Maandag 01/03/2021

Sms-bommetje

Waarom een hele hoop Mobistar-klanten opeens werd belaagd door berichten van onbekenden

null Beeld BELGA
Beeld BELGA

Enkele honderden Mobistar-klanten werden opeens belaagd door een stroom aan berichten van nummers die hen totaal onbekend waren. Dat leidde in het beste geval tot bijzondere gesprekken, maar vooral tot ergernis.

Afgelopen weekend kregen een hoop klanten van Mobistar opeens verschillende berichten van mensen die ze absoluut niet kenden.

Het ging in de meeste gevallen duidelijk om reacties op andere berichten. Alleen had de ontvanger geen bericht verstuurd en al helemaal niet naar het voor hen onbekende nummer.

"Wie is het?", "Sorry, ik stuur blijkbaar sms'en zonder dat ik het weet", "Maar wie is het dan?", "Anabel, maar ik denk niet dat je me kent. Het is een virus, denk ik", "Oké, sorry." De berichten die we onder ogen kregen van klanten met het probleem waren op het eerste gezicht amusant, maar na het zoveelste bericht toch vooral vervelend.

Een bedrijfsleider klaagde op het forum van Mobistar over "hele pakken sms'en van onbekenden" waar al minstens vijf collega's last van hadden. Een ander liet uit voorzorg zelfs zijn SIM-kaart blokkeren, maar het probleem bleef gewoon aanhouden.

Een van de vele fout terechtgekomen berichten. Beeld rv
Een van de vele fout terechtgekomen berichten.Beeld rv

Verkeerde nummers

Uit navraag bij Mobistar blijkt het om een groter probleem met de verwerking van MMS-berichten te gaan, dat zeker tot afgelopen maandag duurde. De telecomprovider onderzoekt nog hoe het precies is kunnen gebeuren.

"Mensen kregen MMS-berichten toegestuurd van hun contactpersonen, maar aan de afzenders waren verkeerde nummers toegekend", verduidelijkt Mobistar-woordvoer Jean-Pascal Bouillon aan De Morgen.

Wie de MMS kreeg wist dus niet van wie het bericht oorspronkelijk was en wie zo'n MMS beantwoordde viel eigenlijk iemand lastig die totaal niets met dat bericht te maken had.

Er zijn volgens Mobistar geen berichten verloren gegaan. "De MMS-berichten kwamen steeds bij de juiste ontvanger aan", verzekert woordvoerder Bouillon ons. Alleen was het dus nogal moeilijk om te weten van wie die berichten precies kwamen.

De afgelopen dagen zijn heel wat klanten bij Mobistar komen klagen, maar het bedrijf verzekert dat niet alle klanten door de storing werd getroffen. "De fout kwam alleen voor bij een bepaald type klanten."

Een bron die naar de helpdesk van het bedrijf belde, kreeg er te horen dat ongeveer vierduizend klanten last hadden van het probleem. Bij Mobistar zelf willen ze die cijfers niet bevestigen. Het bedrijf geeft wel toe dat het "ongeveer honderd" klachten kreeg over ongewenste berichten.

null Beeld rv
Beeld rv
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234