Donderdag 13/08/2020

Waarom 'Forza Motorsport 6' wordt aangekondigd op een autosalon

Beeld Microsoft Game Studios

Het gebeurt niet vaak dat een nieuwe videogame wordt aangekondigd op een autosalon. Maar eigenlijk is er geen betere plaats om 'Forza Motorsport 6', de nieuwe aflevering uit Microsofts overbekende serie racegames, zijn eerste publieke optreden te laten maken dan op het Autosalon van Detroit, waar de game deze week zijn introductie kreeg: het specifieke publiek waarop de game mikt zijn pure autofreaks.

Nieuwe videogames die de aanstaande jaren worden gelanceerd, die kondigen gamehuizen bij voorkeur aan op de Electronic Entertainment Expo (E3) in Los Angeles, Gamescom in Keulen, of de Tokyo Game Show. Soms duikt er wel eens eentje op tijdens evenementen van de consolefabrikanten, en heel af en toe wordt er op algemene technologieshows als de CES eentje opgegooid. Maar op het jaarlijkse autosalon van Detroit? Daar is 'Forza Motorsport 6', een nieuwe aflevering in Microsofts serie racegames voor de Xbox One-console van het bedrijf, de eerste. De lancering werd wel samen met autofabrikant Ford gedaan, wiens drie nieuwe modellen tegelijkertijd in levenden lijve op het autosalon werden getoond, en in virtuele vorm in de game: de Ford GT, de Shelby GT350 Mustang, en de F-150 Raptor. "Net zoals Ford de grenzen van autotechnologie opzoekt in zijn GT, zo zal Forza Motorsport 6 diezelfde innovatie omarmen in onze meest geavanceerde racesimulatie ooit", zei creatief directeur Dan Greenawalt van Turn 10 Studios, de onder de vleugels van Microsoft ressorterende gamestudio die de reeks produceert. "Dat levert een plezierige en realistische auto-ervaring aan autoliefhebbers en gamers."

Beide categorieën komen in zekere zin samen in de 'Forza Motorsport'-games, zonder enige twijfel de beste en succesvolste reeks racegames van het moment: van 'Forza Motorsport 5' werden er bijna 2 miljoen exemplaren verkocht, goed voor één op vijf Xbox One-eigenaars. Die laatste zijn niet per definitie fervente gamers: soms gaat het ook om autofreaks die van een 'Forza'-game hun enige videospelletje in huis maken. De makers van de games zijn evengoed verzot op wagens, en proberen die vibe ook door te drijven in de ontwikkeling en de presentatie van hun games: zo verleenden de presentatoren van het BBC-programma 'Top Gear' hun stem en hun expertise aan afleveringen 4 en 5 van de serie, en voor 'Forza Motorsport 5' bestelde Turn 10 een hele vrachtwagen vol autobanden van het merk Pirelli, om die vervolgens helemaal stuk te laten rijden op een testbank en de telemetriegegevens daarvan te gebruiken om hun game nog realistischer te maken. Dat realisme gaat bovendien niet gepaard met een al te moeilijke besturing: de games zijn erg toegankelijk voor nieuwe of onbedreven spelers. Hoe 'Forza Motorsport 6' in de vingers zal zitten, weet nog niemand: er werd geen speelbare demo getoond op het autosalon. "We kunnen niet wachten om gameplay te tonen op de volgende E3", zei Greenawalt.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234