Woensdag 21/10/2020

boef

Waarom Boef plots symbool staat voor een ‘seksualiteitsoorlog’

Beeld ANP Kippa

"Je bent een kech." De rapper Boef, die verschillende vrouwen als ‘hoer’ omschreef, ligt onder vuur. Maar hij lijkt symbool te staan voor een bredere problematiek. In Nederland woedt volgens hulpverleners een seksualiteitsoorlog, waarbij elke dag tientallen jonge vrouwen, vooral van Marokkaanse en Turkse komaf, online worden vernederd.

De ook in Vlaanderen zeer bekende Nederlandse rapper Boef bevindt zich in het oog van de storm. Verschillende dj’s willen zijn muziek niet meer spelen, omdat hij vrouwen kechs, Arabische straattaal voor 'hoer' of 'slet', heeft genoemd. Hij gebruikte het woord op nieuwjaarsdag om drie vrouwen te omschrijven die hem een lift hadden gegeven. Op sociale media verdedigde hij zich aanvankelijk. “Ik heb mensen boos gemaakt omdat ik kech zeg, maar wat doen jullie in een club met alcohol, met korte rokjes, om acht uur ’s ochtends, met jongens? Je bent gewoon een kech. Als je thuis zit, de hele dag niks doet, studeren, niks doet en naar papa en mama luistert, dan noem ik je een vrouw.”

Boef, oorspronkelijk van Algerijnse afkomst, bood later zijn excuses aan. Toch staat hij plotseling symbool voor de 'seksualiteitsoorlog' waar de afgelopen weken in Nederland veel over werd gesproken. Verschillende vrouwen worden er op sociale media immers het slachtoffer van slut shaming. Uit onderzoek van de publieke omroep NOS en later ook van de Volkskrant werd duidelijk dat honderden jongeren elke dag opnieuw tientallen jonge vrouwen, voornamelijk van Marokkaanse of Turkse achtergrond, aan de schandpaal nagelen. 

Ze worden weggezet als kech omdat ze wat decolleté tonen, make-up gebruiken, hun hoofddoek niet op hebben of iemand hebben afgewezen. Hun telefoonnummer en naam staat er, vaak met een compromitterende foto, gewoon bij. “Veel, met name jongens, denken de macht te hebben om het slachtoffer op haar plek te zetten, te straffen voor haar daad door haar nog verder de afgrond in te duwen”, schreef sociaal werker Nora el Abdouni, die aangeeft dat er niet veel nodig is om in Marokkaanse en Turkse gemeenschappen onteerd te worden, onlangs in NRC Handelsblad. “‘Ik mag dit, dit is mijn taak, want zij gedraagt zich als slet.’ Ik noem het eerwraak 2.0.”

Opvoeding

De jonge (Nederlands-)Limburgse columnist en auteur Aya Sabi ziet ook parallellen tussen wat Boef zegt en wat er op sociale media gebeurt. “Het is een uiting van een bepaalde cultuur die op straat heerst, al wil ik daarbij wel duidelijk zeggen dat het niet oké is om hier islamofoob of racistisch op te reageren. Het kan niet gerechtvaardigd worden door de islam, wel door een collectieve cultuur van verantwoordelijkheid dragen voor elkaar en vooral voor de vrouwen. Het gemeenschapsgevoel dat bestaat kan positief zijn, maar kan ook heel toxische vormen aannemen."

El Abdouni laat evenzeer verstaan dat jongeren uit Turkse en Marokkaanse gemeenschappen meer vanuit een set gezamenlijke normen vertrekken. Seksueel overschrijdend gedrag wordt zo soms bijzonder breed bezien. Als een jonge vrouw zich autonoom gedraagt en haar mening durft te uiten, loopt ze al een risico. De van oorsprong Vlaamse sociologe Leen Sterckx, die bij het Nederlandse Sociaal en Cultureel Planbureau onderzoek doet naar (etnische) minderheden, geeft aan dat slut shaming een groter bereik heeft gekregen door de sociale media en dat het doorgaans om jonge, lager opgeleide mannen uit de steden gaat.

“Het heeft te maken met de machocultuur die de straatjongens omarmen en die gemodelleerd is naar de Amerikaanse straatcultuur. Uiteindelijk is Boef daarvan een exponent. Maar slut shaming gebeurt in elke gemeenschap. Het hoort bij de straatcultuur en jongens van alle culturele en etnische achtergronden doen eraan mee. Wat jongeren van Marokkaanse of Turkse komaf wel veel kwetsbaarder ervoor maakt, is dat er een eercultuur heerst waarin de maagdelijkheid van de vrouw centraal staat. Het idee dat vrouwen geen seksuele vrijheid mogen hebben en zich ingetogen moeten gedragen, waar ook Boef over spreekt, sluit aan bij de traditionele cultuur.”

Isolement

Juist daarom zijn de gevolgen voor de slachtoffers vaak groot. Ze kunnen vaak nergens terecht met hun verhaal, worden gechanteerd om seksuele handelingen te verrichten of belanden in een sociaal isolement. Hulpverleners geven aan dat de jonge vrouwen de eer van de familie niet mogen schaden. Juist dat sentiment zet volgens hen de deur tot victim blaming wagenwijd open.

“Ze kunnen bovendien op weinig solidariteit rekenen van hun directe omgeving, ook niet van andere vrouwen of hun gezin”, zegt Sterckx. “Als hetzelfde zou gebeuren met een Vlaams meisje, dan zouden haar ouders haar waarschijnlijk steunen. We moeten daarom als samenleving beter aanleren hoe mannen en vrouwen met elkaar omgaan.  We moeten ervoor zorgen dat deze jongeren meer betrokken worden in de Nederlandse, maar ook de Vlaamse, samenleving. We mogen hen niet wegzetten als Marokkaanse of Turkse jongeren met een zogezegd ‘rare’ cultuur. Het zijn onze jongeren, die soms ook door kansenongelijkheid naar de straatcultuur worden gedreven.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234