Zaterdag 24/10/2020

AchtergrondZaak-De Pauw

Waarom Bart De Pauw 12 miljoen euro eist van de VRT

Bart De Pauw, enkele jaren terug. Vandaag schiet hij met scherp op de VRT en oud-CEO Paul Lembrechts.Beeld Photo News

Handelde de VRT volgens het boekje toen die in 2017 televisiemaker Bart De Pauw aan de deur zette? ‘Nee’, zegt De Pauw. In een aangetekend schrijven eist hij van de openbare omroep een schadevergoeding van twaalf miljoen euro. Het Laatste Nieuws kon de ingebrekestelling inkijken waarin hij die claim motiveert.

Bart De Pauw geeft al drie jaar geen interviews meer. Nadat hij op 9 november 2017 in een filmpje uitlegde wat de VRT hem aanwreef, is hij nooit nog in het openbaar verschenen. De ingebrekestelling is de eerste keer dat hij en zijn gezin weer spreken, zij het dan bij monde van hun advocaat.

De ingebrekestelling start met het duiden van de tijdsgeest. In Amerika is een schandaal losgebarsten rond filmproducent Harvey Weinstein en in de nasleep daarvan ontstaat de #MeToo-beweging. Iedereen kijkt naar iedereen, ook bij ons. Actrice Hilde Van Mieghem neemt een voortrekkersrol op zich en zegt half oktober op televisie “dat er een soort van onderhuidse actie bezig is om er iets aan te doen”. Enkele dagen na de uitspraak richt de VRT een meldpunt in, waar vrouwen die seksueel geïntimideerd zijn zich anoniem kunnen melden. Na zeven dagen zijn de eerste twee meldingen tegen De Pauw een feit. Het gaat over feiten van grensoverschrijdend gedrag van meer dan tien jaar oud, aldus de ingebrekestelling. Een week later worden De Pauw en zijn productiehuis Koeken Troef! door toenmalig CEO Paul Lembrechts aan de deur gezet. De Pauw verwijt Lembrechts nu dat die een veel te licht dossier had. “Enerzijds moeten de grootste vraagtekens worden geplaatst bij de inhoud van deze twee meldingen. Anderzijds werd er nooit een grondig onderzoek gevoerd door de VRT”, klinkt het.

Voormalig CEO van de VRT, Paul Lembrechts.Beeld Photo News

Slaande ruzie en rancune

Op 9 november – een week nadat de VRT de samenwerking met De Pauw beëindigde – stuurt De Pauw een filmpje de wereld in waarin hij zijn versie van de feiten geeft. In De ochtend op Radio 1 geeft Paul Lembrechts een interview waarin hij zegt dat het gaat om “honderden sms’en met seksuele en pornografische uitspraken”. Het kamp De Pauw noemt dat een manifeste onwaarheid en verwijst naar e-mailverkeer tussen VRT-toplui. Eén mail is in de ingebrekestelling cruciaal. Het gaat om een bericht dat Tilly Saeys, welzijnsadviseur van de VRT, op 10 november stuurt aan Bob Vermeir, VRT-woordvoerder. Tilly Saeys schrijft aan haar collega: “We beschikken zelfs niet over sms’jes!”

Voorts wijdt de ingebrekestelling uit over een hypothese. Er staat letterlijk: “Hoe is het zo ver kunnen komen? Hoe kan de VRT haar radicale beslissing en haar extreem framende communicatie rond de heer Bart De Pauw verklaren?” Een mogelijke verklaring wijst in de richting van een ex-zakenpartner van Bart De Pauw. Sinds december 2008 werkten de twee samen, maar er volgde een breuk en die was pijnlijk. Er kwam een gerechtelijke procedure, de vrouw in kwestie verliet volgens de ingebrekestelling het bedrijf “met slaande ruzie en obstinate rancune”. Erna is ze als consultant gaan werken bij de VRT. De Pauw wrijft aan dat hij zich nooit eerlijk heeft kunnen verdedigen. 

12 miljoen euro

Bart De Pauw, zijn vrouw, zijn kinderen en zijn vennootschap Deadliners vragen aan de VRT en aan Paul Lembrechts 12 miljoen euro. Voor de vennootschap wordt 5,5 miljoen euro gevraagd. Dat is een schatting van de inkomsten die het bedrijf misliep. “Bart De Pauw was 49 jaar, hij bevond zich op het toppunt in zijn carrière als televisiemaker. Een carrière die nog minimaal zestien jaar zou duren”, luidt het. De eisers vragen dat de VRT en Paul Lembrechts met het geld over de brug komen voor 15 november. 

Gevraagd naar een reactie liet Paul Lembrechts aan Het Laatste Nieuws weten dat hij daar niet op wil ingaan. Ook de VRT kiest ervoor niet te reageren. De openbare omroep bevestigt enkel de ingebrekestelling te hebben ontvangen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234