Zaterdag 27/02/2021

Streaming

Waarom Disney zijn zinnen zet op Fox

null Beeld RV Disney
Beeld RV Disney

Mediagigant Walt Disney heeft zijn zinnen gezet op grote delen van 21st Century Fox, dat flink wat populaire tv-reeksen en films als Avatar en X-Men maakt. Een samengaan van twee grote mediabedrijven heeft één belangrijk doel: Netflix verslaan.

Met populaire franchises als Star Wars, Marvel, een handvol filmstudio's - waaronder Pixar - en natuurlijk het eigen kinderaanbod met bijhorende tv-zenders heeft The Walt Disney Company niet meteen een kleine portefeuille. Maar hoe gigantisch dat aanbod ook is, voor het Amerikaanse mediabedrijf is het nog niet genoeg. Enkele weken geleden startte het gesprekken op met 21st Century Fox om te kijken of het de film- en tv-studio's en niche-tv-zenders als National Geographic en FX kan overnemen.

Of er ooit witte rook komt is nog lang niet zeker - volgens Amerikaanse media liggen de gesprekken nu even stil - maar het is Disney in ieder geval menens. Het mediabedrijf heeft immers nood aan meer films en tv-series voor het streamingplatform dat het in 2019 wil oprichten. Met filmtitels als Avatar of X-Men en tv-reeksen als American Crime Story zou het een resem populaire titels aan het eigen aanbod kunnen toevoegen en de strijd met Netflix volop aangaan. Als het ook nog wat extra studio's bezit, kan het bovendien nog meer gaan produceren voor dat platform.

Weg van Netflix

Een noodzakelijke zet, menen analisten, als Disney hoopt succes te oogsten met zijn nieuwe streamingplatform. Netflix heeft nu wereldwijd net geen 110 miljoen abonnees en kondigde al aan volgend jaar acht miljard dollar in nieuwe tv-reeksen en films te investeren. Die gigantische investering moet voor verdere groei zorgen, al wil Netflix zo ook het verlies van de Disney-producties compenseren. The Walt Disney Company maakte enkele maanden geleden immers al bekend zijn films en reeksen tegen eind 2018 van Netflix te zullen halen.

Voor Disney is zo'n streamingplatform belangrijk omdat zeker in de Verenigde Staten steeds meer mensen alleen nog online naar televisie kijken, via platformen als Netflix, Hulu of Amazon. Kabelbedrijven hebben het met hun dure tv-abonnementen niet onder de markt en verliezen zeker bij de jongere kijkers terrein. Door zelf een streamingplatform te beginnen, kan The Walt Disney Company bovendien een rechtstreekse relatie aangaan met zijn kijkers, zonder dat er nog andere bedrijven tussen zitten.

null Beeld RV
Beeld RV

Nood aan groei

Als ze er komt, zou het een zoveelste mega-overname in medialand zijn. De voorbije jaren waren er in de Verenigde Staten al enkele ophefmakende fusies - kabelaar Comcast nam NBC-Universal over, Verizon ging samen met AOL - en allemaal hebben ze één reden: schaalvergroting. Net zoals je bij de internetbedrijven maar enkele giganten hebt die alles domineren - Google, Apple, Facebook, Amazon - maakt ook de mediasector die beweging.

Nu de internetbedrijven van plan zijn om de volgende jaren gigantische sommen in tv-reeksen en videocontent te investeren, moeten mediabedrijven ook groter worden om te kunnen volgen. Zeker in de Verenigde Staten is er een opbod bezig om grote namen en reeksen binnen te halen, wat tot waanzinnige prijzen leidt. Zelfs voor een miljardenbedrijf als The Walt Disney Company betekent dat dat het nog groter moet worden als het een rol van betekenis wil blijven spelen.

Of de overname door de Amerikaanse competitiewaakhond goedgekeurd zou worden, is nog koffiedik kijken. Zeker in de filmmarkt zou het nieuwe bedrijf oppermachtig worden. Samen zouden Disney en Fox ongeveer 40 procent van de Amerikaanse filmmarkt in handen hebben, iets wat hen in Hollywood wel heel veel macht zou geven. Op de tv-markt zou er niet zo veel veranderen: de gesprekken tussen Disney en Fox gaan niet over de brede tv-zenders van die laatste. Fox, Fox News en de sportzender zouden blijven waar ze zijn, net omdat een bedrijf volgens de competitieregels geen eigenaar mag zijn van twee tv-netwerken.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234