Zaterdag 07/12/2019

Media

Waarom een op vier jobs bij VTM moet verdwijnen

Beeld BELGA

De opmars van uitgesteld kijken en het succes van streamingplatformen als Netflix en consorten sturen een schokgolf door de televisiemarkt. En die eist slachtoffers. DPG Media, het bedrijf boven televisiezenders VTM, Q2, CAZ en VTM kids schrapt 145 jobs om financiële ruimte te maken voor digitale investeringen. 

“Onze televisiepoot is op dit moment nog gezond. Maar we moeten nu ingrijpen om hem gezond te houden.” De boodschap die Kris Vervaet, CEO van DPG Media België, brengt, is duidelijk. De televisiepoot van het bedrijf kwam de voorbije jaren in een perfecte storm terecht. Met het uitgesteld kijken en de concurrentie van internationale platformen als elkaar versterkende ingrediënten. 

Dat uitgesteld kijken is aan een spectaculaire opmars bezig. Eind vorig jaar becijferde Econopolis dat de voor adverteerders interessante doelgroepen liefst 33 procent van alle programma’s op de private zenders uitgesteld bekijken. En dat wordt er de komende jaren niet beter op. Datzelfde Econopolis voorspelt dat tegen 2026 de helft van de programma’s in uitgesteld relais bekeken wordt. Omdat die uitgestelde kijkers de reclameboodschappen doorspoelen en ook de adverteerders dat ondertussen doorhebben laat die evolutie zich bij de commerciële zenders in de portefeuille voelen.

Gebruiksgemak en kijkcomfort

Om hun kijkers die reclameboodschappen toch voor te schotelen hopen de klassieke zenders op de nieuwe digitale mogelijkheden. Wie via het wereldwijde web televisie kijkt blijkt immers geen probleem te hebben met korte commerciële breaks voor of tijdens de programma’s die je daar vindt. Alleen hebben lokale zenders als VTM of VIER in die digitale wereld af te rekenen met heel wat internationale concurrentie. Wie overeind wil blijven, moet zijn kijkers gebruiksgemak en kijkcomfort bieden.

Beeld Tim Dirven

Net daarom lanceerde DPG Media eerder dit jaar VTM GO, een platform waar kijkers op elk moment programma’s van de DPG-zenders gratis kunnen herbekijken, als ze daar tenminste een portie gepersonaliseerde reclame bij willen nemen. Maandelijks gebruiken ondertussen 400.000 kijkers het platform. En ook dat voelen ze bij DPG Media in hun portefeuille. “De digitale advertentie-inkomsten zitten in de lift”, zegt Kris Vervaet. “Maar die stijging is voorlopig onvoldoende om het verlies aan reclame-inkomsten bij het traditionele televisiekijken te compenseren.” 

Bij DPG Media hopen ze die kloof te dichten met de opstart van een Vlaamse Netflix-variant, een eigen streamingplatform met een betalend digitaal aanbod van binnen- en buitenlandse series en films. Op die manier zou het bedrijf zijn televisie-inkomsten niet enkel meer bij de adverteerders moeten halen maar kan het ook op abonnees rekenen. 

De sprong wagen

Het plan voor zo’n Vlaamse Netflix ligt al langer op tafel, aanvankelijk met het idee om er een initiatief van te maken dat gedragen wordt door de volledige Vlaamse televisiesector. Alleen is het geloof in de slaagkansen van zo’n platform bij de andere zenders en telecomoperatoren erg klein. Zo is het nog maar de vraag of die Vlaamse Netflix ooit uit kan groeien tot een volwaardig alternatief voor de internationale concurrentie. DPG Media investeert op dit moment jaarlijks zo’n 100 miljoen euro in Vlaamse tv-content. Een peulschil in vergelijking met wat Netflix, Disney of Amazon in hun tv-plannen pompen. 

Die vraagtekens zorgen ervoor dat voorlopig niemand bereid is om samen met DPG Media de sprong te wagen. Maar nog langer wachten is geen optie, vindt Vervaet. Ook zonder steun wil hij op korte termijn met het nieuwe platform starten. “Maar onze deur blijft open staan”, zegt hij. “Als er en cours de route nog partners op de kar willen springen, zijn ze welkom.” Een lanceringsdatum voor het nieuwe platform is er nog niet en ook over de prijs van een abonnement houden ze bij DPG Media de lippen voorlopig stijf op elkaar. 

Beeld Tim Dirven

De omslag naar dat digitale model en de bijbehorende investeringen nopen Vervaet nu tot fors ingrijpen. De directie van DPG Media tekende een toekomstplan uit dat de manier van werken grondig door elkaar schudt en tegelijk de nodige middelen vrijmaakt om verder te kunnen inzetten op digitalisering. Een plan dat verstrekkende gevolgen heeft voor de personeelsbezetting. Liefst een op de vier jobs wordt geschrapt, goed voor het verlies van 145 banen. Wie moet verdwijnen en welke afdelingen het zwaarst getroffen worden is momenteel nog onderwerp van overleg. 

Vijftig nieuwe jobs

Al is nu wel al duidelijk dat aan investeringen in content niet geraakt wordt. Ook journalisten van de VTM-nieuwsdienst ontsnappen aan ontslagen. “Logisch”, vindt Vervaet. “De creatie van goede, originele content is cruciaal voor de slaagkansen van onze plannen.” Dat de kijker van de DPG-zenders vooral lokale content lust, betekent wel dat bijvoorbeeld Q2 in het vizier komt. Een zender met hoofdzakelijk buitenlandse series en films in het aanbod biedt weinig meerwaarde in het streamingtijdperk. Ook op de niet-digitaal gespecialiseerde afdelingen reclameverkoop en marketing kan de ontslagteller oplopen. 

Tegelijk met de ontslagen werden ook een vijftigtal nieuwe jobs aangekondigd, voornamelijk digitale profielen in creatieve, commerciële en technologische teams. Waar mogelijk komen de huidige medewerkers, na bijscholing, in aanmerking om die jobs in te vullen. 

De VTM-gezichten achter het programma ‘Beat VTM’. Beeld VTM

De vakbonden reageren geschokt op het toekomstplan. “De digitalisering van het televisielandschap is geen nieuw gegeven”, zegt Robrecht Vanderbeeken van ACOD. “Die evolutie wordt nu gebruikt als een handig excuus om na de fusie tussen De Persgroep en Medialaan (de twee bedrijven smolten samen tot DPG Media, PD) een sanering door te voeren. De winstmarges moeten blijkbaar omhoog en dat doel wil men bereiken met minder en goedkoper personeel.” 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234