Donderdag 13/08/2020

Zwakke Zalando

Waarom een Europese internetzeepbel dreigt

Beeld GETTY

Ook het investeringsfonds Rocket Internet is veel minder populair bij beleggers dan gedacht. Een nieuwe zeperd na de zwakke entree van kledingwinkel Zalando op de beurs.

De Europese internetzeepbel dreigt uit elkaar te spatten. Na de kleurloze en teleurstellende introductie van onlinemodewarenhuis Zalando woensdag volgde donderdag de dramatische beursgang van Rocket Internet, een investeringsfonds van zeventig ict-bedrijven.

Na enkele minuten handel was de koers al gedaald naar 36,66 euro, 14 procent onder de introductieprijs van 42,50 euro. Uiteindelijk sloot Rocket op 37 euro; 5,50 euro onder de introductieprijs.

Ook Zalando ging donderdag op de tweede beursdag van zijn bestaan onderuit, nadat het woensdag nog was gesloten op de introductieprijs van 21,50 euro. Gisteren kelderde het aandeel naar 19 euro - een verlies van 12 procent. Beide ondernemingen komen uit de stal van de drie gebroeders Sanwer, die het verlies weten aan het slechte marktsentiment. 'Ik ben niet teleurgesteld. Ons bedrijf is niet geïnteresseerd in de eerste aandelenkoers. Wij richten ons op de lange termijn', zei Oliver Sanwer, bestuursvoorzitter en oprichter van Rocket.

Ook rekening houdend met het slechte marktsentiment - de koersen daalden gisteren over de hele breedte met 1 tot 2 procent - waren de koersdalingen van beide nieuwkomers spectaculair te noemen. Vooraf was rekening gehouden met een uitslaande brand, net zoals bij het Chinese onlinebedrijf Alibaba enkele weken geleden in New York.

De emissie van zowel Zalando als Rocket was meer dan tienmaal overtekend. Nadat Rocket had bekendgemaakt dat de emissiekoers tussen de 35,50 en 42,50 euro zou komen te liggen, leek een hogere koers in het verschiet te liggen. In het zogenoemde grijze circuit, de onderlinge markt die handelaren buiten de beurs hebben, werden woensdag nog prijzen van 44 tot 46 euro voor aandelen Rocket betaald. Uiteindelijk werd de emissieprijs bepaald op 42,50 euro.

Maar op het moment van de notering wilde iedereen er massaal vanaf. 'Ze werden op de markt gesmeten', zei een handelaar tegen persbureau Reuters. 'Zelfs steunaankopen van de begeleidende banken hielpen niet. De verkoopdruk was te groot.'

Een probleem is dat beide bedrijven zich nog moeten bewijzen. Zalando heeft nog geen winst gemaakt. En Rocket durft daar nog niet van te dromen.

Rocket Internet heeft vooral belangen in zogenoemde copycats, ict-bedrijven die successen van andere kopiëren en die op andere markten lanceren. Voorbeelden hiervan zijn bedrijven als Easy Taxi, dat lijkt op Uber, en Wimdu, dat dezelfde markt bedient als de verhuursite Airbnb. In Nederland is Rocket aandeelhouder van HelloFresh, een bedrijf dat maaltijdboxen met verse groente en fruit distribueert.

Met de introducties wilde Berlijn zich op de kaart zetten als de Europese hub voor de hightechindustrie. Dat lijkt te zijn mislukt. Maar misschien is het niet alleen een Europees fenomeen. Alibaba staat inmiddels ook 14 procent onder de hoogste koers op 19 februari, zij het nog wel boven de emissieprijs. Weibo, het Chinese Twitter, is zelfs 31 procent onder de hoogste koers. Er zijn analisten die denken dat net als in 2001 mondiaal een internetbubbel dreigt, hoewel Facebook in 2012 ook moeilijke tijden heeft gekend.

Beeld ANP
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234