Zaterdag 16/01/2021

YouTube

Waarom dit Nederlandse programma 'oerend hard' gaat op internet

#BOOS-gezicht Tim Hofman weet perfect hoe hij zijn publiek online kan bedienen.Beeld rv

Vijftig euro niet teruggekregen of problemen met een ticketverkoper? Nederlanders kunnen voor al hun ongemakken een beroep doen op #BOOS, een YouTube-programma dat in geen tijd honderdduizenden kijkers haalde.

Tim Hofman is #BOOS. In een gescheurde jeans of salopette en met kleurrijk shirt heeft de populaire BNN-presentator er zijn missie van gemaakt benadeelde Nederlanders te helpen. Of het nu is omdat een factuur nog niet betaald is of omdat de dienstverlening van een bedrijf nul is, Hofman trekt er samen met de benadeelde man of vrouw en een cameraploeg op uit. Niet met het zuur in aanslag, maar met een glimlach op het gezicht, en soms ook al eens een smiley op zijn hemd.

'Hulp-tv voor millennials', omschreef de Nederlandse krant de Volkskrant #BOOS. De tien minuten durende filmpjes op YouTube vallen in ieder geval op: snedig, fris vormgegeven op een wat slordige Snapchat-achtige manier en met een wat een ludieke toon. Perfect voor op het web dus. En dat blijkt ook: sinds Hofman en BNN voor de zomervakantie met #BOOS begonnen, ging het oerend hard vooruit. Het YouTube-kanaal telt nu iets meer dan 200.000 abonnees en de filmpjes worden honderdduizenden keer bekeken. Zelfs naar tv-normen is dat een groot succes.

"We hadden zelf ook wel veel van #BOOS verwacht, maar we gingen toch snel over onze voorspellingen", zegt Boris Van Bennekum, chef innovatie bij BNN-VARA. "Zelfs van YouTube zijn ze ons komen vragen hoe we dat gedaan hebben."

Gaan waar de kijker is

Redenen voor succes zijn altijd moeilijk precies aan te wijzen, maar Van Bennekum en #BOOS-eindredacteur Hubert van der Want wijzen op enkele belangrijke factoren op. "Er is natuurlijk de Tim Hofman-factor. Hij is populair en kan enorm goed overweg met sociale media. Hij weet perfect hoe hij zijn publiek online kan bedienen. Ook het team dat dit maakt, werkt heel goed samen. Zo is snel het eigen stijltje van de filmpjes ontstaan met de animatie en het wat aparte taalgebruik."

En er is natuurlijk ook YouTube. Een van de redenen om #BOOS te maken, was om terug aansluiting te krijgen bij het jongere doelpubliek. In Nederland lieten zij de televisie de voorbije jaren in ijltempo links liggen. "Je moet zijn waar de doelgroep is, en dat is YouTube", zegt Van Bennekum. #BOOS is ook anders dan het gros van de filmpjes op de site, vult Van der Want aan. "Je vindt er veel vloggers en filmpjes over games, maar ons type content vind je er nauwelijks. In essentie maken we ook een tv-programma, met een intro, wat uitleg en hoor en wederhoor. Dat zijn saaie tv-structuren, maar misschien misten de jongeren dat toch op YouTube."

De filmpjes hebben een wat slordige Snapchat-achtige stijl, met een ludieke toon en een eigen taaltje.Beeld rv

Met #BOOS is BNN niet aan zijn proefstuk toe. Op YouTube heeft het met Drugslab (207.000 abonnees) en het hiphopkanaal 101Barz (364.000 abonnees) nog twee heel populaire kanalen. Dat je als omroep daar actief bent, lijkt logisch, maar dat is het niet. De Nederlandse Publieke Omroep, waar BNN-VARA een onderdeel van is, is heel strikt in zijn onlinebeleid. Zijn missie is om alle onlinekijkers naar de eigen website te lokken. "Het basisprincipe is dat de NPO met belastinggeld betaald wordt", leggen Van Bennekum en Van der Want uit. "Daarom is het niet de bedoeling dat derden eraan verdienen. En dat kan YouTube dus wel doen door reclame te verkopen bij onze filmpjes."

Niet alles uit handen geven

Dat uitgangspunt veroorzaakte deze week nog een klein relletje omdat de NPO een docu over de rapper Lil' Kleine van YouTube liet halen. Daar was die al bijna drie keer zo veel bekeken als op televisie, alleen past dat niet in het NPO-beleid. #BOOS mag dan weer wel, al liet de zendermanager van NPO3 al verstaan dat ze geen fan is. "Leuke initiatieven, maar niet direct waartoe de NPO op aarde is."

"Maar onze opdracht is jongeren te bereiken, dus moeten we ook daar aanwezig zijn waar die jongeren zitten", hebben de BNN'ers een andere visie. "Als we niet zouden doen wat we nu doen, bestaan we niet meer."

Toch zijn er ook gevaren aan de grote internetplatformen. Facebook zet media in een afhankelijke positie: als zij hun algoritme veranderen, krijgen opeens een pak minder mensen je boodschap te zien. En ook YouTube heeft die macht. De populaire PewDiePie dreigde er deze week nog mee zijn YouTube-kanaal met 50 miljoen volgers stop te zetten omdat YouTube wat aan de instellingen had veranderd. Daardoor kregen minder mensen zijn filmpjes te zien.

"Die controle is het grootste nadeel, ja", zegt Van Bennekum. "Maar YouTube snapt dat ze hun platform goed moet houden. Als ze aan de instellingen wijzigen, is dat om hun dienst te verbeteren. Maar je moet natuurlijk ook steeds je eigen platform hebben. Als het daar goed zit, heb je niets te vrezen."

#BOOS, elke donderdag nieuwe afleveringen, rond 16 uur

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234