Zaterdag 24/08/2019

Damso

"Waarom de voetbalbond Damso nu toch aan de kant schuift? Geld natuurlijk"

Damso's WK-lied 'Human' moest normaal in april de duivelhype op gang trekken, maar wordt nu alsnog geschrapt. Beeld EPA

Publieke verontwaardiging of politieke druk bracht geen zoden aan de dijk, maar wanneer de hoofdsponsors van de Rode Duivels druk uitoefenden, sneuvelde het WK-lied van Damso. "In voetbal is er nog weinig ethiek. Alles draait om geld."

De kogel is door de kerk: er komt geen officiële WK-hymne van de Rode Duivels. De omstreden rapper Damso wordt door de voetbalbond dan toch aan de kant geschoven – zijn lied 'Human' moest normaal in april de Duivels-hype op gang trekken – en er komt geen vervanging. Zo komt er een einde aan een vlijmscherp potje countervoetbal in de wandelgangen van de KBVB.

Het was de Vrouwenraad die op dinsdag de bal aan het rollen bracht met een open brief richting voetbalbond en sponsors, waarbij "de grove en seksistische taal" van de populaire Brusselse rapper met roots in Congo werd aangehaald. De publieke opinie liet zich niet ongemoeid en ook vanuit politieke hoek kwam er plots scherpe kritiek. Vicepremier Alexander De Croo (Open Vld) en staatssecretaris voor Gelijke Kansen Zuhal Demir (N-VA) plaatsten vraagtekens bij de keuze.

De hoofdsponsors, met onder meer ING, Proximus, AB-Inbev en BMW geen kleine garnalen, voelden de bui hangen en uitten hun bezorgdheden, maar de voetbalbond hield woensdagavond voet bij stuk. "Wij willen niet gegijzeld worden door de polemiek en bevestigen onze keuze voor Damso." Tot de voet tussen de deur van de sponsors plots een unaniem gedragen stormram werd, en ook binnen het bestuur de onenigheid te groot werd.

Belangrijke geldschieters

De chain of events zet de belangen van de verschillende partijen wel heel sterk in de verf. "Je kon dit al van ver zien aankomen: de voetbalbond zou pas plooien als de sponsors en vooral hun geld dreigden af te haken", ziet sporteconoom Trudo Dejonghe een logisch stappenplan, ook vanuit de hoek van de sponsors. "Voor hen draait alles om imago en dat dreigde natuurlijk besmeurd te raken."

"Naast de FIFA-dotatie die de KBVB krijgt voor deelname aan het WK is de sponsorbijdrage dan ook een belangrijke hap uit het budget", zegt sporteconoom Stefan Kesenne (UAntwerpen). Met een kwartfinale op het WK in Brazilië haalde de voetbalbond ongeveer 12 miljoen euro op, terwijl de totale bijdrage van de 13 sponsors jaarlijks neerkomt op 7,8 miljoen euro. Aangezien de de KBVB beschikt over een jaarbudget van ruim 40 miljoen euro, is dat een vijfde van de taart.

Op het WK in Brazilië haalde de KBVB zo'n 12 miljoen euro op. Beeld Photo News

Zo geeft Proximus, na ING de grootste geldschieter, zo'n 700.000 à 800.000 euro aan de KBVB. Kleinere sponsors, zoals Besix of Luminus, komen er met een bedrag tussen de 400.000 en 500.000 euro, contracten waarover om de vier jaar wordt onderhandeld. Bedragen die de mogelijke inkomsten van een deal met Damso en zijn platenmaatschappij Universal wellicht overschaduwen.

Zeker bij Proximus was de boodschap van CEO Dominique Leroy niet mis te verstaan: wordt de keuze niet herzien, dan wordt het contract dat misschien wél. Bovendien zijn AB InBev en Proximus ook geldschieters van vele Belgische clubs. Proximus sponsort onder meer RSC Anderlecht en Club Brugge, clubs met serieuze slagkracht binnen de voetbalbond.

Geld, geld en nog eens geld

"Het is eigenlijk heel simpel", zegt Dejonghe. "In sport, en zeker in voetbal, is er nog weinig ethiek. Alles draait om geld. Mocht er een nationale ploeg van de zuidpool opgericht worden en er steekt genoeg geld achter, dan zou dat zelfs een succesverhaal worden." 

Ook zijn collega Kesenne ziet een verhaal van 'geld, geld en nog eens geld'. "De voetbalbond had veel eerder moeten ingrijpen. Dat er geen enkel moreel argument doorsijpelt, toont de zwakte van het hedendaagse voetbal."
 Hij verwijst daarmee naar de grote organisaties zoals FIFA of UEFA, die wel immuun lijken te zijn voor de storm aan verontwaardiging over de corruptieschandalen in het recente verleden. "

Dat de supporters daar meestal niet wakker van liggen, helpt volgens Dejonghe evenmin. "De zoveelste hashtag of opiniemaker wordt niet eens opgemerkt. Pas als de portemonnee dichtgaat, wordt het een ander verhaal."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden