Zaterdag 17/04/2021

Opinie

Waarom de cijfervoorstelling van het ABVV verontrustend is

Anton Delbarre Beeld RV
Anton DelbarreBeeld RV

Anton Delbarre is chief economist bij Comeos.

Het is zorgwekkend dat net op de dag dat bekendraakt dat een zoveelste grote retailer haar nieuw distributiecentrum niet hier, maar net buiten de landsgrenzen zal bouwen, de top van het ABVV uitpakt met een manifeste foute voorstelling van de Belgische e-commerceprestaties. Ze brengt een hoeraverhaal van sterke groei en een sterke binnenlandse markt, terwijl de Belgische handel al enkele jaren in diepe crisis zit door het missen van de e-commerce-revolutie.

Mevrouw Ulens (ABVV) stelt in haar opiniestuk (DM, 10/4) dat volgens de Ecommerce Foundation de Belgische e-commerce in 2018 met 12 procent groeide. Wat ze er niet bij vertelt, is dat diezelfde bron een EU-gemiddelde toont van 13 procent. Conclusie: België liep al achter en onze achterstand blijft groeien. De Ecommerce Foundation geeft overigens onthutsende cijfers over het aandeel van e-commerce in ons bbp. Waar dat volgens de meest recente cijfers (2017) in Groot-Brittannië 7,9 procent bereikt, bengelt België achteraan het peloton met een schamele 2,7 procent. België doet 70 procent slechter dan het gewogen gemiddelde van onze buurlanden. Hadden we even goed gedaan, dan zou ons bbp in 2017 al 8 miljard hoger gelegen hebben.

Ook de bewering van mevrouw Ulens dat volgens Eurostat in 2017 80 procent van de online aankopen gebeurden op de websites van binnnelandse verkopers is onjuist. De Eurostat-cijfers leren ons dat van alle mensen die in de voorbije 12 maanden minstens één online aankoop deden, 80 procent denken dat ze daarbij minstens éénmaal binnenlands online aankochten. Dat is dus maar een deel van het verhaal want wie bv. duizend aankopen deed op buitenlandse sites en één op een Belgische site, wordt zo meegerekend als iemand die binnenlands aankoopt.

De realiteit is dat de meeste mensen kopen zowel op binnenlandse als buitenlandse sites. Ook onze buren doen dat maar verontrustend is wel dat volgens dezelfde Eurostat-cijfers de Belgen veel meer online aankopen doen in het buitenland dan de inwoners van onze buurlanden. 7 op de 10 Belgen doen dat namelijk volgens Eurostat terwijl dat in Duitsland bijvoorbeeld 3,5 op de 10 is.

In de vorige eeuw was handelaar zijn een stuk simpeler, toen ging de consument overdag winkelen. In de 21ste eeuw is, door de opkomt van e-commerce, dat consumptiegedrag grondig gewijzigd. Vandaag gebeuren 44% van de on-line aankopen tussen 6 uur ’s avonds en 6 uur ‘s ochtends. Dat matcht moeilijk met het feit dat nachtwerk in België nog steeds officieel begint om acht uur ’s avonds. De Belgische handelaar zit zo met een stevige handicap want hij kan na acht uur niet zomaar personeel inschakelen, terwijl handelaars dat wel kunnen in onze buurlanden. Als de vakbond ten allen prijze wil vasthouden aan die grens van acht uur, is dat hun goed recht. Dat is een keuze tussen economische groei en arbeidsorganisatie.

Maar het zou mevrouw Ulens wel tot eer strekken als ze de gevolgen van die keuze correct kadert. Zo kunnen de pro’s en contra’s correct afgewogen worden. Een hoeraverhaal ophangen over de prestaties van de Begische e-commerce is niet alleen ongeloofwaardig voor wie dagelijks werkt rond e-commerce. Het is ook pijnlijk voor de vele mensen die getroffen worden door de diepe crisis in onze sector, terwijl de voorbije jaren al meer dan 15.000 jobs verdwenen naar nieuwe distributiecentra net over onze grens. De retailer waarvan sprake in het begin, bouwt binnenkort een magazijn in Tilburg, vlak over de grens en daar komen opnieuw een paar honderd jobs. Die komen er niet in België, dat is de realiteit.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234