnstadion van afgelopen weekend zijn niet talrijk, maar kloppen tot in het kleinste detail. Photocredits van deze glamoureuze, tegen perfectie aanschurkende beelden staan allemaal op naam van Parkwood Entertainment, het productiebedrijf dat de popdiva in 2007 oprichtte.

Vergelijk daarmee de foto's en filmpjes die nog voor Queen B haar eerste noot had gezongen de sociale media overspoelden; eindeloos in aantal, maar meer pointillistisch schilderijtje dan glossy popsterportret.

Persfotografen waren niet welkom en "film/video or still cameras" strikt verboden, zo waarschuwde het toegangsticket. Wie toch een fototoestel binnen hoopte te smokkelen, was eraan voor de moeite: de controles bij het betreden van het stadion waren zo minutieus dat zelfs kauwgom in aparte plastic zakjes bewaard diende te worden, mede dankzij de verhoogde veiligheidsmaatregelen.

Feministische songteksten

Sinds een iets te ijverige fotograaf Beyoncé tijdens haar optreden op de Superbowl in 2013 vastlegde in al haar dansende glorie inclusief onbewuste grimassen en ongecontroleerd trillende billen vaardigde de popster een concertverbod uit voor fotografen, tot grote frustratie van menig persagentschap. Opvallend voor een zangeres die ooit de songtekst 'perfection is a disease of a nation, pretty hurts, pretty hurts' zong.

Smartphones daarentegen waren wél welkom in het Koning Boudewijnstadion. Niet alleen omdat het simpelweg onmogelijk is 50.000 concertgangers daarop te controleren, maar ook omdat Beyoncé weet hoe belangrijk die online aanwezigheid is.

Queen B houdt de touwtjes van haar schandaalvrije imago strak in handen en verkiest daarbij beeld boven woord. Zo is Twitter niet echt haar ding - de voorbije vijf jaar stuurde de diva amper negen tweets de wereld in - maar Instagram des te meer. Hippe tripjes naar Art Basel en vertederende, maar duidelijk geënsceneerde familiekiekjes zonder enig bijschrift van de popster krijgen miljoenen likes.

Door die veelvuldige, prachtige plaatjes is Queen B bereikbaar en mysterieus tegelijk; de perfecte illusie. Volgens Daphne A. Brooks, een Yale-professor die doceert over zwarte vrouwen in de muziekindustrie, ligt daar Beyoncés grote succes. "Op een manier die uniek is voor zwarte vrouwelijke popsterren, is ze erin geslaagd een niveau van beroemdheid te bereiken waarin ze tegelijk hyperzichtbaar én ontoegankelijk is", zo vertelt Brooks aan The New York Times.

Beeld rv
Beeld rv

Zweetlip verboden

In feite doet Beyoncé met haar online zelfverheerlijking niet zo gek veel anders dan de meeste Instagram-gebruikers.

Zo is het vandaag verboden, laat staan mogelijk, de bezwete bovenlip van Queen B te kieken, de ster heeft ook een team in dienst dat voor haar het internet afschuimt om minder mooie beelden offline te halen. Zo kreeg Buzzfeed een mailtje van Beyoncés agent met de vriendelijke, doch dringende vraag om enkele van "Beyoncé fiercest moments" die de nieuwssite na het beruchte Superbowl-concert gepubliceerd had, te verwijderen wegens "onflatterend". "Ik ben er zeker van dat u geen moeite zult hebben om betere foto's te vinden", aldus de medewerkster van Schure Media Group die Buzzfeed aanschreef.

Hoewel de foto's in kwestie nog altijd online staan, zijn het tot zover wel de enige onflatterende beelden die van Queen B circuleren. Waarschijnlijk geeft Google meer gehoor aan je klachten als je Beyoncé Knowles heet in plaats van Jan met de pet.

Als een echte controlefreak houdt Bey volgens The New York Times een archief bij van elke mediaverwijzing en -afbeelding. Omdat ze er op staat dat die allemaal "flawless" zijn, heeft ze ervoor gekozen zo veel mogelijk te zwijgen, en daardoor extra zichtbaar te zijn. Interviews geeft ze zelden, toch blijven glossy's en serieuze kranten in lovende bewoordingen over haar schrijven.

En van Life Is But A Dream, de zogenoemde "achter de schermen" HBO-documentaire die over haar haar verscheen, was ze zelf executive producer.

Aan de overdadige socialmediaposts te zien, beleefden veel fans haar voorbije optreden in het Koning Boudewijnstadion vooral door hun smartphone. En in tegenstelling tot artiesten als Alicia Keys, Florence & The Machine en Milow had Queen B daar geen enkel probleem mee.

Want laten we wel wezen; zelfs de meest compromitterende grimas kan er goed uitzien door een wazige smartphonecamera met flatterende Instagram-filter.

Beeld rv
Beeld rv
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234