Zaterdag 15/08/2020

Verkeersveiligheid

Waarom een snelheidsbegrenzer van 180 km per uur meer is dan een marketingstunt

Op de E19 worden regelmatig auto’s geflitst.Beeld Thomas Vanhaute

Nieuwe Volvo’s kunnen vanaf volgend jaar niet sneller dan 180 kilometer per uur. De Zweedse autobouwer hoopt daarmee levens te redden, maar de Ouders van Verongelukte Kinderen spreken van een marketingstunt. Hebben ze een punt?

“Als we er ook maar één leven mee redden, is het de moeite waard.” De kans dat u wel eens 180 kilometer per uur rijdt op de autosnelweg mag dan beperkt zijn, de Zweedse autofabrikant Volvo pakte er gisteren heuglijk mee uit. Vanaf volgend jaar zullen nieuwe auto’s van Volvo niet meer sneller kunnen dan 180 kilometer per uur, zelfs niet als dat wettelijk gezien mag.

Hoeveel ongevallen in België te wijten zijn aan een snelheid boven de 180 km per uur, weten we niet. Eén ongeval op drie is wel gerelateerd aan overdreven snelheid. Dat betekent dat minstens 12.000 van de 38.000 letselongevallen in 2017 mede veroorzaakt werden door een zware voet. “Snelheid is de grootste oorzaak van ongevallen”, zegt Benoit Godart van verkeersinstituut Vias. “Elke ingreep die de snelheid beperkt, is dus een vooruitgang.”

Toch kijken critici met scepsis naar de belofte van Volvo om tegen 2020 geen zwaargewonden of doden meer te veroorzaken. De auto is het dodelijkste vervoersmiddel op de weg. Constructeurs schakelen nog steeds lobbyisten in om de wetgeving naar hun hand te zetten, terwijl ze miljoenen euro’s pompen in onderzoek om hun volgende model iets sneller te maken dan dat van de concurrent. “180 blijft abnormaal snel”, zeggen de organisatie Ouders van Verongelukte Kinderen in Gazet van Antwerpen. “Dit is pure marketingpraat.”

Stukjes software

Dat het om een marketingstunt gaat, is duidelijk. Veiligheid is al jaren het paradepaardje van Volvo. Logisch dus dat de Zweden “hun verantwoordelijkheid willen nemen” en met veel bombarie het debat over snelheidslimieten willen aanzwengelen.

De snelheidsbegrenzing valt ook relatief makkelijk te omzeilen, weet Marc Pecqueur, docent Autotechnologie aan de Thomas More Hogeschool. “Tuningfirma’s zullen vrijwel meteen na de invoering stukjes software verkopen om de limiet uit te schakelen. Dat zie je nu ook al bij auto’s die tot 250 kilometer per uur zijn begrensd.”

Toch is de beslissing van Volvo een belangrijke stap vooruit, meent verkeersexpert Johan De Mol (UGent). “Dit is een nieuwe mindset in de autosector. Waarom nog auto’s maken die 250 per uur halen? Constructeurs beginnen te erkennen dat dat complete waanzin is.”

Ook Vias spreekt van een goed begin. “Dit is erg symbolisch”, zegt Godart. “Het toont aan dat het binnenkort misschien gedaan is met de onbegrensde snelheid. Wij hopen dat andere merken het voorbeeld van Volvo zullen volgen.”

Beeld AFP

180 kilometer per uur blijft weliswaar hoog, maar er is een goede reden voor, zegt Godart. “Het probleem is dat er in landen zoals Italië snelwegen bestaan waar je tot 150 kilometer per uur mag. In Duitsland bestaan er wegen zonder limiet. Aangezien Volvo over heel Europa wagens verkoopt, kan het moeilijk voor elk land apart een limiet invoeren. Dit is een Europese materie.”

Intelligent Speed Adaptation

Volgens experten ligt de oplossing bij Intelligent Speed Adaptation, of ISA. Dat is een snelheidsbeperker die verbonden is met de gps. Hij zorgt ervoor dat een bestuurder moeilijk over de snelheidslimiet kan gaan. In dat geval krijgt hij een geluidssignaal, tegendruk van het gaspedaal of remt de auto automatisch af.

ISA werkt op maat. Het weet wanneer een bestuurder over een baan rijdt van 30, 50 of 120 kilometer per uur. Maar dat voordeel is tegelijk de achilleshiel van het systeem. Het kan pas worden ingevoerd wanneer alle landen een nauwkeurige digitale databank hebben aangelegd van hun verkeersborden. Vias gaat ervan uit dat die in België pas tegen 5 à 10 jaar in orde zullen zijn.

“Ik heb al ISA in mijn auto, maar het werkt allesbehalve perfect”, zegt Godart. “Soms rij ik op de Ring van Brussel waar 120 kilometer per uur is toegestaan, maar denkt mijn auto dat hij maar 90 mag. Omgekeerd pikt hij wel het begin van een zone 30 op, maar niet het einde.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234