Maandag 24/01/2022

Waarom boeken beter zijn dan het leven

Het verhaal speelt in op de romantische mythe omtrent alcohol en schrijverschap

film l A Love Song for Bobby Long HHH

Jan Temmerman

Scarlett Johansson (°1984) brak vorig jaar wereldwijd door met Lost in Translation en Girl with a Pearl Earring. Het lijkt ondertussen wel alsof de jonge Amerikaanse actrice niet van onze bioscoopschermen weg te branden is, maar we denken er niet aan om daarover te klagen. Enkele maanden geleden was mooie Scarlett te zien in In Good Company. Momenteel speelt ze naast Ewan McGregor de hoofdrol in de sciencefictionthriller The Island (DM 17/8) en naast John Travolta in het literaire drama A Love Song for Bobby Long. Begin september is ze te bewonderen in de Oscar Wilde-verfilming A Good Woman en even later ook nog in de Woody Allen-komedie Match Point. Voor 2006 staan dan nog een nieuwe Allen-film en The Black Dahlia van Brian De Palma op het programma.

Dat A Love Song for Bobby Long omschreven wordt als een 'literair' drama, heeft niet alleen te maken met het feit dat het een adaptatie betreft van de roman Off Magazine Street van Ronald Everett Capps. De personages citeren ook graag literaire boutades, zoals "Happiness makes up in height for what it lacks in length", van de Amerikaanse dichter Robert Frost of "We cannot tear out a single page of our lives, but we can throw the whole book in the fire", van de Franse schrijfster George Sand. Of ook nog: "We die only once, and for such a long time", van de Franse toneelauteur Molière.

Vooral Bobby Long (John Travolta) en Lawson Pines (Gabriel Macht) nemen dat soort gevleugelde uitspraken en hooggestemde levenslessen graag in de mond om elkaar quizgewijs op hun parate kennis van de wereldliteratuur te testen. Dat heeft - gelukkig - met hun professionele achtergrond te maken. Bobby Long is een aan lager wal geraakte, want nu vooral in alcoholnevels vertoevende, literatuurprofessor. De evenmin vaak nuchtere Lawson was indertijd zijn assistent en een 'beloftevol' auteur, die nu al enkele jaren een halfslachtige poging onderneemt om een boek over die Bobby Long te schrijven.

Vooraleer we met dat literaire duo kennismaken wordt eerst het white trash-personage van de achttienjarige Purslane (Scarlett Johansson) geïntroduceerd. Die verneemt dat haar moeder Lorraine, die ze sinds haar kindertijd niet meer gezien heeft, overleden is en haar een huis in New Orleans heeft nagelaten. Alhoewel je die Lorraine nooit te zien zult krijgen, kun je je in de loop van het verhaal een beeld van haar vormen als een soort plaatselijke, Janis Joplin-achtige zangeres met bijbehorend drugsprobleem. Als Pursy vanuit Miami, waar ze even voordien haar middelbareschoolopleiding voor bekeken heeft gehouden, in New Orleans arriveert, ontdekt ze twee dingen. Dat het huis in kwestie veeleer op een bouwvallig, want totaal niet onderhouden krot lijkt. En dat het al bewoond wordt door het hoger beschreven duo, dat Lorraine blijkbaar goed gekend heeft en dat absoluut geen aanstalten maakt om de locatie te ontruimen. Ze zijn zelfs verbaasd als blijkt dat Pursy zich niet zomaar laat wegjagen.

Naarmate die drie hoofdpersonages noodgedwongen met elkaar proberen samen te leven komen ze meer over elkaar (en hun respectieve geheimen) te weten. Zo blijkt dat de jonge Pursy, ondanks haar bitterheid, toch wel nieuwsgierig is naar wat voor iemand haar moeder eigenlijk was. En hoe is het eigenlijk zo bergaf kunnen gaan met de eertijds succesvolle literatuurprof? En waar komt die loyauteit van zijn would be-biograaf eigenlijk vandaan?

In eerste instantie maakt het filmverhaal, dat ongegeneerd inspeelt op de pittoreske aantrekkingskracht van dat zwoele deep south-universum enerzijds en van de romantische mythe omtrent alcohol en schrijverschap anderzijds, een nogal geforceerde en gekunstelde indruk, maar na verloop van tijd raak je toch geïntrigeerd en gecharmeerd door die excentrieke personages, net zoals dat eigenlijk ook bij Pursy gebeurt. Vooral de natuurlijke acteerstijl van Johansson, die wel vaker en steeds overtuigend gecast werd in dit soort vroegrijpe rollen, doet wonderen. Het is ten slotte Pursy die haar beide mentors de ultieme levensles zal meegeven: "Iedereen weet toch dat boeken beter zijn dan het leven. Daarom zijn het ook boeken!"

REGIE Shainee Gabel VERTOLKING John Travolta, Scarlett Johansson, Gabriel Macht, Deborah Kara Unger, Dane Rhodes LAND VS SPEELDUUR 119 min

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234