Maandag 20/01/2020

Waarom de erfenis van Khaddafi de luchtvaart nachtmerries bezorgt

Beeld PHOTO_NEWS

Vliegmaatschappijen zullen dan wel risicogebieden vermijden na het MH17-drama, maar start en landing worden in een veelvoud van landen gevaarlijker. Een erfenis van de Libische kolonel Khaddafi. Dat meldt de Nederlandse krant Trouw.

Na een maandenlang kat-en-muis-spel kwam Khaddafi ten val in het najaar van 2011. Libië kwam in een spiraal van chaos terecht. Libische wapenarsenalen werden leeggeroofd, wapens verspreid. Ook de beruchte schouderraketten die kunnen gebruikt worden om vliegtuigen neer te halen. Al zijn die niet te verwarren met het BUK-luchtafweersysteem dat - naar alle waarschijnlijkheid - Russische rebellen in Oost-Oekraïne hebben gebruikt om MH17 neer te halen.

Na Khaddafi's dood kwam een macabere handel in Libische wapens op gang naar islamitische terreurgroepen in Afrika en het Midden-Oosten. De VN-Veiligheidsraad, bewust van het probleem, probeerde in te grijpen: proliferatie van draagbare luchtdoelraketinstallaties was een heuse nachtmerrie voor de stabiliteit van het internationale politieke systeem.

Airforce One achterna
Maar het hielp niet. In een rapport uit 2012 van de Verenigde Naties staat opgesomd in welke landen in Afrika en het Midden-Oosten de erfenis van de Libische dictator het sterkst voelbaar is. Tsjaad, Syrië, Mali, maar ook Egypte en Somalië werden in het rapport genoemd.

Harde bewijzen dat er daar moderne Libische schouderraketten zijn opgedoken, zijn er niet, maar dat er in die landen schouderraketten van het 'oudere' SA-7-model zijn binnengesmokkeld, staat buiten kijf. Ook die zijn levensgevaarlijk voor de burgerluchtvaart, vooral wanneer een toestel voldoende laag vliegt tijdens de start of de lading.

Commerciële luchtvaart
Israël is het eerste land dat commerciële vliegtuigen uitrust met antiraketsystemen. Die zelfverdedigingssystemen worden doorgaans alleen gebruikt door militaire vliegtuigen en is ook geïnstalleerd op de presidentiële Airforce One van Barack Obama.

Het Skyshield-raketafweersysteem dat de Israëliërs gebruiken, heeft de grootte van een badkuip en zal op zoveel mogelijk Israëlische passagiersvliegtuigen geïnstalleerd worden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234