Zondag 01/11/2020

postzegels

Waarom bedrijven nog steeds postzegels in Belgische frank gebruiken: "Zolang de waarde klopt, is het in orde"

Verschillende bedrijven kiezen bewust voor oude postzegels.Beeld Photo News

Oude postzegels zijn een booming business, zo blijkt. Verschillende bedrijven gebruiken postzegels uit de jaren 60 en 70. Zijn filatelisten aan een opmars bezig?

Een collega trok de wenkbrauwen op toen hij eerder deze week een brief van onderzoeksbureau Ipsos ontving, gefrankeerd met drie postzegels uit de jaren 70, in Belgische frank. De ene postzegel, uit 1970, had een waarde van 3,50 frank. De tweede stamde uit 1972 en was 5 frank waard. De derde, een exemplaar uit 1976, was goed voor 35 frank.

Hoewel we al sinds 2002 uitsluitend in euro betalen, kunnen postzegels in Belgische frank nog steeds gebruikt worden. En dat gebeurt ook, vertelt Barbara Van Speybroeck van bpost. "We houden daar geen statistieken over bij, maar het gebeurt. Je moet alleen wel zorgen dat je het goed uitrekent, want als je oude postzegels gebruikt, heb je er meerdere nodig. Maar zolang de waarde klopt, is het voor ons in orde."

Postzegels uit 1970, 1972 en 1976.Beeld rv

Wettelijk is er dus geen probleem, maar het blijft opvallend dat dergelijke oude postzegels nog steeds in omloop zijn. "Het gaat in de eerste plaats om filatelisten, die het uit liefhebberij doen", zegt Van Speybroeck. Maar dat is niet de enige groep die actief oude postzegels kleeft. Ook verschillende bedrijven kiezen bewust voor 'gedateerde' exemplaren.

Niet enkel liefhebberij

Dat betekent niet dat Ipsos zijn medewerkers heeft gevraagd om oude postzegelverzamelingen van zolder te halen, weet Stefan Liekens van de Postzegel.shop in Deurne. Liekens heeft een heuse handel opgezet in oude postzegels, zo blijkt. "We kopen die op van verzamelaars of andere postzegelhandelaars en verkopen die dan kant-en-klaar voor hedendaags gebruik. We verkopen postzegels uit de jaren 60, 70 en 80. Per drie, zodat ze de juiste waarde hebben. En met zelfklevend etiket."

Dan nog blijft het de vraag waarom bedrijven als Ipsos voor oude postzegels kiezen. De verklaring is iets minder romantisch dan louter 'uit liefhebberij'. Er blijkt namelijk vooral een budgettaire reden achter te zitten. "Als je een postzegel aan het loket koopt, kost die je 79 cent. Als je er ineens 10 koopt, wordt dat 74 cent per zegel. Wij bieden onze drie zegels echter aan voor 66 cent", vertelt Fierens. Om zelf uit de kosten te geraken, verkoopt Postzegel.shop ze wel per (3x) 100.

"Ipsos neemt er meestal 1.000 per keer af. En zo zijn er nog bedrijven", zegt Fierens. "Dat scheelt voor hen toch al een flinke slok op de borrel."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234