Maandag 25/05/2020

Bpost

Waarom de postbode krantenboer wordt

Beeld Bob Van Mol

Bpost heeft een overnameakkoord met de eigenaar van krantenwinkels Press Shop en Relay. De Belgische post breidt haar activiteiten zo uit van bedeling en distributie naar verkoop. Uitgevers zijn behoed voor een al te geconcentreerde markt, maar het is de mededingingsautoriteit die zich er over zal moeten uitspreken.

Die ochtend in de krantenwinkel. Een postbode zult u niet meteen tegenkomen, maar de kans is groot dat de krant, magazine of pakje in de rekken door het enorme netwerk van Bpost is gejaagd. Als de verkoop mag doorgaan, plant Bpost zich op de particuliere postbedelingsmarkt als absolute nummer één. Vandaag al verdeelt de Belgische post nagenoeg alle kranten aan huis en heeft het bedrijf de helft van de particuliere pakjesmarkt in handen.

Daar kan een hele moot bijkomen met de overname van de Belgische activiteiten van het Franse Lagardère Travel Retail. In België staan er, veelal in stations en op de luchthaven, 220 Press Shops en Relays. Daarnaast heeft het Franse bedrijf met Kariboo! een netwerk uitgebouwd van ophaalpunten voor pakjes. Die werken samen met andere grote pakjesdiensten als DHL, DPD en PostNL. Het grootste deel van de omzet draait Lagardère op AMP, dat instaat voor de distributie van kranten en magazines naar 5.345 krantenwinkels. De losse verkoop, zeg maar. Van die markt, die tegenover het werkdomein van de thuislevering van Bpost staat, heeft AMP naar schatting 90 tot 95 procent in handen.

Bpost noemt het zelf "een belangrijke stap in de groei- en diversifiëringsstrategie". De pakjesmarkt, bijvoorbeeld, is een goudader waar het bedrijf in wil groeien. E-commerce klokte volgens handelsfederatie Comeos vorig jaar af op 7,13 procent van de totale handel. Een voorzichtige raming van experts ziet dat groeien tot 25 procent. Pakjesdiensten moeten daarop anticiperen en klanten de kans geven hun pakjes in ophaalpunten op te halen.

Perfect spreidingsplan voor pakjes

Nu al beschikt Bpost over een netwerk van 1.300 postkantoren en postpunten - waarvan 40 in de Press Shops en Relays - en met Kariboo! komen er meteen 735 bij. "De bedoeling is om een fijnmazig netwerk uit te bouwen", zegt woordvoerder Barbara Van Speybroeck. "We zullen een analyse maken van hoe we een perfect spreidingsplan voor de pakjesdienst kunnen creëren."

Bpost heeft al laten weten dat Kariboo! zal mogen blijven werken met de rechtstreekse concurrenten van Bpost. Dat bestaande netwerk zal in de ketting van Bpost passen, maar voor de distributie van kranten en magazines wil Bpost de eigen activiteit, thuislevering, gescheiden houden van de distributie in winkels, zoals AMP vandaag doet. "Dat zijn twee totaal verschillende netwerken", zegt Van Speybroeck. "Er zullen synergieën zijn, maar die blijven beperkt."

De commerciële afspraken die vandaag tussen uitgevers en AMP gelden, zal Bpost naleven, zei CEO Koen Van Gerven. Maar uit een rondvraag blijkt dat uitgevers met enige voorzichtigheid afwachten. "Waar Bpost al een quasi monopolie had op de bedeling van abonnementen, krijgt het er nu ook nog een op de distributie van de losse verkoop. Dat is nooit gezond voor de markt", zegt Xavier Bouckaert, CEO van Roularta, dat onder meerKnackuitgeeft. "Aan de andere kant heeft Bpost er weinig belang bij om uitgevers onder druk te zetten, omdat die na de overname nog grotere klanten zullen worden."

Beeld Bob Van Mol
Beeld Bob Van Mol

Dagbladwinkels en buurtsupermarkten, goed voor 5.000 verkooppunten in ons land, zien de overname erg positief tegemoet, zegt Luc Ardies van Unizo. "In het netwerk van pakjesbedeling dat Bpost wil uitbouwen, kunnen de zelfstandige winkels een rol spelen. De sector heeft het moeilijk, dit kan iedereen zuurstof geven. Het is ook een kans om een nieuw licht te werpen op de discriminerende staatssteun die Bpost krijgt voor de krantenbedeling."

Overnameakkoord bestuderen

Voor die dienstverlening krijgt Bpost jaarlijks 300 miljoen euro, waarvan 200 miljoen naar de bedeling van kranten en magazines gaat. Volgens Ardies laten de zelfstandige winkels zich daarmee de kaas van het brood eten. De kans is echter klein dat die indirecte steun het voorwerp van discussie zal zijn. Eerst moet de mededingingsautoriteit het overnameakkoord bekijken. Dat zal zeker enkele maanden duren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234