Zondag 09/08/2020

Opinie

Waarom een mannenzender geen goed idee is

Beeld RV

Cathérine Ongenae is journalist, antropoloog en auteur.

Beste marketingjongens- en meisjes

Acht TV wordt een mannenzender, want 'er zijn al zoveel vrouwenzenders maar geen enkele mannenzender en de programmatie van Acht was toch al overwegend mannelijk'. Weer zijn jullie erin geslaagd om de bal compleet mis te slaan.

Wisten jullie dat:

• vrouwen van stand-upcomedy houden? (ook als de grappenmaker in kwestie een man is, al wil ik jullie graag op het bestaan van nog zoveel ongehoorde maar duivels grappige vrouwen wijzen.)

• vrouwen van duidingsprogramma's houden? (ook als de presentator een man is, op voorwaarde dat hij er iets van terecht brengt.)

• vrouwen van voetbal houden? (sommige toch, wat niet betekent dat de rest tijdens de wedstrijd dwangmatig de benen epileert met roze scheermesjes.)

• vrouwen van auto's houden? (hebben jullie die memo gemist waarin staat dat vrouwen meer en meer de automarkt gaan bepalen?)

• vrouwen van documentaires houden? (zegt het documentaire filmfestival Dames Draaien u iets?)

Cathérine OngenaeBeeld Carmen De Vos

Traditioneel manbeeld

Wisten jullie dat:

• vrouwen ook weten waarom? (omdat ze die opgedrongen roze Barbiewereld van make-overs en perfect weddings beu zijn en Californication ook een donders goede serie vinden)

• vrouwen niet protesteren omdat ze rigide zijn, maar omdat ze tegen het rigide hokjesdenken zijn?

• vrouwen ook onderzoeken kunnen lezen? (In mei 2015 publiceerde de Gentse universiteit de resultaten van een vijfjaarlijks onderzoek naar representatie van vrouwen in de media. Uit een studie van printmedia, radio, televisie en online media blijkt dat vrouwen in de zichtbare productie (journalisten, stemmen, reporters) van 37% naar 30% zakken. Het aantal actoren (experts, slachtoffers, vox populi) zakt van 24% naar 20%. Vrouwen zijn nog steeds ondervertegenwoordigd in Belgische media, en gaan er zelfs op achteruit.

Ook internationaal zijn vrouwen niet oververtegenwoordigd, zoals jullie denken. Samen met de VN Vrouwen en de The Rockefeller Foundation organiseerde Instituut voor Gender in de Media van actrice Geena Davis in 2014 een eerste studie over de staat van de vrouw in de filmwereld.

Vrouwen zijn - verrassing! - zwaar ondervertegenwoordigd in film. Vrouwen mogen dan de helft van de wereldbevolking zijn, minder dan een derde van alle sprekende personages zijn een vrouw. Minder dan een vierde van de fictieve werkvloer wordt bezet door vrouwen. Als ze werken, is minder dan vijftien procent van de vrouwenrollen die van een leidinggevende, zij het in politiek in het bedrijfsleven, in wetenschap, techniek of wiskunde. Offscreen is het probleem nog groter: van de 230 films die er dit jaar werden uitgebracht, werden er maar 25 door vrouwen gemaakt. Elf procent dus. Er zijn nochtans veel vrouwelijke regisseurs, maar ze komen zelden aan de bak.)

Wisten jullie dat:

• vrouwen best wat meer positieve rolmodellen willen zien op televisie, maar dan wel in een normale setting en niet in een gesegregeerde door jullie bedachte wereld waar wij blijkbaar vooral shoppen, met ons haar en onze cellulitis bezig zijn, en mogelijk ook een lustobject zijn, het liefje van of het hulpje? (Zie bovengenoemde studie.)

• vrouwen zich ervan bewust zijn dat het ontbreken van dat besef bij veel mannen net de oorzaak is van veel problemen en niét de bloody oplossing?

• vrouwen mannen erop willen wijzen dat die genderstereotypering ook in het nadeel is van mannen? (Er studeren tegenwoordig meer meisjes af dan jongens. Steeds meer vrouwen zullen dus een hogere positie op de werkvloer innemen. De kans bestaat dat zij in de partnerkeuze zullen uitkijken naar een man die niet voldoet aan het traditioneel manbeeld, maar zich ook goed in zijn vel voelt met een stofzuiger in de ene hand en een luier in de andere. Meer en meer vrouwen kiezen er zelfs voor om een gezin te starten zonder man. Dus het is in het voordeel van mannen om interesses te ontwikkelen die verder reiken dan de mancave. Vrouwen hebben hen namelijk niet nodig.)

• vrouwen luidop lachen als men zegt dat rock, sport, auto's, humor en avontuur het exclusieve terrein van mannen is?

Tot slot, denk hier eens over na:

Waar zijn de televisie-avonden dat de hele familie voor de buis zat, en samen keek? Eerst de playbackshow of een programma van Ron Brandsteder. Dan een documentaire of sportprogramma. Vervolgd door een feuilleton, een detective of film. We keken allemaal samen. We zagen hoe divers de wereld is. We leerden elkaar een beetje begrijpen. We zagen al eens dat onze vooroordelen overbodig waren, want we herinneren ons allemaal nog legendarische sportmatchen (McEnroe die zijn racket tegen de grond knalt!, Zidane die de kopstoot uitdeelt!). We lachen allemaal om de grap 'toen kwam Bobby uit de douche', want we hadden allemaal Dallas gezien. En we kennen allemaal Helmut Lotti want hij zong zo mooi van Elvis. We hadden veel gemeenschappelijke ervaringen, onze wereld werd rijker.

Wat heb je aan die segregatie als het geen hoger doelt dient? Ik vind het bijvoorbeeld niet meer dan normaal dat er aparte platformen bestaan om groepen die het nodig hebben de kans te geven om zich uit te drukken en de dingen te doen die de mainstreammedia hen belet of niet als ernstig beschouwt.

Maar mannen zijn geen minderheidsgroep, dus is deze zender bedoeld als advertentiefuik. In dat laatste geval kunnen we dat eenvoudig oplossen. Dames: van zodra die mannenzender start, kijken we massaal en we berichten over wat we zien. Vinden we het goed, dan zullen we juichen. Adverteerder in de war, want wij kopen geen mannendeo. Hij moet zich dus aanpassen.

Door de kijkcijfers in te palmen, en erkenning te eisen voor onze aanwezigheid, dwingen we genderneutrale reclame af, en gewoon steengoede programma's zonder label. Iedereen content.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234