Woensdag 05/08/2020

vacature.com

Waarom de bedrijfswagen afschaffen de file niet noodzakelijk oplost

De FOD Financiën schat dat er door de 'cash-for-car'-maatregel slechts 3 tot 9 procent van de bedrijfswagens zullen verdwijnen.Beeld Shutterstock

Nergens in Europa delen werkgevers zo makkelijk en zo massaal bedrijfswagens uit als in België. Logisch dus dat we voor de oorzaak van onze files al snel naar de bedrijfswagens kijken. Maar is dat ook terecht? Is het de schuld van de bedrijfswagens dat we al bumperend naar het werk rijden?

De kogel is door de kerk. Nu dus ook de Kamer de cash for car-regeling heeft goedgekeurd, is het een kwestie van weken voor werknemers hun bedrijfswagen zullen kunnen ruilen voor extra loon. Met de komst van de mobiliteitsvergoeding heeft de regering zo een eerste stap gezet om het aantal personenwagens op onze wegen terug te dringen. Een héél voorzichtige weliswaar. De FOD Financiën schat dat er door de maatregel slechts 3 tot 9 procent van de bedrijfswagens zullen verdwijnen, wat neerkomt op 15.000 à 50.000 voertuigen. Als je weet dat er ruim zeven miljoen voertuigen in ons land ingeschreven staan en er elk jaar zo’n 100.000 extra bijkomen, is het verwachte effect dus gering.

“Er zullen inderdaad drastischere keuzes nodig zijn om de wegen filevrij te maken”, evalueert Vincent Meerschaert van mobiliteitsadviesbureau Traject. “De focus zal ook breder moeten zijn dan alleen de bedrijfswagen. In tegenstelling tot wat sommigen beweren, zijn die niet de bron van alle kwaad. De files zijn er omdat we met zijn allen te veel de wagen gebruiken, zowel mensen mét als mensen zonder bedrijfswagen.” Economieprofessor Bruno De Borger (Universiteit Antwerpen) volgt die redenering in grote lijnen: “De bedrijfswagens afschaffen zal niet volstaan om de files op te lossen. Veel werknemers zullen in dat geval gewoon in een eigen wagen stappen.”

TIP: Wil je graag weten hoeveel 'cash' je zou krijgen in ruil voor je huidige bedrijfswagen? Dan kan je vanaf nu gebruikmaken van onze 'cash-or-car'-berekeningstool.

400.000 salariswagens

Toch is dat volgens beiden geen reden om het beleid rond bedrijfswagen blauwblauw te laten. “Het blijft absurd dat een werkgever een wagen met tankkaart betaalt als een werknemer die voor zijn werk niet nodig heeft”, vindt Meerschaert. “In België rijden er naar schatting 400.000 van die ‘salariswagens’ rond en elk jaar komen er ongeveer 5 procent bij. Voor al die chauffeurs is mobiliteit erg goedkoop. Ze betalen maandelijks belastingen op een forfaitair voordeel van alle aard en kunnen daarna zo goed als kosteloos rondrijden. Een kilometer meer of minder maakt hen niets uit, want ze voelen het niet in hun portemonnee.”

Dat laatste wordt bevestigd in de cijfers. Een recente studie van vacature.com (in samenwerking met hr-dienstverlener SD Worx en iVox) laat zien dat werknemers met een bedrijfswagen aanzienlijk meer kilometers afleggen dan werknemers zonder bedrijfswagen. In de eerste groep kwam bijna 80 procent van de werknemers uit op meer dan 20.000 kilometer per jaar, in de tweede groep was dat 36 procent. Wie een bedrijfswagen heeft, woont bovendien vaker verder van het werk dan wie er geen heeft.

(lees verder onder de grafiek)

Mobiliteitsenquête SD Worx - vacature.com 2017Beeld vacature.com

Verder blijkt uit het onderzoek dat bedrijfswagens vaker in de file staan dan andere wagens. 68 procent van de werknemers met een bedrijfswagen zegt minstens enkele keren per week in de file te staan. Bij de werknemers zonder bedrijfswagen is dat 47 procent. “Het aantal bedrijfswagens mag dan wel beperkt zijn, we weten dat ze vooral tijdens de spits én op de drukste plaatsen in ons land rijden”, analyseert De Borger. “Als je met andere woorden hun aantal met een paar procenten naar beneden krijgt, zal je ook de verkeersdrukte doen dalen. Het loont dus zeker de moeite om aan het beleid rond bedrijfswagens te sleutelen.”

Het zijn trouwens niet alleen de experts die tot die conclusie komen. In onze studie geven 330 van de 500 bevraagde werkgevers (67,8 procent) toe dat er gewoon te veel bedrijfswagens rondrijden om goed te zijn.

Vincent Meerschaert legt uit waarom veel werkgevers willen stoppen met bedrijfswagens uitdelen, maar niet kunnen: lees het volledig artikel gratis verder op vacature.com.

Bereken hier hoeveel 'cash' jij krijgt voor je 'car'.

Lees ook:

Mobiliteitsenquête vacature.com en SD Worx: bijna niemand zit te wachten op ‘cash for car’

Wat is voordeliger voor jou: extra cash of toch een bedrijfswagen?

Opinie Ben Weyts (Vlaams minister van Mobiliteit): “Filerecord vraagt om recordinvesteringen”

Bronvacature.com

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234