Zaterdag 08/08/2020

DM ZaptDries Vermeulen

Waarom deze controversiële Netflix-serie al verboden werd voor ze begonnen was

Belgisch acteur Mehdi Dehbi in de Netflix-reeks ‘Messiah’.Beeld Netflix

Dries Vermeulen zet deze week de blik op oneindig. Vandaag: de controversiële Netflix-reeks Messiah.

2019. Nadat de VS hun troepen hebben teruggetrokken uit Syrië, slaagt IS erin uit zijn as te herrijzen. De macht van de terreurgroep wordt steeds groter. Net wanneer ze op het punt staat de hoofdstad Damascus in te nemen, verschijnt plots, te midden van alle geweld en ellende, een jonge prediker die de geplaagde bevolking belooft voor verlossing te zorgen.

Al snel verzamelt de nieuwe ‘Messias’ – Jezus met sneakers en een baardtrimmer, vertolkt door de Belgische acteur Mehdi Dehbi – een grote schare volgelingen achter zich, die hij door de woestijn tot aan de grens met Israël leidt. Daar trekt hij niet alleen de aandacht van de Israëlische overheid, maar ook van de internationale pers en CIA-agente Eva Geller, die twijfels heeft bij de goddelijke afkomst en de goede bedoelingen van de oproerkraaier.

Het is geen mirakel dat de nieuwe Netflix-reeks Messiah, met haar uitdagende religieuze thematiek tegen de achtergrond van het geopolitieke kruitvat in het Midden-Oosten, voor enige controverse zorgt. Jordanië deed de serie op basis van de korte inhoud al voor de lancering in de ban. Duizenden mensen tekenden een petitie om de ‘anti-islamitische’ reeks te schrappen.

Verrassender is dat Messiah, ondanks die explosieve thema’s, er toch in slaagt de grootst mogelijke zonde tegen de Tien Geboden van de Televisie te begaan: het is saai. Halverwege het tiendelige eerste seizoen heb ik mijzelf er meermaals op betrapt in gedachten af te dwalen naar Monty Python. Wat je als thrillerserie toch op zijn minst wil vermijden, is dat je publiek midden in je spanningsboog zin krijgt om Life of Brian te herbekijken.

Boven: 'Monty Python's Life of Brian'. Onder: 'Messiah'.Beeld rv

De vraag hoe de wereld vandaag zou reageren op een nieuwe Christus-figuur, is – hoewel weinig origineel – niet oninteressant, en Dehbi doet een zeer verdienstelijke inspanning om de Messias een mysterieuze intensiteit mee te geven. Hij heeft alleen de pech dat zijn rol niet als een hedendaags, menselijk personage is geschreven. De typische Nazareth-look, de belerende houding, de religieuze platitudes... Voor een eenentwintigste-eeuws publiek doet het allemaal wat potsierlijk aan. Ook de verhaallijnen van de vele andere onsympathieke personages raken de kijker niet diep genoeg om de aandacht af te leiden van de ongeloofwaardige centrale plot.

Wat overblijft om ons te boeien is de cruciale vraag van de reeks: wat zijn de ware bedoelingen van het titelpersonage? Een originele dramatische wending zou daar de meubelen nog enigszins kunnen redden. Want het vereist geen profetisch inzicht om te voorspellen dat dat is wat CIA-agente Geller uiteindelijk zal ontrafelen: he’s not the Messiah, he’s a very naughty boy.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234