Donderdag 13/08/2020

Muziek

Waarom de lengte telt, ook bij albums

De Canadese rapper Drake spant de kroon: zijn recentste worp, Views, telt twintig tracks en duurt meer dan 80 minuten.Beeld Photo News

Bent u al in één ruk door de volledige speelduur van de jongste albums van James Blake, Drake of Kanye West geraakt? Met meer dan zeventien nummers en een duur van meer dan een uur, leggen die platen een nieuwe standaard qua lengte. En verhogen ze hun eigen kansen op een hoog plaatsje in de hitlijsten, maar niet in Vlaanderen.

Even nagekeken op Wikipedia: volgens de onlineencyclopedie telt een album "normaal gezien" elf of twaalf nummers. Wikipedia is kennelijk niet meer mee: de laatste maanden hebben prestigieuze artiesten verschillende albums uitgebracht die die grens ver overschrijden. The Life of Pablo van Kanye West? Negentien nummers, goed voor een uur muziek. James Blakes The Colour in Everything? Zeventien nummers, tezamen 76 minuten lang. De Canadese rapper Drake spant de kroon: zijn recentste worp, Views, telt twintig tracks en duurt meer dan 80 minuten.

Waarom, vraagt een mens zich af. In recensies wordt een te lange speelduur niet echt positief geëvalueerd: Blakes plaat is "onredelijk lang" volgens The New York Times, en The Guardian vond (in een verder positieve recensie) van Views dan weer dat door "verstandig snoeien van de minder sterke nummers" de plaat "makkelijker verteerbaar zou zijn".

Werkt de lange speelduur niet in de pers, dan werkt ze wel in de charts. De reden is simpel: hoe meer nummers, hoe meer streams en luisterbeurten. En dus hoe hoger je plaat klimt in de hitlijsten - ook al kopen of beluisteren mensen maar een paar nummers, in plaats van het hele album. "In de Verenigde Staten hanteren ze een methode waarbij de streams van alle tracks van een album worden samengeteld", legt Sam Jaspers van Ultratop uit. "Meer streams leiden dus tot hogere 'verkoopcijfers'."

Achterop

Drake was in 2015 niet toevallig de meest gestreamde artiest op Spotify, met meer dan 1,8 miljard luisterbeurten. Zijn mixtape If You're Reading This, It's Too Late (17 nummers, 69 minuten) was het tweede meest gestreamde album, na Beauty Behind the Madness van The Weeknd (14 nummers, 65 minuten). The Life of Pablo klom in april dan weer naar het hoogste schavot in de Billboard 200, ook al was het album fysiek niet te koop: 28.000 van de 94.000 'verkochte' exemplaren waren digitale downloads op Wests site, de overige 66.000 kwamen van streams op Tidal, Apple Music en Spotify.

En twee weken geleden haalde Chance The Rapper een plaats in de top 10 zonder één album verkocht te hebben: 57,3 miljoen luisterbeurten van songs op zijn mixtape Coloring Book (14 nummers, 57 minuten) stonden gelijk met 38.000 verkochte albums.

Je kunt daar gemakkelijk cynisch over doen: wie met één succesnummer miljoenen streams haalt, scoort goed in de albumcharts, ook al bestaat de rest van de plaat uit vulsel. Omgekeerd gaan je kansen op goeie cijfers de hoogte in als er simpelweg veel materiaal op je album staat.
Andere landen gebruiken dan ook andere, 'eerlijkere' systemen. "In Engeland worden de cijfers van de twee meest gestreamde tracks teruggebracht tot het gemiddelde streamingcijfer van de tien daaropvolgende nummers", zegt Jaspers. "Zo heeft het megasucces van één single minder invloed op de cijfers van het hele album. En omdat er maar met twaalf liedjes rekening wordt gehouden, heeft het aantal nummers op een album ook geen invloed." Het Engelse systeem wordt ook in Nederland toegepast.

In Zweden wordt dan weer een nog andere methode gebruikt. "Daar kijken ze net als in de VS naar het totaal van alle tracks, maar één nummer mag maximum 70 procent van het totale aantal streams uitmaken. De streams die boven die grens uitkomen, worden niet mee verrekend."

Niet in Vlaanderen

In Vlaanderen wordt geen van die systemen gebruikt: streamingstatistieken worden niet mee verrekend in de Ultratop Albums. "Wij meten de downloadverkoop en de fysieke verkoop", verklaart Jaspers. "Streaming rekenen wij momenteel nog niet mee, en het aantal nummers dat op een album staat heeft hier, in tegenstelling tot de VS, dus geen effect op de hitlijst." Zelfs als je op iTunes meer dan de helft van een album koopt, heeft dat geen effect voor de Ultratop: alleen wie op de knop 'Koop album' klikt, wordt geregistreerd voor de Vlaamse hitlijst.

In het verleden kwam daar al kritiek op. Onder andere Filip Van Moerkercke van Playout!, het label van de band Arsenal, liet zich in 2014 in deze krant al ontvallen dat "het vooral schrijnend is dat de streamingcijfers niet opgenomen worden in de Ultratop". Twee jaar later is dat nog altijd niet het geval, al komt daar volgens Jaspers verandering in. "We zijn aan het testen om streams toe te voegen aan de charts - volgens de Engelse formule - maar het is nog niet duidelijk wanneer we hier officieel mee starten. Maar charts moeten hoe dan ook mee evolueren met hoe muziek geconsumeerd wordt."

Concurrentie aangaan

In Vlaanderen maakt de lengte van je album dus niets uit: zo hebben Milows Modern Heart, dat slechts negen nummers telt en op 12 staat in de Ultratop, en En route van Tourist Le MC - twaalf songs en een vierde plaats - voorlopig geen statistische achterstand op Drake (plaats 20) en Blake (plaats 18). Kanye, wiens album niet in de rekken ligt en niet op iTunes staat, is in de verste verte niet te bespeuren.

Afwachten of daar verandering komt, en het volgende album van Tourist Le MC twee keer zo lang wordt. Maar misschien wordt dat wel noodzakelijk, als hij de concurrentie met zijn buitenlandse collega's, voor wie size matters, wil blijven aangaan.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234